Списанието
Изберете рубрика:

С падащите продажби на традиционните паста продукти в Европа домашно приготвените „спираловидни” зеленчуци, чиято форма наподобява спагети, или друг вид паста, увеличават популярността си като алтернативна храна, съобщава foodnavigator.com. Според анализаторите те са потенциална ниша за производителите на храни.
Малко по малко потребителите в Европа обръщат гръб на паста продуктите. Данни на Euromonitor, цитирани от Food navigator, показват, че броят на потребителите на Стария континент, намалили консумираните количества паста, е двойно повече от този на американските потребители.
Продажбите в стойност на паста са намалели с 13% в Западна Европа в периода 2009 2014 г., а тези в Северна Америка – с 6 на сто. Италия е основният двигател на европейския спад, като продажбите в страната са се понижили с една четвърт за същия период.
В свой блогпост пазарният анализатор на Euromonitor Симоне Барок коментира, че зад очерталата се тенденция на понижение в консумацията на паста се крият две причини. Първо, това е продукт, за производството на който се използва пшеница, съдържаща глутен, а именно глутенът е факторът, от който увеличаващ се брой потребители се опитват да избягат. Втората причина е, че пастата се приема от мнозина единствено като добавка към „вкусни сосове”, която е характерна с ниска хранителна стойност, а същевременно е и с високо съдържание на въглехидрати.
С традиционната паста, произведена от твърда пшеница и брандирана като „празни калории”, потребителите бързо прегърнаха идеята за „спираловидни” зеленчуци -свежи зеленчуци, нарязани на тънко и дълго, които се приготвят като паста. Британските супермаркети Marks & Spencer обявиха 64% увеличение на продажбите на сладки картофи през 2015 г., което според Барок може да е доказателство, че трендът не просто предизвиква гръмки заглавия, но и изпразва цели рафтове с пресни зеленчуци в магазините.
Нарязани за консумация
За да посрещнат търсенето, търговците бързо уловиха посоката и започнаха да предлагат готово нарязани зеленчукови ленти, наподобяващи паста. Продуктовата линия на Tesco, стартирала през май 2015 г., включва спагети от моркови, пене от тиквички и кускус от карфиол. На опаковките на тези продукти е посочено, че те могат да се използват като алтернатива на произведените от пшеница продукти.
Има ли потенциал за производителите на храни да развият категорията?
Да, смята анализаторът на Mintel Джоди Миното. „Иновацията в категориите паста и ориз ще продължат да бъдат много фокусирани върху изместването на пшеницата и увеличаването на други суровини – особено зеленчуци”, коментира анализаторът. Нещо повече за британските консуматори продуктите, които претендират, че допринасят за кампанията „Пет-на-ден” (кампания, активно присъстваща в САЩ, Германия и Обединеното кралство и поощряваща приемането на поне 5 порции плодове и/или зеленчуци на ден – бел. ред), имат повече предимство пред тези, които просто комуникират ниското си съдържание на мазнини и захари.
Докато зеленчуковата паста може и да не е напълно нова концепция, сега тя получава нов отзвук сред здравословно ориентираните потребители. „В миналото тези продукти не са позиционирани като здравословни или борещи се към дневната цел от прием на 5 порции плодове или зеленчуци. По-скорошни иновации използват зеленчукови пюрета, които са много по-ефикасни от зеленчуците на прах по отношение на хранителните стойности и позволяват на брандовете да изпълняват изискването за дневните порции”, коментира Миното.
Някои от изсушените зеленчукови пасти са вече на пазара – италианският производител на паста продукти Barilla има в продуктовото си портфолио паста, съдържаща 25 г зеленчуци на порция, докато норвежкият производител Orkla наскоро пусна на пазара своята паста от свежи зеленчуци, която съдържа 40% зеленчуково пюре. Според Барок ще са необходими и по-нататъшни иновации, за да се затвърди, че нарастваща здравословна тенденция ще продължи, а няма да приключи като някоя от многобройните краткотрайни „моди”.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай