Списанието

Изберете рубрика:

 

Сутрин след закуска е времето на кафето

Брой 6, юни 2022

Дата: 06.07.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
 Сутрин след закуска е времето на кафето

Резултатите от проучване за категорията „Кафе“, проведено от JTN сред жени и мъже на възраст от 18 до 74 години, предимно градско население, активно участващи във вземането на решение за покупки в домакинството, направено през февруари 2022 година, показват, че 47% пият кафе няколко пъти дневно. 

Любомир Георгиев, управител, LINEX ЕООД:

„В категорията на кафе миксовете водещ остава традиционният вкус“

Как се развива пазарът на тези категории според вашите наблюдения? 

На първо място бих искал да ви благодаря за възможността да представя пред вашите читатели нашата визия и опит в областта на кафе миксовете и разтворимите кафета . За нас е удоволствие да разкажем нещо повече за тази категория продукти и нашата гледна точка за бъдещото им развитие.

От 2007 г. досега кафе миксовете заеха значителен пазарен дял в сегмента на разтворимите кафета. Бих казал, че тези продукти се консумират от почти всички възрастови групи, като наблюдавам тенденция към оформяне на поведение „традиция и лоялност” сред потребителите към любимия продукт. Нашата фирма е един от големите производители в България на кафе миксове, като ние сме едни от първите, които под собствен бранд започнахме да предлагаме на пазара разтворими кафе миксове  3в1 и 2в1, разтворимо кафе доза 2 г и др. 

Екипът ни по иновации и маркетинг следи внимателно тенденциите и нагласите в потребителите и се опитва да съчетае собствените си идеи с желанията и потребностите на клиентите. Във връзка с това, съвсем наскоро, след едногодишна работа по проекта, пуснахме на пазара нов продукт без аналог в България - кафе микс 3в1 без съдържание на захар. Използвани са изцяло натурални съставки, заместващи захарта. Тенденцията на пазара към настоящия момент е освен придържане към традиционните наложени продукти и търсене на нови такива, но с грижа за здравето. Изискванията за постоянство в качеството, „без изненади“ в цената, повече достъпност – т. нар. промоции и повече мисъл за природата и нашето здраве, остават водещи. Всичко това ни държи, така да се каже "на гребана на вълната "-  да продължаваме да търсим, да творим и  да въвеждаме иновациите в нашите продукти.   

Какви са предпочитаните вкусове?

В категорията на кафе миксовете водещ остава традиционният вкус на 3в1. Вторият най-предпочитан продукт е т.нар. 2в1.  Преди около 2 години се появи тенденция към търсене на продукти с вкус на капучино, лате и т. нар. фрапета. Стартирахме процес по създаване на такива продукти и тяхното пускане на пазара. Напитките, които разработихме капучино оригинал, ванилия и шоколад, лате и фрапе, бяха пуснати под нашата търговска марка. Приемат се изключително добре на пазара, с високо доверие от потребителите. Продуктите са със съвременна визия и изискан вкус. Така, че мисля в бъдеще освен традиционни вкусове на 3в1 и 2в1, предпочитани ще бъдат и вкусове на лате и капучино , а за летния сезон на бяло и кафяво фрапе. Създаването на устойчив продукт, с разпознаваем вкус и постоянно качество е предизвикателството за всеки производител .

Какъв процент генерират онлайн продажбите на тези продукти?

Все още продажбата на хранителни продукти като цяло през онлайн платформи  е много малка част от онлайн търговията. Търговците на храни от най-разпространените платформи са сегментирани в по-големите градове и това определено ограничава потребителите от малките населени места. Но мисля, че тенденцията да се интегрират онлайн магазини към някои от националните и регионални вериги за хранителни стоки е един добър пример за постепенно разширяване на този пазарен дял. За момента мисля, че онлайн търговията на кафе миксовете е ограничена, но  с потенциал. За мен е изключително важно продуктите да могат да се намерят и закупят от клиентите ни и в най-отдалечените и малки населени места, а това може да стане с помощта на онлайн търговците.

Промоциите допринасят ли за по-големи продажби?

Разбира се, няма търговец, който да отрече, че промоциите водят до по-големи продажби! В създалата се световна икономическа обстановка на несигурност и постоянно покачващи се цени,  промоциите са важен фактор и определящи за реализацията на продуктите. Отбива от цената, който се прави е с цел освен по-голяма достъпност на стоката до клиента и по-добри продажби, но също така и предоставяне на възможност, чрез намалена цена да се закупи и да се опита нов продукт, който тепърва навлиза на пазара.  Също така, наблюдава се тенденция потребителите да следят постоянно пазарните цени  и да пазаруват възможно най-разумно и икономично.

Промениха ли се нагласите на потребителите за продуктите от тези категории?

По наши наблюдения в последните години при избора на продукт, клиентът не се влияе толкова от цената, колкото от качеството и удобството при приготвяне на този тип напитки.  Запазва се високия интерес към традиционните кафе миксове 3в1 и 2в1, но се забелязва и търсене на продукти тип капучино, лате и студено разтворими напитки. Нашият стремеж е да отговорим на тези изисквания.

От друга страна опитът, който имам от предишната икономическа криза 2008-2009г. в сравнение със сегашната ситуация, ме кара да мисля, че ще се наблюдава сериозна промяна в потребителските нагласи. Колкото повече поскъпват основните стоки и услуги, потребителите ще се насочват към по-ниско бюджетни продукти. За разлика от предишната криза, сега пазарът не търпи ниско качествени продукти, въпреки натиска върху цените. Потребителите запазват високите си изисквания за качество, поносима цена, с грижа за здравето и грижа за природата.

Какви иновации се предлагат при тези продукти?

Иновациите са прекрасно нещо! Ние винаги се опитваме да предложим на клиентите си нови продукти, с по-добро качество, вкусове, цялостно изпълнение на продукта.  Внимателно следим световните тенденции в областта на храните и напитките, стремим се да отговаряме на търсенето и  тенденцията на пазара. Иновация е нашият най-нов продукт, за който споменах по-рано кафе напитка 3в1без съдържание на захар. Същевременно пуснахме на пазара и три нови вида студено разтворими чайове, с натурални аромати, без изкуствени оцветители, които са също без аналог на нашия пазар. Например чаят ни с праскова и хибискус е без захар, използвани са изцяло натурални аромати и подсладители. Надявам се тези продукти да се харесат на хората.   

Мариан Ене, Country Manager Румъния и България, „Тчибо България“ ЕООД:

„Капсулите и кафето на зърна продължават да растат“

Как се развива пазарът на тази категория според вашите наблюдения?

След като всички Covid ограничения бяха премахнати и вземайки предвид периода от една година назад досега, забелязваме, че потреблението в HoReCa канала и офисите отново нараства и се приближава до нивото от 2019 г., поради което традиционният  ритейл леко спада. От гледна точка на категорията, наблюдаваме продължително развитие на кафето на зърна и единичните дози кафе (капсули). Един от главните фокуси за нас продължава да бъде висококачествените ни предложения кафе на зърна, с които подкрепяме и нашата иновационна система на затваряне на опаковката. 

Какви са предпочитаните видове кафе вкусове? 

Тъй като доходите и нивото на индивидуална изтънченост напреднаха значително през последните години, в търговията се наблюдава ясното предпочитание на потребители към кафето, подходящо за еспресо начин на приготвяне – това е и най-бързо развиващият се сегмент при печеното кафе (по данни на „Нилсен България“). Нашата марка разполага с богат асортимент от отлични еспресо продукти във всички ценови сегменти, като тази година успешно лансирахме още една марка посветена на еспресото. 

Какъв процент генерират онлайн продажбите на тези продукти?

По отношение на нашия глобален бизнес има пазари, на които сме лидери в директните онлайн продажби, докато в международния бизнес започнахме да се фокусираме върху тях едва през последните няколко години и поради това дялът ни е по-малък. Ето защо за нас директните и индиректните продажби онлайн представляват голям потенциал за допълнително развитие и се считат за стратегически приоритети за много страни, включително и България. 

През 2022 г., в България стартирахме проект, посветен на разработването на собствената капсулна система, където се фокусираме специално върху онлайн продажбите.

Промоциите допринасят ли за по-големи продажби?

Обичайно сме много активни в предлагането на промоции във всички ценови сегменти, за да могат нашите потребители да намерят добри оферти и най-добрите предложения, които да отговарят на техните нужди. В нашите продажби промоционалният оборот играе важна роля за растежа ни, както и за развитието на нашите марки и категории.   

Промениха ли се нагласите на потребители за продуктите от тази категория?

Нашите наблюдения показват, че има все по-голямо фокусиране върху съотношението най-добро качество - цена при продажбите и промоциите. Въпреки кризата, новите и модерни категории като капсулите и кафето на зърна продължават да растат, което означава, че потребителите са по-предпазливи при харченето на парите си, но и че все пак са отворени към иновации, добавена стойност и качествени предложения. 

Какви иновации се предлагат при тези продукти?

Иновации в специализираното кафе с различен произход; различните капсулни системи, както в техните концепции, така и при опаковките и използваните материалите; нови еспресо продукти; нашата нова система на затваряне на опаковката, която запазва перфектния аромат на кафе зърната и осигурява лесното дозиране и отваряне. 

Теодора Русева-Найденова, Бранд мениджър кафе миксове за България, „Нестле България“ АД: 

„Студената консумация на кафе миксове през лятото се развива положително“

Как се развива пазарът на тези категории според вашите наблюдения?

Категорията на кафе миксове и специалитети е втората най-продавана кафе категория в стойност в България с дял от 25.7% от общата стойност на продажби на кафе*. Категорията се развива положително, като расте с 2.1%* сравнено със същия период година назад. Ръстът идва и от двата под-сегмента в категорията. По-голям дял заема сегмента на кафе миксове, който представлява 98% от продажбите на категорията* и отбелязва 1.8 % ръст*. Сегмента на кафе специалитети, дори и малък (2% от категорията*), за втора поредна година бележи забележителни двуцифрени ръстове*. Основен двигател на този двуцифрен ръст в разтворимите кафе специалитети за последната година са NESCAFÉ® – Капучино и Лате*.

Какви са предпочитаните вкусове?

В категорията на кафе миксове и специалитети, категоричен номер 1 избор на потребителите е класическият вкус на кафе миксовете от типа 3in1. NESCAFÉ® е лидерът в сегмента на кафе миксове с 65.5% дял от продажбите в стойност на кафе миксове и специалитети за последните 12-месеца*, като тук основен принос за тази позиция има класическият вкус. В същото време, водени от тенденциите на съвременните кафетерии, други разнообразни кафе вкусове печелят популярност и потребители. Знаем, че в България хората обичат да консумират FRAPPE, а за да е дори по-лесно за консуматора, това, което ние предлагаме в сегмента на кафе миксове с 3in1 FRAPPE е удобството. Година след година ние инвестираме в това да изградим студената консумация на кафе през лятото. В резултат на това, студената консумация на кафе миксове през лятото се развива положително.

Какъв процент генерират онлайн продажбите на тези продукти?

Онлайн продажбите за кафе миксове и специалитети се развиват положително, но все още представляват изключително малък процент от общите продажби за тази категория. 

Промоциите допринасят ли за по-големи продажби? 

Промоциите винаги представляват интерес за потребителите. Достъпността и цената на продукта са голям фактор за покупка. Промоциите дават добавена стойност на лоялните потребители, независимо дали ще получат бонус допълнителен продукт или специален подарък към кутията 3in1. Това, обаче, което е също важно при решението за покупка е качеството на продукта и гаранцията, която марката дава. 

Промениха ли се нагласите на потребители за продуктите от тези категории?

Covid-19 пандемията донякъде промени навиците за консумация на продуктите от категорията на кафе миксове и кафе специалитети. Хората бяха принудени да остават по-често вкъщи и да не излизат навън с приятели или да посещават кафетерии. Това, което знаем е, че една не малка част от моментите за консумация на кафе миксове се случва извън дома (Out-of-Home) или в движение (on-the-go), които бяха негативно повлияни от Covid-19. Това подсили необходимостта на консуматорите да имат усещането, че са в кафетерия, но у дома. Да умеят да се насладят на всички онези кафе напитки, които обикновено могат да консумират в съвременните кафетерии – café latte, cappuccino, frappe и др. Данните от AC Nielsen потвърждават тази тенденция, чрез растящите продажби в  стойност на сегмента на кафе специалитети през последните 12 месеца.

Данните, с които разполагаме от потребителския панел на GFK за потреблението на домакинствата през 2021 г., е, че хората са започнали да пазаруват по-рядко в сравнение с 2020 г., но са увеличили обема на покупката си на 1 посещение. Тези данни важат за цялата категория кафе миксове и специалитети.

Какви иновации се предлагат при тези продукти?

Иновациите, които се предлагат в категорията на кафе миксове, следват всички съвременни консуматорски тенденции в кафе категорията. Една от тези тенденции е студената консумация на кафе, където ние като пазарен лидер в категорията*, развиваме както с класическия 3в1 Фрапе микс, така и с лансиранията на студени лимитирани 3в1 Фрапе вкусове. Друга тенденция, която се засили в последните години, по време на Covid-19 пандемията, е пренасянето на напитките и кафе изживяванията от модерните кафетерии в дома. По-предпочитаните напитки от младите хора в съвременните кафетерии са млечните, лате напитки и в тази връзка, ние създадохме вкусен млечен кафе микс 3in1 – Creamy Latte. 

*по данни на NielsenIQ измерващи продажбите на дребно за клиентска категория Кафе продукти в пазар Тотал България без ХоРеКа за 12-месечния период юни 2021-май 2022 (Copyright © 2022, NielsenIQ). Предоставените данни са в стойност


Ралица Татова, Бранд мениджър Чисто разтворимо кафе за Югоизточен пазар, „Нестле България“ АД:

„Чисто разтворимо кафе е втората по консумация кафе категория“

Как се развива пазарът на категорията чисто разтворимо кафе според вашите наблюдения?

Чисто разтворимo кафе е втората по консумация категория кафе след мляното кафе с дял от 29.8% от общите продажби в чаши на Кафе по данни на NielsenIQ от измерване на търговията на дребно за клиентска категория Кафе продукти в пазар Тотал България без Хорека за 12- месечния период от юни 2021 до май 2022 (Copyright © 2022, NielsenIQ). Последните 2-3 години бяха динамични за сегмента, засегнат най-вече от промяната на потребителското поведение заради COVID. Ограниченията в пътуванията и работата вкъщи увеличи значително потреблението на чисто разтворимо кафе в дома, особено като удобна и лесна за приготвяне домашна алтернатива. С рестартирането на нормалния живот сегментът започна да намалява, тъй като потребителите изместиха част от консумацията си към заведенията и павилионите, от които закупуват кафе за път. Подобно на други кафе сегменти виждаме тенденция на премиумизация и търсене на нишови продукти като безкофеиново кафе, кафе сорт арабика, кафе с произход от конкретен регион.

Какви са предпочитаните вкусове?

Потребителите се наслаждават предимно на чашата си чисто разтворимо кафе като сутрешно кафе, черна чаша, добавяйки 120-250ml вода, но виждаме все по-голям дял на хора, които добавят мляко към кафето си.

Традиционно българите са предразположени към кафе сорт робуста, но търсенето на арабика или смесени блендове арабика/робуста се увеличава.

Силна марка №1 предпочитана на пазара е NESCAFÉ® Classic с 51.1% дял в изпитите чаши чисто разтворимо кафе по данни на NielsenIQ от измерване на търговията на дребно за клиентска категория Чисто разтворимо Кафе в пазар Тотал България без Хорека за 12- месечния период от юни 2021 до май 2022 (Copyright © 2022, NielsenIQ), което потвърждава, че българите обичат плътния и силен кафе вкус за силно събуждане сутрин. Заслужава да се спомене, че Крема продуктите (кафе с каймак на повърхността) бележат ръст в последните години, тъй като те предлагат деликатен и по-нежен вкус на кафето и адресират в по-голяма степен жените сред кафе потребителите.

Освен посочените горе предпочитания към чашата горещо кафе, трябва да отбележим и любовта на българите към Frappe и други студени кафета, което води до увеличаване потреблението на чисто разтворимо кафе през летните месеци. Като лидер на пазара NESCAFÉ® (по данни на NielsenIQ) представя различни начини да се направи студено кафе у дома, като последната година имахме комуникация за нови 4 студени рецепти.  

Какъв процент генерират онлайн продажбите на тези продукти?

Няма официални пазарни данни за онлайн продажбите на кафе. Вътрешните ни продажби показват все още много нисък 0.2% дял в стойност на онлайн продажбите за разтворими кафета (чисто разтворимо кафе и кафе миксове). Наблюдаваме рапортуваните двуцифрени ръстове на онлайн продажбите на бързооборотни стоки, ръст който се увеличи с COVID. Затова вярваме, че е важно и се стремим да бъдем достъпни онлайн, за да задоволим нуждите и на онлайн купувачите.

Промоциите допринасят ли за по-големи продажби? 

Кафе категорията и сегментът Чисто разтворимо кафе са силно промоционални и адекватната стратегия за предлагане на ценови промоции е ключова причина за по-високите продажби в конкретен период. Но трябва да припомним, че дървото за решение за покупка на кафе за българина винаги започва с марката – това е фактор №1 в избора на кафе (разбира се марката върви заедно с профила на чашата кафе и качеството). Така че, промоциите са от значение за потребителите, които вече са избрали дадена марка кафе. Българите са едни от най-лоялните към марките сред потребители на кафе в Европа.

Промоциите не са само от типа намалена промоционална цена. Потребителите на чисто разтворимо кафе оценяват и купуват различни лимитирани опаковки с гратисно количество, както и сезонни промоционални пакети с промоционални артикули.

Промениха ли се нагласите на потребители за продуктите от категорията чисто разтворимо кафе?

Това, което наблюдаваме е, че няма силни промени в нагласите на настоящите потребители към категорията. Нормално е и виждаме, че с тенденциите на премиумизация и развитието на други кафе сегменти като капсули или кафе на зърна, някои от „леките“ потребители на чисто разтворимо кафе (с по-малка честота на покупка и консумация) прехвърлят част от консумацията си в друг сегмент. 

За многобройните и лоялни потребители на чисто разтворимо кафе осезателно наблюдавахме промяна в поведението при пазаруване през последните 2 години заради влиянието на COVID пандемията. Купувачите намалиха честота, с която пазаруват чисто разтворимо кафе, като същевременно с това увеличиха размера на покупките си.

Какви иновации се предлагат при тези продукти?

Когато говорим за иновации в чисто разтворимо кафе те са свързани или с вида на използваните зелени кафе зарна, или със степента на изпичане на кафе зърната, а напоследък наблюдаваме и иновации, насочени към устойчивото кафе снабдяване и производство.

Кафе продукти с произход от конкретен кафе регион бяха представени от лидера на пазара – произхождащи от Кот д'Ивоар, Суматра, Уганда и Кения.

Но определено темата на дневен ред в чисти разтворими кафета са иновациите за устойчивост, които имат за цел да изпълнят въглеродната неутралност на бизнеса. Производството на чисто разтворимо кафе е дълго пътуване и ние въвеждаме нови начини за отглеждане на културите, за спестяване на вода, за опаковки с по-ниски въглеродни емисии, и за решения за кръгова икономика. Работим и по бъдещи инициативи в тази насока.

Златка Колева, управител, „НИКО“ ООД: 

„Кафе миксовете придобиват все по-голям дял от пазара на кафе-напитки“

Кафе миксовете придобиват все по-голям дял от пазара на кафе-напитки. Основната причина за това  е бързото им и лесно приготвяне, както и удобството да бъдат с нас навсякъде.

Пазарът е наситен с голям брой миксове с кафе. Конкуренцията е голяма, както като брандове, така и като видове напитки – 3в1, капучино, лате и др. ,но най- голям пазарен дял притежава  кафе 3в1 с традиционен вкус.

Като цяло в последните две години, две години и половина, пазарната среда е много  динамична  и непредвидима, което налага да се подхожда много внимателно към продажбите на всички продукти. Това от своя страна провокира използването на  различни маркетингови похвати и стратегии.  За да се запазят  и увеличат динамиката и обема на продажбите, фирмите производители и дистрибутори предлагат различни промоции, което най-често повишава реализацията на тези продукти.

Основния канал на кафе миксовете е традиционният канал на търговия. Електронната търговия не заема голям дял от продажбите на тази категория продукти.

Практики, които ние не прилагаме, но наблюдавам в категорията продукти, е промяната на рецептите/вкуса на напитките, намаляване на единичното опаковано количество, намаляване на процентно съдържание на кафе. Това разбира се не е във всички брандове, но виждам тази тенденция по отношение на продуктите. Друга част от тенденциите, които се наблюдават е поведението на част от потребителите, които са ориентирани ценово – т.е. няма  лоялност към марката. Отново подчертавам – това не е при всички производители и потребители.

По отношение на нашия бранд кафе 3в1 - ние знаем какво очакват клиентите от нас и го получават. За нас е много важно да бъдем лоялни към потребителите, които са ни се доверили. Тук искам да отбележа и социално-отговорната страна на бизнеса - да създаваме продукти с грижа и отговорност към хората, като една от тези отговорности е да ползваме висококачествени суровини.


Анна Иванова,  Мениджър категория Кафе, Jacobs Douwe Egberts:

„Българските потребители са ценители на интензивния кафе вкус и тъмно изпечените кафе блендове“

Как се развива пазарът на тази категория според вашите наблюдения? 

Кафе категорията расте в стойност. Този ръст се определя от динамиката в премиалния ценовия сегмент. 

Какви са предпочитаните видове кафе вкусове?

Българските потребители са ценители на интензивния кафе вкус и тъмно изпечените кафе блендове, което ни отличава дори от близки до нас държави, където потребителите имат доста различни предпочитания – както по отношение на вкус, така и по отношение на начин на приготвяне на кафе. Най-разпространени в България остават еспресо машините и традиционното джезве. 

Какъв процент генерират онлайн продажбите на тези продукти?

Предвид високата пенетрация на кафе категорията и широката дистрибуция, онлайн продажбите на кафе продуктите са все още малък, но динамично развиващ се дял от общите продажби. Определено 2020 г. беше повратна година за този канал, което се отрази и на кафе бизнеса.  

Промоциите допринасят ли за по-големи продажби? 

Промоциите могат да играят важна роля в продажбите на кафе, подобно на ситуацията на целия европейски пазар. Когато правят своя избор, потребителите понякога вземат промоциите под внимание, но това не е нещо уникално единствено в кафе категорията. 

Промениха ли се нагласите на потребители за продуктите от тази категория?

Потребителските нагласи безспорно еволюират: с  развитието на coffee shop културата се развива и вкуса на потребителите, които започват да се интересуват повече от сортове кафе, произход и кафе блендове. Същевременно осъзнатостта на теми като устойчивост, опазване на околната страна и намаляване на отпадъците също са свързани с начина, по който се развива кафе категорията. 

Какви иновации се предлагат при тези продукти?

През 2022 г. ние лансирахме нова кафе система в България, позната и утвърдена в страните от Западна Европа, където присъства от 20 години. Състои се от специална кафе машина, създадена от наш партньор, комбинирана с индивидуално опаковани порции изпечени и смлени кафе зърна. Системата предлага широк избор от различни кафе опции: еспресо, късо или дълго кафе или капучино – само с натискането на едно копче. Тя е система с нисък отпечатък върху околната среда (въз основа на оценка на жизнения цикъл от 2018 г., сравняваща въздействието върху околната среда на шест водещи системи за кафе (единични дози), които се продават предимно на европейския пазар, за приготвянето на дълго черно кафе), 100% от кафето е сертифицирано от Rainforest Alliance, а кафе дозите за чистите кафе напитки са индустриално компостируеми (биоразградими и индустриално компостируеми в съответствие със стандарт EN13432).