Списанието

Изберете рубрика:

 

57% от потребителите на дезодоранти предпочитат спрейовете

Брой 6, юни 2016

Дата: 30.06.2016 Коментари: 0
Снимки (1)
57% от потребителите на дезодоранти предпочитат спрейовете

Дезодорантите и антиперспирантите се възприемат като продукти за всекидневно потребление. В забързаното ежедневие, когато всеки иска да даде максимума от себе си и да се представи по най-добрия начин, този малък детайл грижата за предпазване от изпотяване и поддържане на свежест допринася за комфорт и увереност.  

В момента на пазара на продукти против изпотяване се е разгърнала широка гама от марки и видове продукти, различаващи се по своя вид, състав, опаковки и т.н., но с общата функционалност – да намаляват или предотвратяват изпотяването и да отстраняват и неутрализират неприятната миризма.

През месец май 2016 година, „Ипсос България” проведе вълна от своето национално представително изследване сред респонденти на възраст 15-69 години. Сред темите на фокус бяха и потребителски навици за категорията „Дезодоранти и антиперспиранти“. Резултати от него са представени в следващите редове. Средно българите закупуват дезодорант против изпотяване за лична употреба веднъж на месец. 76% от хората купуват относително редовно продукт от категорията. А останалите 24%, купуват по рядко от веднъж на половин година или изобщо не купуват.

Средно за дамите покупката на тези продукти е всеки месец, а за мъжете веднъж на месец и половина. Общото за дамите и господата е, че избират наистина ефективни продукти, които да отговарят на нуждата от добра хигиена и комфорт. Свежестта и ароматът остават важни, но все повече потребители искат допълнителни функции, като например природни елементи, които са в унисон с „био“ трендовете напоследък.

Разглеждайки категорията по видове най-популярни остават флаконите спрейове, които биват предпочитани от 57% от хората, които използват продукти против изпотяване. Двойно по-малко популярни са рол-он продуктите – 26%, а по-рано широко разпространеният стик вариант в момента си е извоювал скромните 13%. Останалите видове – гел, крем или кристали, си поделят едва 4% от консуматорите на тези продукти. Не се наблюдават разлики между предпочитанията на двата пола относно видовете дезодоранти. Мъжете и жените използват разновидностите по равно в процентно съотношение.

И докато при видовете дезодоранти има един отявлен победител, що се отнася до марката, пазарът е много наситен и всяка марка се бори за своите консуматори със стратегии, обхващащи нови варианти по отношение опаковка, аромати, съставки, рекламни кампании и комуникация. Това, което отчитаме в първата половина на 2016г. като най-често потребявана марка е Nivea с 20%, следвана от Rexona с 15%, веднага след тях с по 11% са Adidas и Dovе, продуктите на Avon – 9%, Fa – 7%, Gillette – 5% и всички останали марки с дял равен или по-малък от 3%. Най-популярните марки, които се радват на вниманието на дамите са Rexona и Dovе, а отявлено най-популярните мъжки марки са Adidas и Gillette. Забелязваме и различия в предпочитанията измежду марки спрямо възрастта на потребителите. Rexona например е марката, която събира най-много младежи. А Nivea и Fa са фаворитите на по-възрастните потребители.

Що се отнася до местата на покупка, в най-голяма степен хората използват удобните и с голям избор хипермаркети като Carrefour и Kaufland. Това заявяват една четвърт от потребителите. Следващото най-предпочитано място за покупка за специализираните дрогерии като DM и Lilly, избирани от 16% от консуматорите. А ако обърнем по-специално внимание, ще забележим, че тези дрогериите са в най-голяма степен посещавани от хората на възраст 20-29 години, съставляващи 29% от потребителите на категорията, закупуващи я именно там. Връщайки се отново към цялостната картина на потребление, следващите предпочитани от населението са супермаркетите (Billa, Fantastico, CBA и пр.) с 15%, малките квартални магазинчета с 14%. Поръчването на антиперспиранти по интернет е все още изключителна ситуация за България и традиционно малко под 90% от потребителите избират за покупка мястото, където реално се докосват до продукта. Около 10% заявяват като предпочитан канал за покупка дистрибуторите, които разпространяват каталози и приемат поръчки. Толкова е съответно и делът на хората, които избират козметиката на Avon и Oriflame.

А сега нека да обърнем внимание и консистенцията и функциите на продуктите против изпотяване. Помолени да изброят трите най-важни критерия, по които хората избират това изделие на лично ползване, те предоставиха информация, от която можем да съставим класация, която описва най-важните фактори за избора им. Единодушно „дълготрайният аромат“ в различните възрастови групи от двата пола е най-важната характеристика на изделието, посочено от 37% от потребителите. Характеристиките „да не оставя следи“ и „да не дразни кожата“ са следващите в списъка, които обаче са застъпени значително повече от дамите спрямо господата, средно с по 37% и 34% процента на общо ниво и с по 40% и 38% посочени от дамите, което ги прави и двете топ характеристики за нежния пол. Следват характеристиките „неутрализиране на неприятната миризма“, „добра цена“ и самият „аромат на продукта“. Дамите, що се отнася до цената, се показват като по-прагматични, избиращи значително повече спрямо мъжете продукти, които са на промоция. Те избират внимателно и се влияят не толкова от цената, а от изгодната покупка, спрямо качеството на избирания продукт.

На българския пазар на козметика и в това число дезодоранти, и антиперспиранти се забелязва, че част от потребителите се ориентират към продукти от естествени съставки и такива, приготвени у дома, но въпреки това само 7% от потребителите посочват като една от най-важните и определящи избора характеристики, това дезодорантът против изпотяване да има предимно естествени съставки, или да не съдържа вредни компоненти.

Боряна Светичкова, „Ипсос България”