Списанието

Изберете рубрика:

 

Водката регистрира ръст във всички показатели

Брой 12, декември 2023

Дата: 21.12.2023 Коментари: 0
Снимки (1)
Водката регистрира ръст във всички показатели

Продажбите в категорията на алкохолните напитки са нараснали в стойност с 8,1% през 2022 г. спрямо 2021 г. Това показаха данните на NIQ за категорията, представени по време на Category Retail Forum проведен през март тази година. Задълбочен анализ на категорията показва, че видовете алкохол с най-високи ръстове в стойност през 2022 г. са били текила (+60,1), джин (+32,2%), пенливо вино (+28,4%) и вермут (+20,9%).

Уиски

Изследването на NIQ се фокусира върху уиски, водка, ракия, джин и бира. Така започвайки с уискито, данните на агенцията показват, че ръстът в тази категория е ценово движен, докато потреблението се свива. Продажбите в стойност през 2022 г. са се увеличили с 5% спрямо 2021 г., докато тези в обем са паднали с 1 на сто на годишна база. Продажбите в бройки падат с 3,3%. Средната цена на литър се е покачила с 6,1%, а средната цена на артикул – с 8,6 на сто. Организираната търговия над 40 кв. м расте с 4% спрямо 2021 г., докато останалите канали са със спад на продажбите в обем. Организираната търговия над 40 кв. м държи 54% дял от продажбите в обем през 2022 г., неорганизирана и традиционна търговия държи 33 на сто, а импулсният канал – 13%.

Модерната търговия води в продажбите на промоция

 

Проучването на маркетинговата агенция констатира, че потребителят търси доказаното качеството и залага на шотландското уиски, което държи 45% от продажбите в обем в категорията. На втората позиция застава ирландското уиски с 15 на сто дял. Данните сочат, че 69% от продажбите през 2022 г. са на вносно уиски, като делът му продължава да расте. Големите обекти над 300 кв. м. реализират 47% продажбите в обем и отбелязват ръст от 7% през 2022 г. Увеличение се наблюдава при 0,7 и 1 -2 литровите разфасовки. Що се отнася до подаръчните предложения, техните продажби са нараснали с 4 на сто. Според наблюденията на агенцията в модерната търговия над 60% от продажбите в обем са на промоция.

Водка

Водката се оказва успешна категория, регистрираща ръст във всички показатели през 2022 г. Продажбите в стойност са се увеличили с 10,2% спрямо 2021 г., продажбите в обем – с 4,3 на сто, а тези в бройки – с 4,6%. Средната цена на литър също расте през 2022 г. спрямо 2021 г. – с 5,7%, а средната цена на артикул – с 5,4 на сто. Неорганизирана и традиционна търговия е каналът с най-голям ръст през 2022 г - 7%, докато в импулсния канал се вижда спад. Като цяло неорганизирана и традиционна търговия държат 51% дял от продажбите в обем през 2022 г., организираната търговия над 40 кв. м държи 31 на сто, а импулсният канал – 18 на сто.

Данните на NIQ показват, че най-малките разфасовки до 0,5 литра са с 12% ръст спрямо 2021 г. и 43% дял от продажбите в обем. Традиционна търговия (магазини под 40 кв. м.) е търговският канал с най-голяма важност за категорията. Най-предпочитаният алкохолен градус е 37,5% и той държи 82% дял от продажбите в обем и увеличава важността си през 2022 година. Българската водка е предпочитана от потребителите и увеличава дела си през 2022 г., реализирайки 74% от продажбите в обем. На пазара са актуални нови продукти насочени към любителите на коктейли, а освен това нетрадиционните вкусове са с ръст през 2022 г.

 

Ракия

В категорията на ракията увеличението е ценово движено, докато потреблението се свива. Продажбите в стойност са нараснали с 4,6 на сто през 2022 г. спрямо година по-рано. Продажбите в обем са спаднали с 6,8 на сто на годишна база, а продажбите в бройки имат спад от 6,5%. Цената обаче отчита сериозни ръстове – средната цена на литър се покачва с 12,2 на сто, а средната цена на артикул – с 11,8%. Спадът в продажбите се наблюдава във всички търговски канали без изключение. Неорганизирана и традиционна търговия държи 50 на сто дял от продажбите в обем през 2022 г., организираната търговия над 40 кв. м държи 37 на сто, а импулсният канал – 13%.

Големите обекти над 300 кв. м са най-важният канал за категорията, като при тях спадът е най-малък – 3%. Отчита се ръст при по-нетрадиционни вкусове като кайсия, дюля, круша, ябълка, череша, праскова, смокиня и други, докато традиционните за българският потребител - гроздова и сливова регистрират спад в търсенето. 99% от продажбите са на ракия с български произход, но се забелязва и ръст при вносната ракия. За категорията важността на промоциите в модерна търговия расте. Има увеличение при разфасовките между 1 и 2 литра, въпреки малката им важност като цяло (3%). Наблюдава се интересен тренд с коктейли с ракия.

Джин

Категорията на джина се радва на стабилен ръст през последните 2 години. Продажбите в стойност растат през 2022 г. с 19,1%, тези в обем с 9 на сто, а продажбите в бройки – с 6,6%. Средната цена на литър се увеличава с 9,3 на сто на годишна база през 2022 г., а средната цена на артикул – с 11,8%. Агенцията наблюдава увеличение от 14% в неорганизирана и традиционна търговия, докато в организираната то е едва 7 на сто. Неорганизирана и традиционна търговия държат 45% дял от продажбите в обем през 2022 г., делът на организираната търговия над 40 кв. м е 40 на сто, а този на импулсния канал  е 14 на сто.

Агенцията отчита увеличение на търсенето на вносен джин, като той достига пазарен дял от 28%. Има увеличение на продажбите на стандартната разфасовка от 0,7 литра. През 2022 г. на пазара са се появили 32 нови продукта - навлизат нови продукти с разнообразни вкусове. Най-предпочитани от овкусените джинове са тези с малина и ягода. Важността на промоциите, както и техният дял в модерната търговия се увеличава. Големите обекти над 300 кв. м са с най-голяма важност за категорията.

Бира

Продажбите в обем в категория бира продължават да спадат през 2022 година и това е тенденция, започнала още през 2021 г. Данните на NIQ показват, че продажбите в стойност са с увеличение на годишна база от 9,2%, но тези в обем падат с 1,1%, а продажбите на единичен продукт се понижават с 0,6 на сто. Цената на литър се увеличава с 10,4 на сто, а цената на артикул – с 9,9%. Импулсният канал е с най-силна отрицателна промяна на продажбите поради значително по-високата цена. Неговият дял от продажбите в обем за 2022 г. е 7%, докато делът на организираната търговия над 40 кв. м е 41 на сто, а на неорганизирана и традиционна търговия е 52 на сто.

При пивото пластмасовите бутилки държат най-голям пазарен дял. Топ 5 производителите на пазара държат над 93% от пазарния дял. Бутилките от 500 мл растат с повече от 12% през 2022 г. в сравнение с 2021 г., за сметка на бутилките от 2 литра, поради лансирането на продукти от 2.3-литрова разфасовка. Мултипаковете от 4 или 6 броя увеличават пазарния си дял. Безалкохолните бири растат с повече от 30% в обем и стойност, като цената се вдига само с 8% спрямо 2021 г.