Списанието

Изберете рубрика:

 

22% от българите консумират мюсли поне веднъж седмично

Брой 9, септември 2011

Дата: 01.09.2011 Коментари: 0
Снимки (6)
22% от българите консумират мюсли поне веднъж седмично

Зърнените закуски са един от здравословните начини за ефективен старт на деня. Дали това схващане е успяло да се превърне във всекидневна практика и да стане част от хранителните навици на българите? На този въпрос се опитва да отговори последното изследване, част от омнибус на маркетинговата компания „Синовейт”, проведено сред 1000 респонденти на възраст между 15 и 69 години в периода 15–25 май 2011 г. Резултатите от проведеното пазарно проучване показват, че над 90% от българите познават продуктите от вида на мюсли или овесени ядки, a средно 3/4 от интервюираните познават корнфлейкса и зърнените десерти. Въпреки това продуктите от категорията „Зърнени закуски” продължават да бъдат нетрадиционна закуска за българите. Средно всеки пети консумира поне веднъж седмично такъв вид продукти – мюсли, корнфлейкс, овесени ядки или зърнени десерти. Що се отнася до конкретните предпочитания на потребителите, то те са насочени главно към подкатегориите „Мюсли” и „Овесени ядки”, като 22% от българите заявяват, че консумират мюсли поне веднъж в седмицата, а 17% – овесени ядки. Данните от проучването също така показват, че развитието на този пазарен сегмент има най-голям потенциал сред активните млади хора на възраст между 15 и 29 години. Именно те остават най-сериозните консуматори на зърнени закуски и особено на мюсли и зърнени десерти. При по-възрастните консуматори (60–69-годишни), които са възпитани във вкуса на традиционната българска закуска, средно между 5% и 9% консумират поне веднъж седмично някоя от изследваните категории (мюсли, овесени ядки, корнфлейкс, зърнени десерти). Освен сред младите категорията „Зърнени закуски” безспорно е по-популярна сред дамите. Мюсли и овесени ядки се консумират от близо двойно повече жени в сравнение с мъжете, което би могло да се дължи в голяма степен на стремежа на повечето дами да се хранят здравословно в унисон със световните тенденции. Въпреки разнообразието на зърнени закуски от различни ценови сегменти се открива пряка зависимост между консумацията и социалния клас на потребителите. Хората с по-високи доходи са по-склонни да се хранят здравословно, а тези, които са на прага на бедността, както и респондентите, населяващи селата, са с най-нисък дял на консумация. Особено силно тази тенденция се наблюдава при консумацията на корнфлейкс и зърнени десерти. Що се отнася до разпределение на отделните производители на пазара, то без съмнение зърнените закуски на Nestle остават лидери на пазара в България. След тях се нарежда „Фамилия Никола” – най-големият български производител на зърнени закуски. Сред найпредпочитаните марки на компанията Nestle са Nestle Muesli, Nestle Fitness и Nesquik. Впечатление прави това, че Nestle Muesli е предпочитана марка сред всички групи възрасти и полове, докато Nestle Fitness е категорично предпочитана марка от жените. Продуктите с марка Nesquik традиционно са предпочитани от децата, като интересното тук е, че 35% от хората между 20 и 50 години, които консумират зърнени закуски, посочват, че консумират тези продукти редовно, а при тийнейджърите процентът се увеличава до 48%. Един от водещите производители на зърнени закуски в света – Kellogg’s, остава все още малко познат за българския потребител. По-малко от 1% от анкетираните посочват, че консумират продуктите на компанията редовно. Когато става дума за предпочитан начин на консумация, традиционно българите предпочитат да консумират зърнените закуски с кисело или топло прясно мляко. Далеч по-ниски са дяловете на използване на студено мляко, сок или вода за приготвяне на зърнени закуски.

Дияна Шуманска
Ако желаете да научите повече за изследването, пишете на
anelia grozdeva@synovate.com