Списанието
Изберете рубрика:

Размерът на глобалния пазар на подправки и фиксове беше оценен на 35,38 милиарда щатски долара през 2021 г. и се очаква да се расте със среден годишен темп на растеж (CAGR) от 5,6% от 2022 г. до 2030 г., сочат данни на Grand View Research. Нарастващата осведоменост за лечебните ползи от подправките и билките заедно с увеличаващият се брой хора, които готвят у дома, се определя като основен фактор, движещ растежа на този пазар. Освен това се повишава и готовността на купувачите да плащат премиум цена за нови и етнически вкусове, което също подхранва пазара.
Пандемията от COVID-19 оказа значително влияние върху веригата за доставки на пазара на подправки. Правителствените ограничения, транспортните предизвикателства, недостигът на работна ръка, недостигът на доставки, инфраструктурните прекъсвания и забавянето на вноса нарушиха веригата за доставки на индустрията. Производството на подправки и билки е обект на безпрецедентна нестабилност поради фактори като времето, недостиг на вода и т.н. Освен това локдауните в страните производители на подправки, включително Китай, Индия и Виетнам, повлияха на доставките на суровини и потребление в хранително-вкусовата промишленост.
Азиатските кухни като тайландска, индийска, китайска и виетнамска съдържат голямо разнообразие от подправки и билки, които придават уникален вкус и аромат на ястията. Много потребители в САЩ започват все повече да готвят у дома. За това се наблюдава скок в продажбите на различни подправки, като черен пипер и джинджифил. Разнообразие от кампании и инициативи, насочени към насърчаване на хората в страната да готвят повече ястия у дома, за да намалят стреса, задвижват пазара на подправки и фиксове.
Например през юли 2020 г. Spiceology, Inc. си партнира с Pixlee и Loop Commerce, за да създаде инициативата „Свързване на колеги чрез готвене“ за работодатели, търсещи иновативни и забавни начини за възстановяване и задълбочаване на връзките със своите служители по време нa коронавирусната пандемия. Инициативата имаше за цел да обедини служителите виртуално чрез готвене у дома и включваше насочен достъп до увлекателни, предавани на живо класове по готвене, позволяващи на служителите да споделят дигитално своите кулинарни приключения с колегите си.
Развиващите се модели на потребление, нарастващата урбанизация, повишаващите се нива на доходите и по-новите хранителни изживявания повишават търсенето на подправки в световен мащаб. Освен това все по-голям брой клиенти в Европа и Северна Америка са започнали да използват различни подправки в местните си кухни, което отваря нови възможности за производителите на световния пазар.
Сегментът на подправките държи най-големия пазарен дял в глобалните приходи за 2021 г. и се очаква да запази доминация през прогнозния период. Глобализацията даде достъп на хората до различни вкусове от цял свят и ги накара да осъзнаят хранителните ползи, свързани с подправките, което засили търсенето им на международния пазар. Тъй като подправките могат лесно да произвеждат различни вкусове, тяхното търсене нараства с бързи темпове. Куркума, черен пипер и канела са най-консумираните подправки в света. Въпреки това, други, които се предлагат най-много на пазара, включват семена от карамфил, чесън, кардамон, джинджифил, канела, чили, ванилия и кимион.
Сегментът на билките се очаква да нарасне с втория най-висок CAGR през прогнозния период. Растежът на сегмента може да се дължи на няколкото ползи за здравето, свързани с билките, като риган, копър, мента и босилек. Потребителите по целия свят все повече използват тези билки заради вкуса и изключителните им лечебни свойства.
Каналът на хранителни услуги представлява значителен дял от глобалните приходи през 2021 г. и остава основният източник на потребление на подправки. Кухненските машини, QSR-ите, кафенетата, хотелите и ресторантите са основните обекти за хранене, предлагащи набор от подправки и фиксове в своите ястия. Заведенията за хранене бяха затворени поради страх от разпространение на вируса по време на пандемията, което засегна сериозно този сегмент. Въпреки това, тъй като голяма част от ограниченията паднаха, потребителите вече се чувстват по-комфортно да се хранят навън.
Очаква се каналът за търговия на дребно да регистрира по-бърз растеж през прогнозните години от 2022 до 2030 г. Глобалният пазар се характеризира с няколко големи компании за преработка и маркетинг на подправки, които смилат внесени или местно произведени подправки и фиксове, опаковат ги в различни контейнери и ги продават в магазини за търговия на дребно под техните марки или под имената на собствени марки. Освен това се очаква продажбите през каналите за търговия на дребно да останат стабилни след COVID-19, тъй като тенденциите стимулират търсенето. Потреблението на подправки ще остане силно, тъй като потребителите, свикнали да готвят по време на пандемията, продължават да приготвят ястия у дома. Освен това потребителите са били подканени да използват подправки за печене на месо, риба и зеленчуци, за да подобрят вкуса им, което също се очаква да стимулира растежа на сегмента.
Пазарът на подправки в България
85% от домакинствата в България са закупили Моно подправки през първите 8 месеца на 2022 г., сочат данни на GfK България.
Солта е подправката купувана най-много от българските домакинства, следвана от Червен пипер и подправки на листа и зеленчукови подправки.
Перла е солта купувана от най-много домакинства, Орбел и Фамилекс са на второ и трето място.
Биосет и Пикантина са марките, които купувачите избират както за Червен пипер, така и за подправки на листа и зърна.
Фиксове и миксове се купуват от 57% от домакинствата в България, като Миксовете са по-предпочитани от купувачите, за сметка на Фиксовете.
Маги е лидерът при Фиксовете, докато Пикантина е най-купуваната марка миксове към YTD (на годишна база) Август 2022 г.
Топ 4 марки в категория Подправки на зърна (подредени по азбучен ред): Bioset, Harmony Foods, Kania, Picantina, Radikom
Топ 5 марки в категорията Подправки листа (подредени по азбучен ред): Bioset, Harmony Foods, Kotanyi, Picantina, Radikom
Топ 5 марки в категорията Червен пипер (подредени по азбучен ред): Bioset, Закупен домашно произведен червен пипер, Naturale Foods, Kania, Picantina, Rubo
Топ 2 марки в категорията Зеленчукови подправки (подредени по азбучен ред): Bioset, Picantina
Топ 5 марки в категорията Сол: Castello, Familex, Krina, Orbel, Perla
Топ 2 марки в категорията Фиксове (подредени по азбучен ред): Maggi, Picantina
Топ 5 марки в категорията Миксове (подредени по азбучен ред): Bioset , Kania, Maggi, Picantina, Radikom
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай