Списанието

Изберете рубрика:

 

Универсални почистващи препарати – потребление в домакинствата

Брой 3, март 2013

Дата: 11.03.2013 Коментари: 0
Снимки (1)
Универсални почистващи препарати – потребление в домакинствата

Универсални почистващи препарати – вносни срещу произведени в България. Анализиран период 2011–2012 г. 

През изминалата календарна година избор за покупка на препарат, който почиства много широк и разнообразен тип от повърхности, са направили повече от 43% от всичките 3 005 589 български домакинства*. Потребителите на този тип продукти ги купуват на по-ниски средни цени (от 3,69 на 3,43 лв. за литър), по-рядко, но в значително по-големи обеми при отделно посещение. Средно на домакинство се падат 3 покупки годишно, в които се разпределят по около 800 мл. Увеличението в закупуваните обеми при отделно посещение от 8% се обяснява с факта, че потребителите се ориентират към значително по-големи разфасовки от категорията. Така средно закупуваната опаковка препарат нараства от 740 мл през 2011 г. на 780 мл за 2012 г.

Ръст в броя на купувачите към категорията се наблюдава и в двата й подсегмента – както произведени в България продукти, така и произведени извън страната. Въпреки това се оказва, че вносните препарати са доста попривлекателни от тези местно производство, защото към тях има почти двойно повече привлечени домакинства. Сегментът на вносните продукти, освен че привлича повече купувачи, започва и все по-силно да се изразява като този с по-голяма тежест по отношение на общите закупени обеми от категорията. През 2011 г. той е с 52% дял, а през 2012 г. вече заема 54%.

Прави впечатление и голямата разлика в средната цена между двата сегмента. Литър вносен препарат през 2012 г. се купува срещу 4,30 лв., докато същото количество продукт, произведен в България, се закупува за 2,40 лв. Спад в цените се наблюдава и при двата сегмента, но въпреки че при втория е значителен (18%) той, макар и слабо, губи пазарните си позиции.

Неда Кленска

младши консултант-изследовател

„Домакински панел”,

„ГфК България”

 

 * Данните са на база изследването „Потребителски панел на „ГфК България”, измерващо домашното потребление на българските домакинства.