Списанието

Изберете рубрика:

 

Годината на възстановяването на бързооборотния пазар в Румъния

Брой 1 / 2, януари / февруари 2016

Дата: 10.02.2016 Коментари: 0
Снимки (1)
Годината на възстановяването на бързооборотния пазар в Румъния

2015 година донесе така дългоочакваната възможност за възстановяване на продажбите на румънския пазар. Една от причините за това беше намаляването на ДДС за напитки и храни без алкохол от 24% на 9 на сто от 1-и юни. Експанзията, която се наблюдава през последните 12 месеца беше слаб опит да се развие бизнесa на международните вериги присъстващи в Румъния, но малко от тях успяха да достигнат първоначално обявения брой нови магазини, които трябваше да бъдат отворени. Лидерите сред различните търговски формати и тази година останаха супермаркетът и удобният магазин. При тях ръстовете на годишна база бяха повече от 30%.

Точно преди края на годината дойде потвърждението, че Billa се продава на Carrefour – сделка, която засили притесненията на бранша около последствията от увеличаващата се концентрация на пазара. Това със сигурност няма да е последното голямо разместване на румънския бързооборотен пазар. През 2016 г. може да се очаква продажбата на веригата хипермаркети Cora, която е собственост на белгийско-френският търговец Louis Delhaize. Според вътрешни източници интерес към нея може да проявят двама потенциални купувачи Carrefour и Auchan.

Анализ, направен от румънската комисия по конкуренцията за последната година обръща внимание на концентрацията на пазара. „Топ 5 търговеца притежават приблизително 60% от пазара (изчисления, направени според публикуваните отчети на компаниите за фискалната 2014 г.), което е почти двоен процент сравнено с 2012 г. и изисква по-строг мониторинг”, се казва в доклада на институцията.

Офанзива към традиционната търговия

От решаващо значение за консолидацията на модерната търговия са бързият темп на разрастване на супермаркетите и удобните магазини, като Profi и Mega Image са водещи в тази изключително опасна офанзива към обектите за традиционна търговия. Profi приключи 2015 г. с общо 367 опериращи магазина, почти достигайки целта си от първоначално обявените 100 откривания. На свой ред Mega Image в края на годината оперираше с общ брой от 470 търговски обекта, от които 253 са с марката Shop&Go. През 2015 г. Букурещ беше приоритетен за експанзията на Mega Image и най-вероятно ще остане такъв и през тази година. Една от новостите през изминалата, беше пилотният проект за франчайз на Mega Image, който обаче не се фокусира върху столицата, а в крайградските зони, където традиционните търговци имат по-силно застъпено присъствие.

С 15 нови откривания Carrefour също се отчете като активен играч сред супермаркетите, макар тези обекти да са под първоначално обявените 20 в началото на 2015 г. Форматът Express на френския ритейлър даже загуби 3 франчайзингови обекта. Хипермаркетите от друга страна се стремят да демонстрират, че големите формати магазини, които предлагат всичко под един покрив все още не са постигнали точката на насищане в градските райони. Най-големите проекти за експанзия, всеки от които е оценяван на десетки милиони евро, бяха завършени през 2015 г. от Carrefour в Букурещ и Тимишоара и от Auchan в гр. Брашов. Cora от своя страна затвори своя хипермаркет в Арад, като това беше първият път, в който веригата се отказва от своя локация в Румъния. Най-големият играч на пазара – Kaufland забави тема си на растеж през изминалата година, като регистрира най-малко нови откривания откакто търговецът навлезе на местния пазар през 2005 г. Така германската компания приключи годината само с 5 нови магазина, достигайки общ брой на хипермаркетите в страната от 107.

Новите концепции, които се откроиха на пазара

В средата на 2015 г. Profi обяви, че стартира нов проект, насочен към селските райони, като се превърна в първия търговец, който навлиза в тях със своя собствена верига магазини. Metro, Carrefour и Mega Image държат под око търговията в селските райони, но следват много предпазлива стратегия – коопериране с локални предприемачи, които вече са отворили магазини по тези места. Друга нова и забележителна търговска концепция на румънския пазар е специализираният магазин Gusturi Romanesti (в превод „Румънски вкусове”), разработена от Mega Image.

Традиционната търговия регулира своя спад

През последната година още 3 хил. обекта от традиционната търговия бяха затворени. Броят на удобните квартални магазини, собственост на независими търговци са паднали от 58 836 през 2014 г. на 55 806 през 2015 г., по данни на агенцията за пазарни проучвания Vektor Marktforschung. Според оценки на анализатори, повече от 100 от затворените магазини са притежавани от веригата Succes, която през 2014 г. беше най-големият независим търговец в Румъния. Компанията стартира процедура по несъстоятелност в началото на 2015 г. Добрата новина, идваща от независимия сектор на търговията е, че понижението в броя на работещите магазини е забавило своя темп, сравнено с 2014 г. (5,2%). За някои локални вериги магазини 2015 г. даже беше белязана от ръстове. Тяхна основна цел е да подобрят силите си за преговори с доставчиците, за да си подсигурят зони на влияние, които при липса на местни инвестиции, биха попаднали във фокуса на международните играчи.

По-добре заедно, отколкото един срещу друг

Не е изненада фактът, че основна част от търговците останаха в позитивните граници, някои от тях дори докладвайки внушително увеличение от 19,3% сравнено с 2014 г. Така те достигнаха брой от общо 1614 опериращи обекта през последната година, според данните на Vektor Marktforschung. Повечето независими търговци се страхуват от присъствието на международните вериги в техните зони на влияние. Една от най-важните локални търговски вериги Elan-Trio разви различна и дръзка стратегия през есента отвори супермаркет с 1800 кв. метра търговска площ в град Търгу Муреш, в същия район, в който е разположен и хипермаркет Kaufland.

Търговските франчайзи се развиха през 2015 г.

Три години и половина след като германската Metro Group стартира франчайза на удобните магазини La Doi Pasi, те навлязоха в нов етап на развитие през есента на 2015 г. Новата концепция цели да освежи веригата от магазини в контекст, в който La Doi Pasi затвори 130 магазина през 2015 г., достигайки общ брой от 440 обекта в страната.

Със заявка за променена идентичност, новата концепция на La Doi Pasi е свързана с промени както в устройството на магазините и предлагания асортимент, така и с договорните условия за франчайзополучателите. Част от вътрешно устройствените промени включват организиране на по-големи пространства за продажба на плодове, зеленчуци и замразени продукти, както и появата на топли пекарни в обектите.

С по-малко магазини приключи годината франчайза на Carrefour за форматите Express и Contact. Френският търговец замрази плановете си за експанзия на тези формати през последната година. Пазарът предлага големи възможности за увеличаване броя на магазините през 2016 г. Например франчайзът на Carrefour в Букурещ – Pronto е набелязал 7 локации за експанзия и се очаква да бъде дадена зелена светлина от франчайзингодателя.

CBA Nord-Vest единственият франчайз, притежаван от местни предприемачи обяви плановете си за разрастване за 2016 г. В момента веригата има 140 CBA магазина и повече от 70 обекта с марката Privat. След като откри кеш енд кери формат през последната година CBA обяви намеренията си да отвори втори такъв обект през 2016 г.

Михаела Попеску, редактор Progresivе magazine, Румъния