Списанието
Изберете рубрика:

Доскоро категорията „Продукти за мъжа” е била една от малкото подценени категории, което й осигурява възможности за бурен ръст в момента, разказа пред Progressive търговският директор на Lilly Миглена Митева. По думите й, световните козметични фирми са започнали да участват активно в мъжката категория в последните 10 години, а у нас резултат от намесата се наблюдава през последните 5 години, но въпреки това компаниите полагат усилия да бъдат в крак със световните тенденции. Развитието на категорията започва от продуктите за бръснене, които и към момента са основен двигател на промените в нея. „За никого, особено в търговията надребно, не е тайна, че най-продаваните мъжки продукти са самобръсначки и резервни ножчета”, коментира Миглена Митева. На тяхна база тръгва и диверсификацията при предлаганите артикули, следващите най-търсени са продуктите за лична хигиена – дезодоранти, ролон стикове, душгелове, афтършейв продукти. Сезонност съществува в търсенето на подаръчни комплекти, като техните продажби особено се засилват около коледните и новогодишни празници и около абитуриентските балове, заяви търговският директор на Lilly. Като цяло във веригата продажбите на продукти от мъжката категория представляват 6–7% от общите продажби.
Мъже срещу жени
Трудно е да се определи дали мъжете са по-лесни клиенти от жените. „Не мога да кажа, че мъжете са непретенциозни, по-скоро са нетърпеливи в пазаруването и съответно могат да се объркат от големия избор”, заяви М. Митева. По думите й, това съвсем не означава, че ще се спрат на продукт, който не им е нужен. За жените пък са предназначени много повече категории продукти, затова се остава с впечатлението, че те са по-взискателни.
Новите тенденции
Новостите в категорията „Продукти за мъжа” са по отношение на грижата за лице. „Определено тези продукти са най-новите, иновативните и бързо развиващите се”, коментира М. Митева. Ако преди 5 години производителите на мъжки продукти за лице са били малко, то вече почти всички международни компании, които са наложени в дамската козметика, имат и мъжки серии. Забелязва се и друга тенденция – фирмите внимателно избират наименованието на продукта, стараейки се да запазят мъжкото звучене на иначе по-женствен продукт, какъвто е например кремът за лице.
Ефектът от промоциите
Според М. Митева, ако при женските продукти има найразлични способи за увеличаване на продажбите чрез промоции, то при мъжките ситуацията е доста по-опростена – най-често се залага на подаръчни комплекти, които покриват цялостната грижа – хигиена, грижа за лице и бръснене. „Това е най-простият, най-лесният и най-бързият начин, мъжете реагират моментално, жените също биват улеснени, когато купуват подаръци”, каза тя. По думите й, с повече свобода по отношение на промоциите в специализираните магазини разполагат производителите на самобръсначки, които могат да лавират много с подаръците към тях, за да привличат повече клиенти. „А самобръсначките са продукт, който неизбежно се купува”, подчертава търговският директор на Lilly.
Вътре в магазина
Когато става дума за подреждане в магазина, трябва да се обръща специално внимание на продуктите за мъже, тъй като това е сравнително нова категория и е важно тя да бъде представена по най-добрия начин пред клиентите, независимо дали са мъже, или жени. Подредбата на мъжките продукти също си има своята специфика, както при всяка една друга стокова група, коментира М. Митева. Според нея във всеки един магазин, за който може да се каже, че мърчандайзингът е добър, винаги има продукти от трите стъпки за бръснене – преди, по време и след. Всички кремове и допълнителни грижи трябва да са в близост, подредени на едно място. „Самите производители инвестират много в изследвания на потребителското мислене и поведение и ни дават резултати от него, помагат ни със съвети”, казва търговският директор на Lilly. По думите й, веригата работи тясно с производителите, защото те имат ресурса и времето да направят изследвания, които впоследствие да бъдат от полза при подреждането на регалите.
Елина Пулчева
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай