Списанието
Изберете рубрика:

Пазарът на крема сирене е нараснал от 11,08 млрд. долара през 2023 г. до 11,68 млрд. долара през 2024 г. Очаква се той да продължи да расте със средногодишен темп на ръст от 5,57%, достигайки 16,19 млрд. долара до 2030 г. Това са част от изводите в нов доклад на Research and Markets.
Категория с потенциал за множество иновации
Агенцията заключва, че на пазара на крема сирене има значителни възможности за иновации при тези продукти, чрез които да се удължи срока на годност и да подобри хранителния профил, без да се прави компромис с вкуса. От друга страна се очаква експанзията към развиващи се пазари, където хранителните режими от западните държави стават все по-популярни, да отвори нови пътища за растеж в категорията. Наблюдава се нарастваща тенденция към търсене на занаятчийски крема сирена и такива с органичен произход, които се очаква да привлекат здравословно ориентираните потребители, търсещи първокласни и екологично чисти предложения.
Търси се удобство
В САЩ потребителското търсене на по-гъвкави и удобни хранителни предложения значително е увеличило търсенето на крема сирене, което се явява основен продукт в различни кулинарни приложения отвъд традиционните спредове. Регулаторните аспекти в този регион са строги, като се фокусират върху безопасността на храните и етикетирането, за да се гарантира защитата на потребителите, като органи, включително Агенцията по храните и лекарствата на САЩ (FDA), наблюдават спазването на изискванията.
Западно влияние
В Азиатско-тихоокеанския регион пазарната динамика на крема сирене е повлияна от променящите се хранителни модели и нарастващото влияние на западните кухни. Бързата урбанизация и нарастването на разполагаемия доход на средната класа също стимулират растежа на потреблението на крема сирене. Производителите се възползват от тази тенденция, като адаптират продуктите си към местните вкусове и предпочитания. Регулаторните рамки на Азиатско-тихоокеанския регион се различават значително в различните страни, но има обща тенденция към привеждане в съответствие с международните стандарти за безопасност на храните, за да се улесни търговията и да се гарантира качеството на продуктите.
Европа с фокус върху био и натуралния произход
В Европа има голямо търсене на био и натурални крема сирена, обусловено от предпочитанията на потребителите за по-здравословни хранителни предложения. Компаниите се фокусират върху продуктови иновации, които са насочени към здравословно ориентираните консуматори. Регулаторните стандарти в ЕС са едни от най-строгите в световен мащаб, с всеобхватни директиви относно безопасността на храните, етикетирането и проследимостта на суровините.
Пазарите на Близкият изток и Африка са свидетели на нарастващо търсене на крема сирене поради навлизащата мода на западните диети и увеличаването на броя на ресторантите и заведенията за бързо хранене, предлагащи западни храни, които включват крема сирене като ключова съставка. Регулаторната среда там остава сложна, но постепенно се развива, за да подпомогне безопасността и качеството на храните.
Половината от домакинствата у нас купуват специални сирена
Макар категорията на специалните сирена да нараства с 1,2-процентни пункта през първото полугодие на 2024 г. спрямо същия период на 2023 г., тя остава със сравнително ниска пенетрация – влязла е в потребителската кошница на 51,8 на сто от българските домакинства от януари до юни 2024 г. Това показа анализът на YouGov, който бе представен по време на 10-то издание на Category Retail Forum през март тази година. Тази година агенцията представи как се развиват категориите на сирене и специални сирена в 4 държави – България, Хърватия, Румъния и Сърбия.
В останалите три държави пенетрацията на специалните сирена е по-висока, отколкото у нас, като в последния наблюдаван период на тези пазари се вижда повишение спрямо година по-рано.
По отношение на похарчените средства и как те са се променили, виждаме, че в България специалните сирена растат в стойност по-бързо, отколкото стандарните сирена. Увеличението през първото полугодие на 2024 г. спрямо година по-рано при специалните сирена е от 7,8%, докато при сиренето общо, растежът е от 5,4 на сто. Най-значим ръст в стойност в категорията на специалните сирена се наблюдава в Румъния (+8,4%), следвана от Сърбия (+4,8 на сто), докато в Хърватия има спад от 1,4% спрямо първите 6 месеца на 2023 г.
По отношение на закупените количества специални сирена, българският пазар е на доста задни позиции, посочват от агенцията. Въпреки това той изпреварва покупките, които домакинствата правят в Сърбия, независимо, че доста по-малко хора у нас пазаруват тази категория. През първото полугодие на 2024 г. в България ръстът в обем е 5,7%, в Хърватия е 0,7 на сто, в Сърбия е 4,1%. Най-голям е в Румъния, където увеличението в закупените обеми спрямо същия период година по-рано, достига 7,3 на сто.
По отношение на марките, за които потребителите харчат по-голямата част от наличните си средства, в категорията на специалните сирена в България водещи са насипните продукти. След тях обаче се наблюдават много силни позиции на собствените марки, като в топ 3 на купуваните марки не присъстват брандирани продукти. Сходна на нашата, е ситуацията в Сърбия. Топ 3 на купуваните брандове в Хърватия изглежда по различен начин – водят насипните специални сирена, следвани от марка на производител и собствена марка на търговска верига. В Румъния на първо и второ място са собствени марки, а третото е заето от брандиран продукт.

Същата е картината и по отношение на продажбите в обем в България – водят насипните продукти, следвани от собствените марки на търговските вериги. Сръбският пазар и тук копира модела на българския. В Хърватия топ 3 на най-продаваните марки в обем се води от насипните специални сирена, следван от собствена марка на търговска верига и брандиран продукт. В Румъния най-продаван в обем е бранд на търговец, следван от друга собствена марка, а топ 3 завършва с марков продукт.
Данните на YouGov показват, че средно българските потребители са похарчили по 3,12 евро на пазаруване за покупка на специални сирена през първите шест месеца на 2024 г. Честотата, с която българите пазаруват специални сирена е веднъж на месец или през месец. Най-голяма е честотата на пазаруване на категорията в Хърватия, следвана от Румъния и Сърбия. По отношение на средно заплатената цена, българският пазар поддържа най-високата цена за килограм, като за специалните сирена тя е 10,52 евро и е доста повече отколкото в останалите 3 държави. В това отношение изпреварваме двойно средната цена, която домакинствата в Сърбия плащат за тази категория, посочват от агенцията. Все пак през първото полугодие на 2024 г. средната цена на килограм у нас е паднала с 0,2% спрямо същия период година по-рано.
Основният канал за покупка за специални сирена у нас са дискаунтърите - 39% от средствата, които домакинствата харчат са именно там. В това отношение доближаваме изцяло Румъния, където този канал е с много силни позиции и дял от 43 на сто. В Сърбия водещи са супермаркетите, а в Хърватия са хипермаркетите.
От четирите разглеждани държави, България държи най-голям дял на покупките на специални сирена, направени през промоция и той е почти половината от всички направени продажби (47%). Високите средни цени карат домакинствата да търсят все повече промоции, посочват от YouGov. В Хърватия и Сърбия продажбите на сирена през промоции също е над 40 на сто, единствено в Румъния промо покупките са по-ниски – 24%.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай