Списанието

Изберете рубрика:

 

50% от жените предпочитат да се боядисват в домашни условия

Брой 9, септември 2016

Дата: 03.10.2016 Коментари: 0
Снимки (1)
50% от жените предпочитат да се боядисват в домашни условия

„Боя за коса” е категория, която със сигурност се развива. Какви са предпочитанията на българките за цветове и как ще се развива пазарът – попитахме представители на компании, които предлагат тези продукти.

Златина Димова, бранд мениджър „Грижа за косата”, „АРОМА Козметикс”

Как се развива пазарът на категорията „Боя за коса”?

Пазарът на бои за коса е сравнително постоянен с минимални колебания, като се редуват периоди с леки ръстове и спадове. След лекия спад през 2014 г., миналата година категорията се оживи и реализира дори по-голям ръст от очакваното. Тази година продажбите вероятно ще вървят отново в посока надолу след силната 2015 г., като основните играчи в категорията просто пренареждат местата си.

Категорията „Боя за коса“ включва 2 основни сегмента - амонячни и безамонячни бои за коса, като пред последните 5 години безамонячните бои уверено се разраства и привлича нови потребители. Това естествено води до намаление в дела на амонячните бои. Но предвид по-високата цена на безамонячните, пазарът определено расте в стойност.

Какви са новостите в този сегмент?

Обичайно основните играчи в категорията предлагат сравнително еднотипни продукти на потребителите. Сред новостите можем да откроим факта, че категорията се разширява с бои за коса предназначени за мъже. Например, иновативната формула на боята за мъже Greyfix for men, която е под формата на бързодействаща пяна и само за 7 минути боядисва мъжката коса, брада и мустаци. Наблюдават се и нови предложения в полутрайните бои и шампоани оцветители с много ярки и пастелни цветове – тенденция заимствана от модата и професионалните бои за коса – ярко розови, сини, лилави и зелени кичури.

Кой цвят е фаворитът на българските потребителки?

Безспорният фаворит е черният цвят, както и тъмният махагон и шоколадовите нюанси, въпреки че напоследък се наблюдава тенденция в търсенето на светлата палитра. Русите цветове излизат на мода в съответните си разновидности – пепелно, медно, перлено русо. Въпреки това тези нюанси не могат да изместят от лидерските позиции утвърдените кестеняви тонове.

Има ли разлика в предпочитанията в зависимост от възрастовата група?

Нямаме данни за предпочитани цветове по възрастови групи, но ясно е изразена тенденцията за предпочитание на младите жени 18 – 39 г. към безамонячни бои за коса, докато традиционно жените над 39 г., с по-голям процент бели коси, се доверяват на амонячните бои със 100% покритие. Тези резултати са на база проведено изследване от „НОЕМА” по наша поръчка.

От кои формати търговски обекти се пазаруват боя за коса?

Почти половината от продажбите в категорията боя за коса се реализират от веригите хипермаркети, големи магазини и дрогерии. Традиционната търговия успява да задържи позицията си като важен канал за продажби в категорията, защото потребителите могат да получат консултация при избора на конкретен цвят в специализираните магазини за козметика и парфюмерия. Жените имат навика да избират по-дълго съответния нюанс, а това като удобство на ритейл обекта, го откриват в по-малките магазини. Боите за коса са една от малкото козметични категории, при която все още ТТ пазарът е много силен фактор.

Според вашите наблюдения какъв процент от дамите се боядисват у дома?

Според онлайн изследване, което беше реализирано по поръчка за нас от изследователска агенция „Гемиус”, 50% от жените предпочитат да се боядисват в домашни условия. А сред тези, които се боядисват у дома, около 1/3 се боядисват също от време на време и във фризьорски салон.

Как ще се развива категорията занапред?

Тенденцията за връщане към природата и натуралността в козметиката не подминава и категорията на боите за коса. Продуктите ще се развиват в посока по-натурални и щадящи косата продукти, без наличие на някои вредни съставки и химически багрила, както и по-удобни за употреба. По-трайно и качествено покритие на бели коси, без употребата на амоняка.

Димитрина Багашева, бранд мениджър Beauty Care, „Хенкел България”

Как се развива пазарът на категорията „Боя за коса”?

Вече няколко поредни години пазарът на бои в стойност расте. Най-големи ръстове бяха отчетени 2013-2014 година, но и развитието за първото полугодие на 2016 e много добро с ръст от близо 3%. Отчитаме и голям ръст на категорията в дрогерийния канал, който е канал, типичен за покупка на боя за коса.

Какви са новостите в този сегмент?

За разлика от предишните години, тази година няма големи размествания в категорията заради нови лансирания на големи марки. По-скоро големите производители са наблегнали на релансирания с подобрения на формулите в съществуващите марки. През 2016 новостите в сегмента са фокусиране върху по-нишови продукти, като полудълготрайни безамонячни бои и пяна оцветители за коса. Такива лансирания има и Syoss – Syoss Gloss Sensation е полудълготрайна безамонячна боя за блясък, а лансирахме и пяна оцветители за коса същата марка, които се грижат за освежаване на цвета между боядисванията.

В България навлезе и трендът за цветни коси и кичури, така че вече има продукти за ярки ефекти в косата – розова, синя, лилава и ярко червена боя за коса. Освен мода, традиционно българката търси и грижа – така че все още боите за коса с масла се представят отлично на пазара.

Кой цвят е фаворитът на българските потребителки?

През 2016 много се търсят пепелно русите цветове. Друг фаворит на българската жена са червените и виолетови тонове, които са много модерни това лято. Предлагаме огнено червени нюанси, както и патладжанено виолетово.

Има ли разлика в предпочитанията в зависимост от възрастовата група?

Тук говорим по-скоро за нуждите, които имат по-възрастните коси и по-младите. Нормално е с възрастта да имаме повече бели коси, което означава, че по-зрелите дами ще търсят добре покривни, дълготрайни бои. Те предпочитат по-естествените тонове и не експериментират много с прическата и цвета си. Обратно – за младите е важно да имат забележим цвят и блясък, те харесват безамонячни бои, които правят невероятен блясък, но обикновено не осигуряват толкова трайност. За радост на потребителите на пазара вече има много беазмонячни бои, които са трайни и могат да се използват и при по-упорити бели коси.

От кои формати търговски обекти се пазаруват боя за коса?

Боя за коса се пазарува все повече от дрогериен и козметичен канал, особено ако се търси някоя по-специална. Традиционно силен е и супермаркет канала, но там изборът на бои не е толкова голям, заради фокуса на този формат върху хранителния пазар.

Според вашите наблюдения какъв процент от дамите се боядисват у дома?

В България този процент е доста висок – около 80% от дамите, които се боядисват, се боядисват вкъщи.

Как ще се развива категорията занапред?

Смятаме, че категорията ще продължава да расте и занапред.

Доротея Митева, „РУБЕЛЛА”

Как се развива пазарът на категорията „Боя за коса”?

Към момента няма особено големи промени в развитието на този пазар. Тенденциозно международните компании водят, както и боите за коса в ценовия сегмент до 2,5 – 3 лв. на рафта.

Какви са новостите в този сегмент?

Новостите са в посока по-натурални, щадящи формули и по-лесни, бързи и удобни начини за домашна употреба.

Кой цвят е фаворитът на българските потребителки?

Те са по-скоро са два – русите и кестенявите тонове.

Има ли разлика в предпочитанията в зависимост от възрастовата група?

Да, като разликата се изразява в ценовите предпочитания, както и в цветовите. По-младите хора са по-склонни да експериментират с цветове и стилове, и с напредване на възрастта започват да залягат на по-класически тонове и по-здравословни формули.

От кои формати търговски обекти се пазаруват боя за коса?

От дрогерийните магазини като „ДМ” и „Лили”, както и от големите супермаркети с площ над 500 кв.м.

Как ще се развива категорията занапред?

Ще се развива в посока оптимизиране на цената, както и в предлагане на по-нишови и иновативни/експериментални бои за коса.