Списанието

Изберете рубрика:

 

11% са честите потребители в категорията "Чипс и снакс"

Брой 6, юни 2021

Дата: 09.07.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
11% са честите потребители в категорията "Чипс и снакс"

Нуждата да се похапне нещо хрупкаво, търсенето на наслада, похапване между основните хранения – това са топ 3 нужди, които се покриват от продуктите, които влизат в категориите „Чипс и снакс”. Това показват резултатите от национално представително проучване на Logo Market Research and Consulting, проведено сред 1000 респонденти над 15 годишна възраст през януари 2021 г. Анализът на агенцията проследява консумацията на картофен чипс, печен картофен чипс, тортила (царевичен) чипс, екструдери, оризов чипс и хлебен чипс. Сред останалите нужди, които покриват чипсовете и снаксовете са посочени нужда от наслада на трето лице, задоволяване на глад, предлагане на гости.

„За мен и други хора” е най-често посочваният отговор, когато потребителите са запитани за кого правят покупки в тази категория (53%). „Основно за мен” посочват 19 на сто от запитаните, а „За останалите” казват 13%. Тези, които купуват само за себе си са 11%, а тези, които купуват само за други – 4 на сто.

Възприятия в потребителското съзнание

Когато става дума за картофен чипс, 88% от потребителите го претеглят като вкусен, 59% - като модерен и едва 20 на сто като здравословен. Поглеждайки към следващия сегмент – печен картофен чипс, става ясно, че 86% от хората го преценяват като вкусен и доста по-висок процент го приемат като модерен (75%) и здравословен (55%). Тортилата не заема връх в потребителското съзнание като вкусен продукт, със 76% от потребителите, които го определят като такъв. По отношение на модерността на сегмента, 58% от потребителите я разпознават в тортилата, а 32% я смятат за здравословна. Оризовият чипс е вкусен за 68% от респондентите, модерен за 79 на сто от тях и здравословен за 74%. Екструдерите се определят за вкусни от 74%, модерни от 47 на сто и здравословни – от 31%. Хлебният чипс е вкусен за 76 на сто от хората, модерен за 62% и здравословен за 52%.

Цар Вкус

Вкусът остава водещ фактор за решението за покупка на продукт от категорията с 55% дял от всички изброени причини. На второ място идва цената (35%), а след нея се нареждат бранда (29%), здравословна алтернатива (23%), големина на опаковката (18%), промоцията (16%).

По-дълбок разрез на това какво се крие според потребителите зад вкуса, показва, че хрупкавостта е от водещо значение (71%), а след нея се нареждат солеността (51%), традиционният вкус (46%), ароматът (31%), мазнината (26%), текстурата (20%), необичаен вкус (16%).

Зад здравословната алтернатива най-вече се крие по-здравословният начин на приготвяне (71%), липсата на добавки (68%), по-ниско калорийно съдържание (40%), здравословни съставки като минерали, витамини и др. (34%), липсата на глутен (27%). Анализът на промоциите показва, че те най-вече се приемат като намаление на цената (80%), по-голямо количество на същата цена (46%), покупка на един пакет и получаване на втори безплатен (40%), добавен подарък (27%), промоционални игри (17%), точки за лоялност (8%), ваучер за бъдещи покупки (8%).

Честота на покупките

Средно покупките на продукти от категорията „Чипс и снакс” са 0,8 на седмична база. Общо 11% от всички потребители се водят чести купувачи в категорията, правейки поне една покупка на седмица. Случайните купувачи са 15 на сто и те пазаруват чипс или снакс поне веднъж на месец. Редките купувачи са 9 на сто. Разделяне по отделните сегменти показва, че честите купувачи на картофен чипс са 15%, на печен картофен чипс – 11%, на тортила – 4%, на оризов чипс 6%, на екструдери – 17%, а на хлебен чипс – 12 на сто. Случайните купувачи са повече във всеки един от сегментите – 18% при картофения чипс, 16% при печения картофен чипс, 10% при тортилата, 10% при оризовия чипс, 18 на сто при екструдерите и 16% при хлебния чипс. Любопитен момент е, че от всички сегменти, единствено при екструдерите се отчита по 1 покупка средно на седмица, докато всички останали са под 1.

Колко често се похапва

Анализът на Logo Market Research and Consulting показва, че хората, които похапват често (поне веднъж седмично) картофен чипс са 15%, 9 на сто са тези, които консумират често печен картофен чипс, 5% - тортила, 7% оризов чипс, 16% екструдери и 13 на сто – хлебен чипс. Случайните консуматори са 18% при картофения чипс, 16 на сто при печения картофен чипс, 10% при тортилата, 8 на сто при оризовия чипс, 17% при екструдерите, 13% при хлебния чипс.

Корелация между покупката и консумацията и възприятието за здравословно

Общо 3% от честите купувачи на продукти в категорията, ги определят като нездравословни, показва проучването на маркетинговата агенция. Честите купувачи, които го определят като здравословен са 1 на сто. Сходни са данните когато става въпрос и за консумацията – честите консуматори, които определят продуктите като нездравословни са 3 на сто, докато честите потребители, които определят чипса и снакса като здравословни са по-малко – 1%.

Къде се консумират най-често чипс и снакс

Домът е най-често посочваното място за консумация на продукти от категорията (78%). Следват работното място (11%), в движение (5%), на други места (6%). Агенцията проверява каква е картината на потреблението през последните 6 месеца до януари 2021 г. От проучването става ясно, че по време на пандемията и локдауните, 74% от работещите хора са потребявали продукти в домашни условия, 16 на сто – на работното си място, 5% в движение.

Лоялност към марките

Хората, които избират между 2-3 марки чипс или снакс са 35%. За тях топ три на факторите за покупка са вкус, марка и цена. Потребителите, за които няма правила при пазаруването на тези продукти са 32% и за тях в приоритетите са по-здравословно предложение и цена. Тези, които нямат предпочитана марка са 14 на сто и за тях най-важни са вкусът, цената и размерът на опаковката. Има потребителите, които търсят разнообразие и съзнателно избират различни марки. Те са 10 на сто от потребителите в категорията и за тях от значение най-вече са цената, вкусът и промоцията. Изключително лоялните, които избират винаги един и същ бранд са 9%, за тях факторите за избор са подредени в следната последователност – вкус, марка, цена.