Списанието
Изберете рубрика:

Да поговорим за бира в разгара на бирения сезон. Излишно е да се съмняваме, че тя е най-продаваният продукт от всички нискоалкохолни напитки. По-конкретна представа за това в процентно съотношение дават данните на „Нилсен България”, според които за периода май 2014 – април 2015 г. продажбите в стойност на газираната кехлибарена течност са 96,3%. Станалите популярни през последните години радлери и сайдери държат за същия период съответно 1,9 на сто и 1,7 на сто.
Любопитен факт е, че продажбите в стойност на радлерите са паднали спрямо предходния 12-месечен период (май 2013 – април 2014 г.), когато са били 2,3%. За сметка на това сайдерите увеличават значимостта си, което се вижда от ръста на продажбите в стойност от 1,1% (май ‘13 – април ‘14) на 1,7 на сто в настоящия период.
Сравнявайки процентното изменение между двата периода, e ясно, че категория „Бира” отчита подобрение – спадът в обемите от -4,9% през май ‘13 – април ’14 е достигнал -3,4 на сто през май ‘14 – април ’15. По отношение на изменението в стойност – от -4,2%, то се свива до -1,4 на сто.
Без изненада най-важен за развитието на категорията е ХоРеКа каналът, макар делът на преминалите през него количества в стойност в последната година да са се понижили леко до 29,6%. Посетителите в малките и средните магазини са поставили този канал на второто място по важност за реализацията на бира. Той държи 26% от продажбите в стойност. Следват големите магазини с площ между 41 и 300 кв. м, които държат дял от 21,1 на сто, и супермаркети със 17,8%. Най-малко бира се купува от павилионите и алкохолните магазини, чийто дял е 5,5%. От всички изброени канали спрямо предходните 12 месеца (май ‘13 – април ’14) спад се наблюдава при малките и средните магазини и павилионите и алкохолните магазини, докато при големите магазини и супермаркетите има увеличение на важността на продажбите в стойност.
Според „Нилсен“ топ 5 марки в продажби в стойност за периода май ‘14 – април ‘15 по азбучен ред са – „Ариана“, „Астика“, „Каменица“, „Пиринско“, „Загорка“. Най-много закупени бири са в пластмасови бутилки (44,2%), въпреки че в сегмента се наблюдава спад спрямо предходния период. Следва класическата стъклена бутилка, която също отчита понижение на дела на продажбите – от 38,4% на 36,9 на сто. Увеличават се реализираните кенчета спрямо предходното 12-месечие – от 12,9% на 15,4%. Според размера на опаковките тези от 0,5 литра са категорични лидери в продажбите в стойност, като са се увеличили, достигайки дял от 51,8 на сто през последните 12 месеца, приключили през април тази година. Падат продажбите на 2-литрови бутилки – от 30,5% на 24,4 на сто. Съвсем леко се покачват еднолитровите опаковки до 8,3%.
Вкусовите предпочитания на българските потребители са определили 96,2% дял от продажбите в стойност в категорията на светлото пиво. Тъмната бира има 2,6 на сто, а бялото пиво 0,7 на сто. Местните марки са предпочитани – 91% от продажбите в стойност се падат на тях, макар че има спад спрямо май ’13 – април ’14. Увеличава се пазарният дял на продадените вносни бири – от 7,5% на 9 на сто.
Нови вкусове сайдери променят картината на най-предпочитаните продукти в категорията
Значителен ръст в стойност и в обем – така може да бъде описана категорията на сайдерите, които завладяха българския пазар преди няколко години. Данните на „Нилсен България” за процентното изменение през май ’14 – април ’15 спрямо май ’13 – април ’14 показват ръст в стойност от 60 на сто и ръст в обем от 65,6%.
Наблюдава се сериозно увеличение на продадените сайдери през супермаркети – от 21,5% през май ’13 – април ’14 на 36,3 на сто през последния 12-месечен период, приключил през април т. г. Категорията вижда и силен спад на важността на продажбите в стойност през ХоРеКа канала от 31,2% на 23,4 на сто. Спад на приноса с 1-процентен пункт има за канала на големите магазини (41 – 300 кв. м) до 18 на сто. Проучванията на маркетинговата агенция показват, че помалка важност на продажбите спрямо миналата година имат и малките и средните магазини, както и в павилионите и обектите за продажба на алкохол.
Carling, Fizz, Kiss, Somersby, Strongbow – така в азбучен вид изглежда класацията на топ 5 най-продавани в стойност брандове в периода май ’14 – април ’15. Сайдерите в стъклени бутилки имат водещ дял в продажбите в стойност – 98,7%, като той пада с 1-процентен пункт спрямо предходния период. Точно с 1-процентен пункт пък се увеличава приносът на продажбите на сайдери в кенче – от 0,3 на сто на 1,3%.
През периода май ’13 – април ’14 найпродаваните бутилки са били от 330 мл. (99,1%). През последните 12 месеца обаче навлизането на нова разфасовка – 300 мл, взима от дела на 330-милилитровите. Така в периода май ’14 – април ’15 се разкрива следната картина за продажбите в стойност на сайдери според размера на опаковката – 65,5% за бутилки от 330 мл, 33% за 300 мл и 1,5 на сто за други разфасовки.
Появата на нови вкусове размества и подредбата на предпочитаните през двата сравними периода. През май ’13 – април ’14 на пазара за вкуса на потребителя са се борили боровинка (37,9%), ябълка (32,1%), круша (29,8%). През последните 12 месеца обаче в категорията се намесват нови вкусове и значително променят пейзажа, който към днешна дата е следният – череша (32%), боровинка (24,8%), ябълка (20,8%), круша (19,9%), лайм и мента (1,1%).
Елина Пулчева
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай