Списанието
Изберете рубрика:
Йордан Славов е директор „Нови бизнеси - кафе и алкохолни напитки“ в Кока-Кола ХБК България. Той е част от екипа на компанията от 2008 г., като през годините развива кариерата си в областта на маркетинга и продажбите и притежава умения както в ръководенето на стратегически проекти, така и в пазарното изпълнение и управлението на различни екипи. Славов има бакалавърска степен по „Политически науки“ от Constructor University в Бремен, Германия. Той е и магистър по „Бизнес администрация“ от City University в Сиатъл, САЩ.
Как се развива категорията на т.нар. „летни алкохоли“ през вашия поглед?
Наблюдава се повишена консумация на определени категории през последните години. Джин, водка, ром, текила, битери, вермути са основните, които влизат в коктейлните концепции. Консуматорите, които предпочитат чисти напитки, се обръщат преимуществено към водка категорията. България е голям уиски пазар и тази категория също работи добре и през лятото.
Кой от всички видове летни алкохоли можем да определим като лидер за сезона?
Последните десет години джин категорията се наложи като основна през лятото. Консуматорите в стандартен диапазон повсеместно са почитатели на доказаната комбинация джин и тоник. Аперитивните битери и вермути също са в челните позиции на класацията, като тук се цели и тренда за по-ниско алкохолни продукти, с които да се приготвят разнообразни коктейли.
Според вас каква е тенденцията, летните алкохоли се консумират самостоятелно, най-много в комбинация с една безалкохолна напитка, или повече се пият като съставна част от коктейли?
Все повече коктейли се консумират в България, което е тренд през последните 15 години и това е постепенно наложена тенденция, привнесена от чужбина. Разбира се, идентичността на българския консуматор не се губи и той все още предпочита чистата напитка у дома. Различна е консумацията в коктейлните заведения и в неформална обстановка, но трендът е за увеличаване на миксираните питиета.
Има ли алкохол, който може да се смята за най-използван за коктейли?
Говорим за коктейлна революция през последните 20 години в световен мащаб, която неминуемо минава и през България. В момента джинът води класациите, но и тук модата играе своята роля, като промените са динамични и все повече текилата, водката и ромът се борят за челните места. Споменахме битери и т.нар фортифицирани вина, което е много силно изразена част от поводите за консумация, като се консумират преимуществено като коктейлни комбинации.
Разби ли се митът, че по-силните алкохолни напитки не стават за летни коктейли?
Всичко е въпрос на рецепта, но има логика по-високият алкохолен градус да не се предпочита в топлото време. Всичко зависи от поводите на консумация на потребителите, но тенденцията е да се пият повече и по-слабо алкохолни или безалкохолни коктейли. Това е масов тренд, който, вярвам, ще наблюдаваме следващите години.
Кой от класическите коктейли, които свързваме с летния сезон е най-предпочитан от българския потребител?
Със сигурност, разнообразието от вкусове на българските потребители определя и разнообразието от комбинации. Сред най-популярните този сезон са джин и тоник, Дайкири, Хайбол, Шпритц.
Може ли да посочите коктейл, който в последно време да придобива все по-голяма популярност?
Палома. Коктейлът идва от Мексико и се налага все повече, като по този начин популяризира високоалкохолната текила. Последните години в световен мащаб има огромно търсене на този продукт. Освежаващ, цитрусов и с приятен розов цвят, тази напитка може да се види на все повече места.
Кой търговски канал държи по-големия дял продажби на летни алкохоли – ХоРеКа или модерна търговия?
Ако въобще може да се говори за летни алкохоли, трябва да кажем, че българският консуматор предпочита домашната обстановка, което дава на канала модерна търговия превъзходство. Все още не е толкова голям процентът на хората, които посещават заведения и това, до голяма степен, е въпрос на народопсихология. Нямаме това наследство и схващане за непрекъснато ходене на бар, както е при други нации като гърци, италианци и испанци, например. Разбира се, предпочитанията и изборът са въпрос и на възможности.
Как се възприемат от потребителите готовите за консумация коктейли, предлагани в търговската мрежа?
Налагането на тези напитки също е световен тренд. Това, което привлича в един готов за консумация коктейл, е че можеш да се насладиш на любимата напитка на нетрадиционно място. Разбира се, цената е по-ниска и дава възможност на по-широката публика да опита смесена напитка. Да не забравяме, че това е по-добро решение за мероприятия на открито – фестивали, концерти, където ще разнообрази традиционната употреба на бира и вино.
До каква степен е навлязла на нашия пазар модата с консумацията на т.нар. „безалкохолни алкохоли“?
Да тръгнем от това, че коктейлът е емоция в чаша, която отключва всички сетива. Тази наслада обаче се търси от все повече хора, които по принцип не консумират алкохол или в конкретния момент предпочитат да се въздържат. Безалкохолните коктейли предоставят именно тази възможност. Можеш спокойно да се социализираш в група с приятели, които консумират коктейли, без да се дистанцираш. Вкусът е водещ, а при наличието на все повече безалкохолни дестилати се разгръщат и възможностите за различни рецепти.
В същото време, не трябва да забравяме, и че страната ни все още е сред държавите с висока консумация на високоалкохолни напитки на глава от населението. В тази връзка, за нас, в Кока-Кола ХБК България, ефективните сътрудничества в името на намаляването на прекомерното и неправомерно използване на алкохол са от водещо значение. Ето защо развиваме партньорства, фокусиращи се върху отговорната употреба и в резултат – намаляването на шофирането в нетрезво състояние. Тема, която убеден съм, е от голямо значение за цялото ни общество.
ЛЕТЕН АЛКОХОЛ
Martini Vibrante*
Съставки:
50ml Martini Vibrante
200ml Schweppes Pink Tonic Style
1 резен грейпфрут
Стрък розмарин
Начин на приготвяне:
Напълнете подходяща чаша за вино догоре с лед.
Излейте съставките по поредността от рецептата.
Украсете с грейпфрут и розмарин.
Разбъркайте внимателно с помощта на барова лъжица.
*Рецептата е предоставена от Димитър Петровски, Бранд амбасадор в Кока-Кола ХБК България
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай