Списанието
Изберете рубрика:

Тенденцията за водене на здравословен начин на живот не подмина и нашия пазар и към момента е много популярна. В тази връзка се наблюдава засилен интерес към био продуктите, което се доказва и от факта, че големите търговски вериги започнаха да увеличават асортимента си от био продукти и да предлагат свои собствени марки в тази категория.
Национално представително изследване на агенция NOEMA сред майките на деца на възраст от 0 до 3 години, направено през април 2018 г., показва каква е нагласата на тази потребителска група към био продуктите и кои категории са с потенциал за развитие.
Около 10% от майките на деца от 0 до 3 години могат да бъдат определени като heavy users на био категориите, т.е. ползващи редовно и 7-те био продуктови групи, включени в проучването на агенцията за маркетингови изследвания NOEMA. Тези, които изобщо не използват подобни продукти са малко над 50% от майките (неползващи нито една от 7-те био продуктови групи). Останалите 40% могат да бъдат определени като occasional users – купуващи продукти от тази категория от време на време.
Съвсем естествено най-често майките прибягват до био категорията, когато трябва да закупят храна и хранителни продукти за нуждите на детето – 40% от тях пазаруват подобни продукти, следват храната и хранителните продукти за лични нужди – 38%, био сертифицирана козметика за нуждите на детето – 37% и био сертифицирана козметика, ползвана за лични нужди – 32%. Хранителните добавки, почистващите продукти и препарати, и текстилът се нареждат накрая на класацията.
ПРОНИКВАНЕ НА БИО КАТЕГОРИИТЕ СРЕД МАЙКИТЕ НА НАЦИОНАЛНО НИВО:
База |
801 |
1. Храна и хранителни продукти за нуждите на детето |
40% |
2. Храна и хранителни продукти за лични нужди |
38% |
3. Био сертифицирана козметика за нуждите на детето |
37% |
4. Био сертифицирана козметика за лични нужди |
32% |
5. Хранителни добавки |
30% |
6. Почистващи продукти и препарати |
30% |
7. Текстил (дрехи, бельо) |
28% |
Национално представително изследване сред майки на деца на възраст 0-3 г.
Обем на извадката: N=801, април 2018
ХРАНА И ХРАНИТЕЛНИ ПРОДУКТИ
Лично потребление и за детето
До известна степен е „статистически” надценена тази категория. От данните става ясно, че в нея влизат и био несертифицирани храни, като „купени от село”, „директно от производител”, „фермерски продукти”. Все пак най-широко е проникването на био храната сред населението в София (около 60% проникване сред майките). За сравнение на национално ниво, проникването на био храната е около 10%.
Най-разпространените био храни сред майките са (включващи лична консумация, както и от други членове от домакинството): семена, ядки, зърна – 53,5%; плодове и зеленчуци – 52,3%; мляко и млечни продукти – 49,7%, които са споменти от близо половината от всички майки.
Във втората група хранителни продукти, споменати от приблизително 1/3 от майките, влизат суперхраните (чия, киноа, годжи бери, коноп) с 37,4%; месо и месни продукти – 32,2%. В трета по популярност група храни, споменати от около 1/4 от майките попадат тестени продукти и брашна – 28,9%, напитки и сокове – 25,1% и масла и олиа – 24,6%. Последната група продукти по популярност са готови за консумация солени снаксове – 19,6%, готови за консумация сладки снаксове и барчета – 19,3% и хранителни добавки в таблетна форма/сироп/саше (16,4%), споменати от по-малко от 1/5 от всички майки, потребяващи био продукти.
База |
342 |
|
Какви био сертфицирани храни, хранителни продукти, хранителни добавки използвате? |
Семена, ядки, зърна |
53,5% |
Плодове и зеленчуци |
52,3% |
|
Мляко и млечни продукти |
49,7% |
|
Суперхрани (чия, киноа, годжи бери, коноп) |
37,4% |
|
Месо и месни продукти |
32,2% |
|
Тестени продукти, брашна |
28,9% |
|
Напитки, сокове |
25,1% |
|
Масла и олиа |
24,6% |
|
Готови за консумация солени снаксове |
19,6% |
|
Готови за консумация сладки снаксове/ барчета |
19,3% |
|
Хранителни добавки в таблетна форма, сироп, саше |
16,4% |
|
Друго |
0,6% |
КАНАЛИ НА ПОКУПКА
Храна, хранителни продукти и хранителни добавки
Веригите супермаркети са водещия канал на покупка на био сертифицирана храна и добавки, показва подучването на NOEMA. От там пазаруват близо 50% от майките. В по-голяма степен, този канал е предпочитан от по-възрастните майки (35+ години), а в най-малка степен от майките в София.
Големите вериги аптеки са предпочитан канал за близо 1/3 от майките, като сред майките в София делът се повишава до малко над половината от тях (52%), основно за сметка на веригите супермаркети. Специализираните био магазини са предпочитаните места на покупка за 1/5 от майките, като този канал е най-добре представен сред майките в областните градове, който е предпочитан за над 1/3 от тях.
От независимите аптеки пазаруват 1/5 от майките, като това е по-типичен канал за младите майки до 24 годишна възраст и тези на възраст над 35 години. Кварталните магазини и дрогериите са в групата на най-малко предпочитаните канали за покупка на био сертифицирана храна и добавки – 16%. Онлайн магазините е предпочитан канал за покупка за 8% от майките, като най-висок е делът сред тези на възраст до 24 години - 15% от тях и за тези над 35 години - отново 15% от тях.
База |
342 |
|
От къде най-често купувате био сертфицирани храни, хранителни продукти, хранителни добавки |
Големи вериги супермаркети |
47,4% |
Големи вериги аптеки |
37,7% |
|
Специализирани био магазини |
26,0% |
|
Малки, квартални аптеки |
19,0% |
|
Малки квартални магазини |
16,7% |
|
Дрогерия |
16,1% |
|
Онлайн магазин |
8,5% |
|
Друго |
5,0% |
КОЗМЕТИКА
Лично потребление
На национално ниво проникването на био козметика за лични нужди е 13%. Сред майките, проникването за лични нужди е 32%, като повече от половината от тях (17% общо) твърдят, че редовно употребавят био сертифицирана козметика.
Малко поляризирани данни по отношение на употребата на био козметика - най-голям е делът на редовни потребителки сред по-младите майки до 24 години – 23% и сред по-възрастните над 35 години – 24%. Това може да се обясни със сравнителната „младост” на тази категория, която е успяла да привлече от една страна най-младите и отворените към нови неща потребители, и от друга страна най-информираните и „зрели” таскива.
Близо 60% от майките в София използват био сертифицирана козметика за лични нужди, като повече от половината от тях (35% от всички в София) твърдят, че използват такава козметика редовно. Разликата между София и останалите градове е значителна, защото данните показват, че редовните потребителки на сертифицирана био козметика в другите градове е 17% (срещу 35% в София), а „от време на време” такава козметика потребяват е 15% от участничките в проучването (срещу 24% в София).
Три са ключовите категории био козметика, които са с най-голямо проникване:
1. Ежедневна грижа за кожата на лицето (крем, околоочен контур, масла);
2. Почистващи продукти (гелове, тоници и пяни за лице);
3. Грижа за кожата на тялото (крем, лосион, балсам, масла).
Тези продукти са използвани от повече от половината от всички майки. Измиващите продукти (сапуни, шампоани, балсами за коса, душ-гелове) са вторите най-използвани продукти, споменати от близо 40% от всички майки. Третата група козметични продукти, споменати от близо 1/3 от всички майки, се състои от продукти за дентална хигиена, допълващи продукти, като маски и пилинги за лице, серуми за лице и коса, и грижа за устните. Почти на края на опашката е слънцезащитната грижа (сезонен характер на продуктите) спомената от 1/5 от майките. На финала със значително „закъснение” се нарежда и декоративната козметика, спомената от 1 от 10 майки.
База |
254 |
|
За кои зони на тялото вие лично използвате био сертифицирана козметика в момента? |
Ежедневна грижа за кожата на лицето (крем, околоочен контур, |
56,7% |
Почистващи продукти (гелове, тоници и пяни за лице) |
53,5% |
|
Грижа за кожата на тялото (крем, лосион, балсам, масла) |
52,4% |
|
Измиващи продукти (сапуни, шампоани, балсами за коса, душ-ге |
43,3% |
|
Дентална хигиена |
37,8% |
|
Маски и пилинги за лице, серуми за лице и коса |
35,8% |
|
Грижа за устните |
33,9% |
|
Слънцезащитна грижа |
21,3% |
|
Декоративна козметика |
8,7% |
Данните показват, че майките на възраст 30+ години са най-склонни да използват био козметика, като те регистрират по-високи стойности за всички продуктови групи био козметика, сравнено с генералната съвкупност.
КАНАЛИ НА ПОКУПКА
Козметика
На национално ниво, големите вериги аптеки са предпочитаният канал за покупка на био козметика. За близо половината от майките това е един от двата предпочитани канала. Вторият предпочитан канал е този на големите вериги супермаркети, споменати от около 1/3 от майките. На трето място идват независимите аптеки и дрогериите – предпочитан канал за около 1/5 от майките. Малките квартални магазини и специализирани био магазини са предпочитан канал за покупка от средно 13% от майките. Онлайн покупката е предпочитана и практикувана от 7% от всички майки.
База |
254 |
|
От къде най-често купувате био сертифицирана козметика? |
Големи вериги аптеки |
48,4% |
Големи вериги супермаркети |
31,9% |
|
Малки, квартални аптеки |
26,0% |
|
Дрогерия |
24,8% |
|
Малки квартални магазини |
14,2% |
|
Специализирани био магазини |
13,0% |
|
Онлайн магазин |
6,7% |
Интересни данни се наблюдават по отношение на каналите на покупка и възрастта на майките. Със сигурност големите вериги аптеки са предпочитаният канал за покупка на био козметика на майките на възраст 35+ години (около 2/3 от тях пазаруват там), докато дрогериите, кварталните и специализирани магазини са успели да привлекат в по-голяма степен майките на възраст до 30 години.
ПОТЕНЦИАЛ НА КАТЕГОРИИТЕ
Като цяло потенциалът за растеж на категорията е в ръцете на настоящите потребители. От непотребителите на био сертифицирани продукти, близо 90% нямат намерение да започнат да използват подобни продукти нито в близко, нито в по-далечно бъдеще.
С най-голям потенциал за разтеж е регистрирана категорията „Храна и хранителни продукти за нуждите на детето” - над 80% от майките, които редовно купуват био продукти (heavy users) и 40% от майките, купуващи от време на време (occasional users) такива продукти, имат намерение да увеличат консумацията в най-скоро време.
Със сходни стойности на намерение на увеличаване на потреблението са сегментите „Храна и хранителни продукти за лични нужди”, „Био сертифицирана козметика за нуждите на детето” и „Био сертифицирана козметика за лични нужди”, където отново над 80% от редовно пазаруващите био продукти майки (heavy users) и 35% от тези, пазаруващи от време на време (occasional users) имат намерение да увеличат потреблението в най-скоро време.
В третата група продукти с най-голям деклариран потенциал са хранителните добавки, текстилът (дрехи, бельо) и почистващите продукти и препарати – средно над 70% от редовно потребяващите био продукти майки и 20% от тези, пазаруващи от време на време, заявяват, че имат намерение да увеличат потреблението в най-скоро време.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай