Списанието

Изберете рубрика:

 

Великденски тенденции при печивата от Обединеното кралство

Брой 3, март 2025

Дата: 06.04.2025 Коментари: 0
Снимки (1)
 Великденски тенденции при печивата от Обединеното кралство
С Великден, който се задава на хоризонта, пекарните в Обединеното кралство се стараят да увеличат продажбите си през пролетта, като преминават на празнична тематика, посочва изданието British Baker*.
 
През пролетта на миналата година Мириам Бернхарт, която е директор на категория хляб и сладкиши в CSM Ingredient прогнозира, че Великден ще бъде още по-натоварен за пекарите, допълвайки, че нови тенденции и продукти ще бъдат добавени към утвърдени великденски гами. Бернхарт цитира проучване на YouGov от четвъртото тримесечие на 2023 г., което извежда Великден над Хелоуин по отношение на популярност, като 66% от възрастните имат положителна нагласа към празника. 
 
 
В кралството пекарните се възползват от случая с множество предложения, за да отбележат празника. Изпълнителният директор на асоциацията на занаятчийските пекарни Craft Bakers Association Карън Диър споделя, че 42% от членовете на сдружението отбелязват увеличение на продуктите с великденска тематика през последните пет години. Използването на качествени съставки, маркетинг в социалните мрежи и конкурентна ценова политика чрез оферти за покупки на едро бяха подчертани като ключови стратегии за празничния сезон.
 
British Baker преследва тенденциите и предложенията, които носят духа на Великден - от типични печива и носталгични рецепти, до свежи нови вкусове и иновации.
 
Горещите кифлички
 
Едно от типичните предложения в Кралството са горещите кифлички с кръст отгоре (Hot cross buns). В този сегмент се виждат иновации през последните години. Категорията на горещите кифлички е драматично разширена, за да се хареса на по-младите потребители. Това включва нови рецепти, включващи ябълка, боровинки, шоколадов портокал, солен карамел, боровинки, банофи, шоколад с кафе.
 
Производители, заложили на такива иновации твърдят, че това е перфектният начин да се привлече потребител, който не е запален по оригиналната рецепта, но все пак иска да купи традиционния продукт.
 
Категорията е поела и в по-дръзка посока - предлагат се солени горещи кифлички, които стават все по-популярни, тъй като пекарните заменят традиционните съставки със сирене, лют червен пипер и дори бекон. Подобен пример е новия Irresistible Hot Hot Hot Cross Bun на кооперативната търговска верига Co-op, който съдържа халапеньо, чили, сладък чили сос, чедър и чътни. 
 
Шоколад навсякъде
 
Манията по великденските яйца отново се пренася в сладки печива с шоколад, които са и безспорният вкус на празничния сезон. Предполага се използването на различни видове шоколад, включително тъмен и бял (последните са посочени в доклада за най-добрите вкусове за 2024 г. от доставчика на вкусове I.T.S.). Тези артикули са създадени, за да „допаднат на небцето на по-възрастните потребители“, казва специалистът по печива от I.T.S. Лиз Габриел, и също и да продължат бума на премиум великденските яйца.
 
Популярните марки шоколад също могат да се използват за нуждите на пекарите по Великден, твърдят от Mondelez. Представители на компанията в Обединеното кралство отбелязват как от популярни техни продукти може да се направи лесна “гарнитура за надграждане” на сладкиши, мъфини, понички и други, продавани по време на празничния период. 
 
Топ вкусове тази пролет
 
Шоколадът продължава да е изключително популярен сред потребителите, но все повече консуматори очакват той да бъде съчетан с други вкусове за уникален резултат от добре познатото до момента. Такива комбинации могат да са череша, банан и карамел, но миналата година са се появили и съчетания с роза, ягода, лавандула, малина, матча, шам фъстък, портокалов цвят и юзу. 
 
Любовта на потребителите към карамела означава, че карамелизираните бисквити са все така популярни, както обикновено. Карамеленият вкус направи своя дебют в горещите кифлички през 2003 г., но се разрасна през следващата година към други великденски изделия като яйца и торти, посветени на празничната тематика.
 
Пекари споделят, че лимонът винаги изглежда подходящ вкус за Великден, тъй като е “лек, остър и идеален за пролетта”. Лорънс Уотсън, управляващ директор на търговец на едро на печива Kluman & Balter подкрепя това твърдение като отбелязва, че пикантната лимонова торта заедно с класическата морковена торта са част от нарастващия интерес към „ретро ароматизираните печива, вдъхновени от носталгичния тренд”. 
 
Външният вид трябва да е забавен
 
“Великденските продукти трябва да изглеждат толкова добре, колкото и вкусни, а живите цветове и декорации са ключова тенденция”, коментира Уотсън. Наред с класическия шоколад се появяват пастелни розови и жълти цветове, прашна роза, ментово зелено и виолетово. Пекарите са приключенски настроени и използват също и захарен памук, маршмелоу и дори дъвка за балончета, за да украсят великденските си предложения и по този начин да осигурят добавена стойност за потребителите. 
 
 
Смесване на международни вкусове  
 
По данни от Mintel Food & Drick Flavor Report 2024, 92% от потребителите в Обединеното кралство са заявили, че са опитали ястия от световната кухня през последните три месеца.
 
През 2024 г. великденските предложения на Острова бяха повлияни от европейски традиции. Още от Коледа 2023 г. представители от бранша са били свидетели на смесването на традиционни френски и италиански продукти с британски класики и те очакваха тази тенденция да се пренесе към Великден. 
Освен използването на шам фъстък, има много хибриди, вдъхновени от Италия - браунита с бисквити, флорентински бисквити или сладкиши и чийзкейкове в духа на Тирамису. Такива вкусове внасят елемент на изтънченост във великденските лакомства. Срещат се предложения наподобяващи баварска торта, състояща се от тънки слоеве пандишпан, преплетени с шоколадов маслен крем. Пекарните в Обединеното кралство също черпят вдъхновение и от Северна Америка.
 
С внимание към здравето и по време на празника
 
„Великден не е времето от годината, което изскача в ума ви, когато мислите за здраве, но определено се вижда зараждането на такава тенденция сред някои търговци“, отбелязва Лиз Габриел от I.T.S.
Предлагат се продукти на растителна основа, без съдържанието на млечни, изделия без глутен и с намалено съдържание на захар. Макар за такива предложения да се плаща повече, има силно търсене на сладки изделия без яйца. 
 
*Материалът е базиран на данни и мнения, поместени в статията Easter 2024: the top bakery trends this spring на British Baker