Списанието

Изберете рубрика:

 

Джинът отбелязва стабилен ръст през последните 2 години

Брой 7, юли 2023

Дата: 08.08.2023 Коментари: 0
Снимки (1)
Джинът отбелязва стабилен ръст през последните 2 години

Лятото е времето на отпуски, море, повече излизания и често тези преживявания са придружени с консумацията на приятни летни коктейли или други видове алкохолни напитки. Как обаче се развива пазарът на алкохол в последно време? 

Продажбите в стойност на водка са с ръст от над 10 процента за 2022 година спрямо 2021-а според данни на NIQ Bulgaria. За сравнение през 2021 година спрямо 2022-а е бил наблюдаван спад от 3,1%.

В обем продажбите са нараснали с 4,3% за 2022 спрямо 2021 година, като за 2021-а пък се е наблюдавал спад от 6,5% спрямо 2020 година.

В бройки ръстът за 2022 година е 4,6% спрямо 2021 година. През 2021 г. спрямо 2020-а и в бройки е имало спад от 6,5%.

Средната цена на литър водка за 2022 година се е покачила с 5,7% за 2022 година. За предходната година покачването е било с 3,6%. Средната цена на артикул пък е нараснала с 5,4% за 2022 спрямо 2021, като тук покачването отново е по-голямо от това за 2021 г. спрямо 2020-а, когато е било с 3,6%.

Потребителското търсене и цената движат ръста в категорията, показват данните на NIQ. Неорганизирана и традиционна търговия е каналът с най-голям ръст през 2022: 7%.

 51% е делът от продажбите в обем на неорганизираната и традиционната търговия за 2022 година. Организираната търговия над 40 кв.м. е с дял от 31%, а импулсния канал – с дял от 18%.

Най-малките разфасовки на продуктите от категория Водка до 0,5 литра отбелязват 12% ръст спрямо 2021 и 43% дял от продажбите в обем. Най-предпочитаният алкохолен градус пък е 37,5, който е с 82% дял от продажбите в обем и увеличава важността си през 2022 година. Българската водка е предпочитана от потребителите и увеличава делът си през 2022, реализирайки 74% от продажбите в обем. На пазара са актуални нови продукти насочени към любителите на коктейли. Също така традиционните вкусове са с ръст през 2022 година.

Джинът отбелязва стабилен ръст през последните 2 години. Цената за литър се покачва с 9%. За 2022 година спрямо 2021-а продажбите в стойност на джин са с ръст от 19,1%. За 2021 година спрямо 2020 ръстът е бил още по-голям, а именно 28,7%. В обем ръстът на продажбите за 2022 година е 9% спрямо 2021 година. През 2021-а спрямо 2022-а е бил малко над 20%. В бройки ръстът е 6,6% за 2022 година, а за 2021-а спрямо 2020 година е бил почти 20%.

Средната цена за литър джин през 2022 година е нараснала с 9,3%, а за 2021 година спрямо 2020-а се е увеличила със 7,1%.

Средната цена на артикул пък се е покачила с 11,8% за 2022 година спрямо 2021-а. През 2021-а ръстът е бил от 7,4%.

Разширяването на асортимента, цената и по-големите разфасовки допринасят положително за развитието на категорията.

Неорганизирана и традиционна търговия са с ръст 14%. Организираната търговия пък расте с 7%.

Неорганизираната и традиционната търговия е с дял от 45% от продажбите в обем за 2022 година. Организираната търговия над 40 кв.м. е с 40% дял, а импулсния канал с дял от 14% от продажбите в обем.

Вносният джин расте, достигайки пазарен дял от 28%. Ръст има и при стандартната разфасовка от 0,7 литра. На пазара има 32 нови продукта за 2022, показват данните на агенцията. Трендовете при типично коктейлната категория отчитат развитието на коктейлната култура в България. На пазара навлизат нови продукти с разнообразни вкусове. Най-предпочитани от овкусените джинове са тези с аромат на малина и ягода. 

За да науим малко повече за предпочитанията на потребителите и развитието на категорията, се допитахме до специалисти в миксирането и коктейлите. Ето какво ни споделиха те:

„Отново джинът е сред предпочитаните алкохолни основи“

 

Димитър Петровски, Бранд Амбасадор на алкохолното и безалкохолно портфолио на ККХБК. ККХБХ

Какви са най-новите тенденции при правенето на коктейли?

Винаги са актуални класиките, които са отлична основа за създаване на всякакви коктейлни рецепти. Все повече се обръща внимание на локалните съставки от местни производители, което носи правилно отношение към природата, местния бизнес. Сезонността също е определяща при избора на вкусове, което означава, че модерният коктейл е насочен именно към тази потребност на консуматора.

Кой е най-актуалният вид алкохол за този летен сезон: джин, водка, ром или нещо друго? 

Отново джинът е сред предпочитаните алкохолни основи, но и новата категория Ботаникал все повече си проправя път. Категорията е интересна поради комплексността на вкуса, както и по-ниския алкохолен градус от 30 процента. Използва се само за смесване на коктейли.

Какви коктейли се предпочитат в последно време: по-сладки, по-кисели, с по-малко или с повече алкохол?

Вкусът е различен, според възрастта. Афинитетът към сладко намалява правопропорционално. Тенденциите са да се консумират все по-слабоалкохолни коктейли, с комплексни вкусове, красиви цветове и в модерни чаши. Фокусът е в детайла.

Колко информирани са според вас потребителите за съставките на различните коктейли?

Все повече потребителите се информират за съдържанието на коктейлите. Ние като компания използваме различни методи за информиране, като бранднолидж, видеа, съдържание на опаковките, директен маркетинг.

Колко често се менят тенденциите и актуалните питиета според вашите наблюдения?

В днешния информиран свят динамиката и в тенденциите е забързана. Всяка година излизат нови неща, но общият тренд е насочеността на практиките към устойчивост и все по-малко въглероден отпечатък.

Българинът станал ли е по-голям привърженик на коктейли и миксове що се отнася до консумацията на алкохол или се придържа повече към чистите питиета?

През последните 10 години се стремим да учим, възпитаваме в коктейлна консумация. Може да се каже че има сериозен напредък, но това е минимално на фона на цялата картина в страната.

„У нас характерно се пият сладко-кисели коктейли“

Донко Тотев, Барман, BarME /гр. София/

Какви са най-новите тенденции при правенето на коктейли?

Основните глобални тенденции в миксологията, дори и бавно се налагат и у нас. Осезаемата липса на квалифицирана работна ръка в този сектор например подтиква да се търси решение в pre-ready миксове на основни и бързооборотни коктейли. Това решение дава по-добро ниво на контрол в качеството и бързина в обслужването, което е необходимо особено в сезонните обекти. Друга тенденция, която тепърва ще навлиза и при нас е консумацията на безалкохолни коктейли и такива с ниско съдържание на алкохол. Това директно отговаря и на обществените усилия за контрол на управлението на автомобил след употреба на алкохол. Както разбира се и за онези клиенти, които искат да се наслаждават на социален живот, без характерните пост-ефекти от прекаляването с броя на напитките. 

Кой е най-актуалният вид алкохол за този летен сезон: джин, водка, ром или нещо друго?

Джинът е винаги на мода лятото, а ромовете запазват, характерно за нашата страна, тенденцията да бъдат по-зимно активен асортимент. С навлизането на интересни нови марки джин, с фокус в качество и визия, категорията продължава да расте. Интересен фокус пада последните години и върху категория аперитиви и текила, които растат значително и вече както баровете, така и клиентите имат по-високо ниво на познания по темата. 

Какви коктейли се предпочитат в последно време: по-сладки, по-кисели, с по-малко или с повече алкохол?

У нас характерно се пият сладко-кисели коктейли, но в последните години се вижда и тенденция за налагане и предлагане на интересни рецепти и такива с по-горчив характер. Пример за това са класики като Негрони, което е емблематична, но не масово харесвана напитка. 

Колко информирани са според вас потребителите за съставките на различните коктейли?

Нивото на информираност относно съставките е определено ниско. Масово потребителите не правят разлика между висок и нисък клас продукти, дори и при пряко сравнение. Промяната трябва да дойде от баровете, където те следва да имат възможност да опитат различни и иновативни продукти, в среден към висок клас, към които трудно биха посегнали на рафта на някой магазин сами. 

Колко често се менят тенденциите и актуалните питиета според вашите наблюдения?

Цикличността на различни продуктови категории обикновено трае няколко години, като силен тласък за промени в тенденциите имат летните периоди. 

Българинът станал ли е по-голям привърженик на коктейли и миксове що се отнася до консумацията на алкохол или се придържа повече към чистите питиета?

Все по-наложена става консумацията на коктейли, което е подпомогнато от развитието на миксологията в страната като цяло. Този процес стартирал преди години в столицата се пренася успешно вече и към по-малките регионални градове, където спокойно могат да се намерят примери за добра коктейлна листа и старание в изпълнението на завършените продукти.