Списанието

Изберете рубрика:

 

17% ръст в продажбите на консерва „Риба Тон“ в малките магазини

Брой 10, октомври 2017

Дата: 30.10.2017 Коментари: 0
Снимки (1)
17% ръст в продажбите на консерва „Риба Тон“ в малките магазини

През 2017 година индексът на потребителското доверие в България е по-висок от всякога. Според последните проучвания на „Тенденциите за пазаруването“ на Нилсен за 2017 г., българското общество разполага с много повече средства и пазарът на бързооборотни стоки регистрира ръст. 

Въпреки че мнозинството от категориите отчитат нарастване в продажбите както в обем, така и в стойност, не всички категории се радват на такъв успех. Една от основните причини за тази разлика e в засилващата се тенденция на българския консуматор да се стреми към по-здравословно хранене. Според Националния статистически институт 52% от месечните разходи на домакинство се отделят за пресни продукти, което поставя българина на трето място измежду всички европейци.

Въпреки нарастването на потреблението на пресни храни обаче, търсенето на консервираните рибни продукти остава без промяна. Данните на „Нилсен” показват запазване на продадените обеми през последните дванадесет месеца (август`16 – юли`17) спрямо предходния период и регистрират силен спад в продажбите около Никулден и Новогодишните празници, но със силен пролетен сезон.

Консервираните рибни продукти са широко разпространена категория, която може да се намери почти във всички формати хранителни магазини, но въпреки това превес имат най-големите магазини - хипер и супермаркетите, където се генерират почти 60% от продажбите в стойност от всички канали. Те бележат ръст от 8,9% в обем и 5,5% в стойност на продажбите за 2017 г. и са единствените от каналите, които имат позитивен прираст за тази година.

Най-големият сегмент в обем продажби продължава да е „Скумрия“ със забележителните 64% дял от категорията, следван от „Риба тон“ с 26% и „Шпроти“със 7%.

Въпреки че „Скумрия“ е двигателят на категорията, остава сравнително статичен – със само +1% промяна в обема продажби, в сравнение с другите сегменти. Втората по големина „Риба тон“ и сравнително по-малката „Аншоа“ са единствените други два сегмента, които успяват да развият продажбите в обем на категорията +5% и +8%, съответно. Ръстовете в стойност са по-малки - от 4% ръст в стойност за „Риба тон“ и 3% за „Аншоа”, поради факта, че средния грамаж и на двата сегмента се е увеличил спрямо 2016 година, водейки до по-ниска цена на кг. Третият по важност сегмент „Шпроти“ влияе негативно на категорията, като намалява продажбите си в обем с 10% през 2017 г. спрямо предходните дванадесет месеца.

Относно продажбите в стойност и обем по различните търговски канали „Скумрия“ е предпочитаният тип риба, но с покачването на големината на магазините, фокусът се измества към „Риба тон“, където пазарният и дял в стойност надминава този на „Скумрия“. Докато в традиционната търговия „Скумрия“ е 80% от продажбите в стойност, в хипер и супермаркетите е само 40%. От друга страна „Риба тон“ достига от 15% в малките магазини до 50% дял в продажбите в стойност в супермаркетите. Само тези два сегмента имат позитивен ръст в супермаркетите: +5% за „Риба тон“ и +13% за „Скумрия“, спрямо 2016 година. „Риба Тон“ расте и в най-малките формати хранителни магазини (<40кв.м), с цели +17% в стойност спрямо предходните дванадесет месеца. Във всички канали най-предпочитаната големина на опаковките е от 101-200 грама, представлявайки над 80% от продажбите в стойност.

Най-продаваната рецепта на риба в консерва е тази в „доматен сос“, следвана от „риба в собствен сос” и тип „Закуска“. А най-високата цена се държи от рибата в зехтин, която е 31,11 лв. за кг.

          Мария Цветкова, „Нилсен България”