Списанието

Изберете рубрика:

 

64% от продажбите на енергийни напитки са през опаковката от 250 мл

Брой 5, май 2017

Дата: 31.05.2017 Коментари: 0
Снимки (1)
64% от продажбите на енергийни напитки са през опаковката от 250 мл

Времето най-после започна да се затопля, макар и с резки температурни промени от днес за утре. Дойде и пролетното настроение и всичко свързано с обновление, освежаване и събуждане. Какъв по-удачен момент да прегледаме какви са тенденциите при два от типовете напитки, които също дават свежест и тонизират, а именно енергийните и безалкохолните газирани напитки. 

Последните 12 месеца са успешни за категория енергийни напитки, като „Нилсън България” отчита ръст от 8,7% в стойност и 9,7% в обем. За съпоставка, миналата година към този период категорията е растяла с малко по-бързи темпове, 15,9% съответно в стойност и 23,03% в обем. Макар и да виждаме леко забавяне в темпа на растеж посоката е една – положително развитие.

Прави впечатление, че най-важните канали за категорията са хранителните магазини от 41-300 кв. м. и малките хранителни магазини от 0-40 кв. м. с дялове в стойност 23,8% и 20,2% и дял в обем съответно 29,6% и 23,6%. Друг важен канал за категорията, който се развива положително в отношение на продажбите са „Удобните магазини” (15,4% дял в стойност и 15,3% дял в обем). ХоРеКа обектите губят позиции, макар и все още да са един от важните канали за потреблението в тази категория. Предвид наблюдаваните тенденции на пазара и реорганизацията на модерната търговия, напускането на важни участници се отразява и на важността на канала и отчитаме спад от почти 5 % пункта само за една година в обем.

Графика1:

 

Безалкохолните газирани напитки генерират шест пъти по-големи обороти в стойност от енергийните напитки. За последните 12 месеца категорията обаче спада със 7,4% в обем и с 4,2% в стойност. Спадът се вижда във всички наблюдавани от нас канали на продажба, което може да доведе до заключението, че има леко отдръпване на потребителните от тази категория. Делът на всички типове хранителни магазини сумарно в обем се запазва на нивата от 82% както и миналата година, като най-голяма тежест имат малките хр. Магазини до 40 кв.м. ХоРеКа са другият основен канал с дял от 12% в обем.

Важни в тази категория са вкусовете. Лидер съвсем неизненадващо е „Кола” с 40% пазарен дял в обем. След нея идва „Портокал” с 9% дял в обем, „Лимонада” – също 9% дял в обем, а 7% дял има „Сода”. Всички тези вкусове са реализирали за последните 12 месеца по-малко продажби спрямо предходните 12 месеца. Нови вкусове, които потребителите опитват са напитки с джинджифил, бяло грозде, касис и ябълка. Делът им за съжаление е малък, за да повлияе на категорията. Всъщност в газираните напитки вариациите на вкус са забележително количество, надхвърлящо цифрата 100, което само по себе си означава, че се търси удовлетворение на вкусовите изисквания на потребителя. Факт е обаче, че повечето от вкусовете не успяват да се наложат и да вземат пазарни позиции. Създаването на нов вкус, ако е в полезрението на някой производител следва да се обоснове със сериозни проучвания, за да има то успешна реализация на пазара.

Христиана Недялкова, специалист „Обслужване на клиенти”, „Нилсън България”