Списанието
Изберете рубрика:

Коледа 2010 беше последното голямо харчене. През 2011 г. реалността ще се стовари върху потребителите – няма да са само приказки за рецесия, а самата рецесия. Потребителите ще пестят повече и ще харчат по-малко. От това ще пострадат и търговията надребно, и индустрията на забавленията.
Въпреки рецесията, започнала през 2008–2009 г., потребителите не страдаха прекалено много, защото лихвите бяха свалени. През 2010 г. обаче ситуацията се влоши и въпреки това хората все още имаха нагласа да пестят по-малко и да харчат повече. Въпреки че медиите се опитаха да нарисуват картината на коледното пазаруване през 2010 г. в черни краски и времето беше лошо, в действителност продажбите нямаше как да са по-силни. Ръстът в продажбите през декември 2010 г., с изключение на горивата, беше 2,2%, или 750 млн. лири, в сравнение с този през декември 2009 г. Търсенето на хранителни продукти беше по-слабо от предишни години, но въпреки това общият обем на продажби се увеличи. Беше силен сезон за продажбите на дрехи и най-вече на младежка мода. Имаше бум в търсенето на смартфони, но други електронни продукти се продаваха слабо. Беше лош сезон и за всякакви други домашни потреби. Най-популярни подаръци бяха дрехите и обувките, въпреки че по-младите предпочитат компютърни игри и бижута. Най-големите суми бяха похарчени за електроника и електроуреди. Като цяло, колкото по-възрастни и стабилни финансово са хората, толкова по-склонни са да дадат повече пари за един продукт. Това обаче не е в сила за младите родители, които въпреки финансовите си притеснения харчат огромни суми за играчки. Около 30% от анкетираните са казали, че са харчили помалко от преходната година, а 23% – повече. Първите са по-възрастни, а вторите – млади. Данните на Mintel сочат, че по-младите потребители са по-безотговорни, оставят покупките за последния момент, взимат заеми, за да финансират голямото коледно харчене, и като цяло мислят, че то е много важно. Освен това те признават, че са похарчили повече от предишната година. Има група малко по-възрастни потребители, които обичат да пазаруват, ползвали са отстъпките, започнали са с покупките по-рано, за да разпрострат разхода във времето, и също са похарчили повече от миналата година. Има и ги и всичките останали, които са планирали много внимателно, харчили са още по-внимателно и определено по-малко отпреди. Ужасното време във Великобритания преди празниците миналата година имаше твърде малко ефект върху пазаруването – само 4% от анкетираните са казали, че са похарчили по-малко пари за подаръци заради него. Освен това е мит, че хората се втурват да пазаруват, когато пуснат намаленията, и е мит, че много от подаръците после биват връщани в магазините. Търсенето онлайн отново нарасна за Коледа 2010, като една четвърт от тези на възраст между 16 и 34 години са казали, че са купили всички коледни подаръци онлайн. Всички анкетирани възрастови групи са купили поне част от подаръците през интернет, като дори 20% от тези над 55 години с онлайн достъп са пазарували пред компютъра. Въпреки че по-възрастните откриха пазаруването онлайн доста късно, сега те наваксват доста бързо и ентусиазирано. Очакванията за Коледа 2011 обаче не са розови. Инфлацията расте по-бързо от доходите. Въпреки че увеличението на ДДС от 17,5% на 20% повиши реално цените на стоките само с около 1,5%, то е само един от многото фактори, които вдигат цените. Безработицата също расте, цените на недвижимите имоти падат, което създава несигурност у собствениците им, очаква се в средносрочен план и лихвите да се увеличат. Поради тези причини тази година коледните продажби ще бъдат много трудни. Хората предпочитат да пестят – ще избират повече, ще бъдат много претенциозни и ще пазаруват повече онлайн. Това не означава, че задължително ще чакат намаленията, а че ще търсят повече добавена стойност и ще бъде много по-трудно да бъдат отклонени от вече направения избор. Те ще се насочат към търговците, които познават и предпочитат, и няма да рискуват да пазаруват в непознати търговски обекти. Това означава, че ще има доста пострадали в сектора на търговията. Тези, които са добре подготвени, ще оцелеят, тези, които не са, ще изчезнат. Трудно е, но търговията е в ситуация на свободен пазар и секторът ще излезе от кризата в много по-добра форма. Надяваме се, че 2011 г. ще бъде най-ниската точка от цикъла, но възстановяването ще бъде бавно и трудно.
Ричард Пъркс
директор „Пазарни проучвания”
Mintel
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай