Списанието

Изберете рубрика:

 

Великден в света на търговията

Брой 3, март 2024

Дата: 03.04.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Великден в света на търговията
Тази година католическият Великден е доста по-рано от обикновено и подготовките за празника в много страни в Западна Европа текат с пълна сила. И макар не във всички страни традициите да са свързани с козунаци и боядисване на яйца, както е у нас, обединяващото е, че празничните трапези в повечето държави предполагат наличието на сходни хранителни продукти. Разбира се, като всеки друг голям празник и този е голямо предизвикателство пред търговските вериги, които се подготвят със специални предложения за своите клиенти. Ритейлъри се конкурират кой да предложи по-добри промоции или да създаде необикновено потребителско изживяване. Направихме опит да съберем съвсем малка част от новините около търговците преди Великденските празници, за да покажем какви са настроенията в бързооборотния сектор. 
 
 

Aldi прогнозира най-силния Великден досега

Aldi се подготвя за „най-силния си Великден досега“ и очаква да продаде около 20 млн. кифлички и 8,6 млн. шоколадови яйца от собствената си марка през предстоящия празничен сезон.
Според прогнозите на дискаунтъра, той ще плати около 8 млн. паунда на британски доставчици на кифлички и великденски яйца в навечерието на празника, както и още 4 млн. паунда за прясно месо, риба и безмесни алтернативи и около 34 млн. паунда за плодове и зеленчуци от местни производители. 
 
Търговецът също очаква продажбите на агнешно да се увеличат с 900%, започвайки от седмицата преди Великден. Очаква се продажбите на шампанско Veuve Monsigny да скочат с 40% през седмицата на Великден, докато продажбите на Prosecco DOC ще скочат с до 150% над нормалните нива на продажби.
Тъй като тази година Великден се пада по-рано, дискаунтъръ очаква че повече семейства ще готвят празнични ястия и поради тази причиН се подготвя да продаде повече от 3 млн. картофи британско производство 1,65 млн. моркови и 500 хил. бройки пащърнак.
 
Управляващият директор на департамента на байерите на Aldi в Обединеното кралство Джули Ашфийлд коментира, че тази година купувачите са започнали да мислят за Великден още по-рано и това става ясно от факта, че продуктите от великденската гама вече липсват от рафтовете на магазините. 
Прогнозите на дискаунтъра идват след рекордните продажби, реализирани по Коледа. Те надхвърлиха 1,5 млрд. паунда за първи път през четирите седмици до 24 декември, което е с 8% повече спрямо нивата, отчетени през 2022 г.
 
 
 

Lidl се подготвя за Великденско пазаруване, като прогнозира, че това ще е най-натоварения ден за търговеца

Lidl очаква скок на посещенията в магазините си по време на Великден и прогнозира, че 30 март ще бъде най-натовареният ден от празничния уикенд. Миналата година германският дискаунтър отчете почти 2000 клиенти, които всяка минута минаваха през вратите на обектите на веригата, а за тази година прогнозира, че още повече купувачи ще посетят магазините му тази година.
 
Въпреки че остава отворен както обикновено на Разпети петък и Велика Събота, Lidl предупреди купувачите, които се стремят да избегнат пиковите часове и навалицата, да посещават магазините между 8 и 10 сутринта или след 18 часа привечер. Търговецът също така обяви и че всички негови магазини в Англия и Уелс ще бъдат затворени в неделя на Великден.
 

M&S удължава “замразените” си цени до Великден и намалява цените на основните хранителни продукти

M&S Food удължава кампанията си за “замразяване” на цените и понижава цените на основните хранителни продукти, тъй като обещава да достави „доказана стойност“ на клиентите си тази година.
Супермаркетът намалява цената на 65 продукта средно с 6%, като се основава на понижението на цените през октомври на над 200 продукта. M&S ще удължи и замразяването на цените на 140 продукта до след Великден, за да подпомогне клиентите на фона на продължаващата криза с разходите за живот.
 

Auchan в Унгария предоставя специални предложения за пазаруване на лоялните си клиенти

Миналата година Auchan в Унгария стартира VIP Shoppers’ Night, чрез която зарадва най-верните си клиенти и те можеха да използват своята карта за лоялност, за да пазаруват с отстъпка след затварянето на магазините, в дните преди празниците. Тази година веригата организира друга инициатива една седмица преди Великден - клиентите й имат възможност да участват в сутрешно пазаруване, запазено само за тях. По време на VIP Shoppers’ Morning, след напитка за добре дошли, те получават специални предложения в повечето магазини на Auchan между 7 и 9 часа сутринта.
Auchan отново ще предложи специално клиентско изживяване на своята най-лоялна аудитория. Клиентите с карта за лоялност Bizalomkártó са поканени да пазаруват с допълнителни отстъпки. 

 

Спад в продажбата на великденски шоколадови яйца

 
Анализ на британската компания за проучвания в сферата на търговията на дребно Reapp показва, че продажбите на шоколадови яйца са намалели с повече от 600 хил. бройки в предпразничното пазаруване преди Великден. Това се равнява на 11,3 млн. паунда продажби в стойност, което е спад от 2 на сто спрямо 2023 г., когато продажбите с стойност са достигали 11,5 млн.
 
Данните са отчетени след като средната цена на емблематичните за празника шоколадови яйца в британските супермаркети е скочила с 11% на годишна база - от 2,27 паунда през 2023 г., към настоящия момент тя е достигнала 2,52 паунда за бройка.
 
Продажбите продължават да спадат и общо в категорията на сладкарски великденски изделия, като шоколади и бонбони, които отчитат спад в обема на продажбите от 7% на годишна база.
Продажбите на сладкарски изделия възлизат на над 62 млн. паунда в периода непосредствено преди Великден, което е 2% увеличение в категорията на годишна база, като средната продажна цена се е увеличила с 10 на сто.
 
„Доказателствата за намаляващите продажби на великденски яйца отразяват промяна в потребителското поведение. Инфлацията и по-голямата осъзнатост сред британците за здравните рискове от консумация на сладки изделия играят голяма роля в оформянето на празничната пазарска кошница на Острова”, коментира търговският директор на Reapp Джеймс Ламплу. 
По думите му търговците на дребно трябва да спазват законодателството, насочено към регулиране на продажбите на стоки с високо съдържание на мазнини, сол и захар (HFSS). Поради тази причина щоколадовите великденски яйца се продават на специални точки на излагане, което означава по-малко видимост за клиентите и затова не е изненадващо, че тази година покупките на шоколадови изделия, посветени на Великден са по-малко. 
 
„Нашите данни показват, че с покачването на цените купувачите пренастройват навиците си за пазаруване, като предпочитат стоките от първа необходимост пред великденските яйца. От решаващо значение е търговците на дребно да намерят правилния баланс чрез промоции в магазина, за да стимулират продажбите“, коментира  търговският директор на Reapp. 
 
 

Германските потребители са похарчили над 2 млрд. евро за Великденски пазар през 2023 г. 

Продажбите на дребно в периода около Великден в Германия миналата година надхвърлиха 2 млрд. евро. Повече от 40% от купувачите са планирали разходените средства за сезонни продукти, с които да отбележат празника, става ясно от проучване на Германската асоциация на търговците на дребно.
 
Наред с тематични хранителни продукти за празника, потребителите в Германия пазаруват и подаръци през периода. Това е и една от причините за популярността на великденските яйца и шоколадовите зайчета. Други популярни покупки за Великден включват цветя, играчки и декорации.
 
Средно потребителите в Германия са похарчили по 40 евро за покупки за празника, отбелязва Германската асоциация на търговците на дребно. От сдружението коментрат, че много търговци на дребно очакват импулсни покупки за празника и поради тази причина компаниите предлагат през празничния период тематични стоки, за които инвестират сериозно в реклама.
След Коледа, Великден е вторият най-голям празничен повод за консумация в страната, отбелязва асоциацията.