Списанието
Изберете рубрика:

През последните няколко години категорията „Ядки” регистрира ръст на продажбите както в обем, така и в стойност, показват данните на агенцията за проучване на пазара „Нилсен България”. В стойност увеличението е по-голямо, отколкото в обем, а печените ядки заемат над 80% от общите продажби (в стойност). Делът на суровите е 10,7% (август-септември’17).
Важността на модерната търговия расте, за сметка на другите търговски канали. Тя държи 34% от продажбите в стойност на тези продукти. През последните дванадесет месеца, приключили през август-септември’17, се вижда, че над 60% продажбите в категория „Ядки” се генерират от слънчогледовите семки и фъстъците. Фъстъците продължават своето положително развитие по продажби в стойност, следвани от лешниците и бадемите. В обем обаче слънчогледовите семки заемат най-голям дял с почти 42% от общите продажби.
Ще продължи ли положителното развитие на пазара и доколко предлаганите иновации подпомагат генерирането на по-високи продажби, попитахме някои от водещите компании за производство и търговия с ядки.
Силната конкуренция е от полза за пазара
GRIVAS
„Пазарът на ядки е с постоянен растеж през последните години, но това донякъде се дължи на увеличение на цените на част от ядките, тъй като те са борсови суровини, на които много фактори указват влияние. От друга страна ядките са част от културата на хранене и присъствието на тези продукти е във всяко едно домакинство”, казва Йордан Михайлов от „Оргеник фууд”, производител на ядки с марка GRIVAS.
Тъй като фъстъците и семките са водещите сегменти по продажби в категорията, се наблюдават иновации в рецепти, в които основни продукти са тези ядки. На пазара се предлагат разнообразен асортимент от вкусове и от двете суровини, и тъй като те са сред найдостъпните за българския потребител, това помага на двете категории да държат първите места по продажби. Наблюдава се растеж на различни миксове от сурови ядки, които обаче по обем на продажбите не могат да достигнат водещите продукти, поради ограничената покупателна способност на населението. „Здравословното хранене е главният двигател за растежа на целия асортимент на ядките”, потвърждава и Михайлов.
„Иновациите в категорията се дължат главно на „кухнята“ на производителите и техните специфични рецепти за обработка на ядки. Обръща се голямо внимание на качеството, тъй като за хората не е важно само да си вземат ядки, а и те да отговарят на техните изисквания и очаквания”, добавя той. „Ядките са част от балансираното и здравословно хранене. Това е тенденция, която движи цялата категория (печени и сурови ядки). Наблюдава се развитие на хранителновкусовата култура в обществото, което има високи изисквания към закупуваните продукти. С всяка година се наблюдава разширяване на гамата от предлагани ядки на българския пазар. Това включа главно нови продукти, докато по-екзотичните ядки са все още много малък процент от пазара. Високите цени и вкусовите различия ограничават потреблението на по-екзотични ядки към момента”, смята Михайлов.
Ядките са сред основните продукти в потребителската кошница на българина, като причините да се консумират толкова често са разнообразни от предпочитано мезе за празници, през употреба в кулинарията, междинно хранене, присъствието им в различни диети до лукса и насладата от комбинацията им с приятно питие след тежък ден. Поради факта, че ядките са част от менюто на българина в празници и делници, пазарът ще продължава да расте. Той става все по-конкурентен заради навлизането на много частни марки, внесени от ЕС, а в същото време се наблюдава и растеж на броя на българските марки в тази категория. Според Михайлов именно тази конкуренция ще е от полза за развитието на пазара в положителна посока, тъй като потребителите ще получават по-добри продукти и ще бъдат все по-взискателни към предлаганата стока.
Прогнозираме положително развитие на пазара
ROIS
„По данни на маркетинговите изследвания на няколко агенции, пазарът на ядки се разраства. Причината е свързана с все пообхватната тенденция за по-здравословно хранене. Дори несъзнателно и импулсивно, все повече хора избират ядките като поздравословен и качествен вариант на похапване. А при твърдите последователи на този начин на живот, ядките присъстват задължително и дори заместват някое от основните хранения”, казва Христо Васевски управител на „Виктория Нутс”, производител на ядки с марка ROIS.
Според него като цяло групата на фъстъците в различните варианти на печене, овкусяване и дражиране, са продуктите, които бележат значително развитие в продажбите през последните години. Също така ръст отбелязват печените и сурови миксове, шоколадовите дражета, а причините за това са високото качество на продуктите и доброто съчетание на вкусове в миксовете. Иновациите в категорията са свързани с развитието на технологиите при овкусяването и гарнирането на фъстъци, при дражирането на ядки и сушени плодове. „Може да се каже, че ние сме иноваторите в този бранш, защото развиваме кулинария в категорията и постоянно обогатяваме портфолиото ни с очаквано вкусни и неочаквано интересни продукти”, споделя Васевски.
Здравословната тенденция влияе много положително върху категорията „Ядки” и все повече увеличава присъствието на тези продукти и сушените плодове в менюто на българина. На въпроса дали българският потребител е отворен към новостите и склонен ли е да опита по-екзотични ядки, той казва, че няма точен отговор, защото различните възрастови групи подхождат по различен начин. Младите са поотворени към нови варианти на овкусени и гарнирани ядки и сушени плодове. Здравословно ориентираните потребители са по-образовани и дори взискателни към екзотичните ядки, семена и сушени плодове. Дори по-възрастните, въпреки консервативността си, са склонни да опитат различни сортове на традиционно познатите им продукти. „На това предизвикателство ние отговаряме с обогатяване на портфолиото на пакетираните ядки и с развиване на веригата пекарни за ядки”, допълва Васевски.
Поводите, в които най-често се консумират ядки са свързани с празничната трапеза по различни поводи и събития, но все повече хора включват ядките като алтернатива за похапване, засищане на глада, а дори и за основно хранене. „Прогнозираме ръст на продажбите, както обем и в стойност. Също така смятаме, че категорията като цяло ще се развива в посока разширяване и подобряване на предлагането. Поне такива са плановете ни за нашия бранд”, заключава той.
Търси се идеалният вариант на продукт
ELIT nuts
„Положителното развитие на пазара на ядки се дължи на това, че тези продукти попадат в категория здравословна храна, а в последните години се забелязва много засилен интерес към здравословния начин на живот”, казват от компанията „Елит-П” ЕООД, производител на ядки с марка ELIT. „Положително развитие се наблюдава при бадемите, кашуто, миксовете от сурови ядки, а иновациите в категорията са насочени в предлагането на разнообразие от овкусяване, мариноване, дражиране на ядки и сушени плодове.”
Има увеличение на консумацията на сурови ядки и търсене на по-екзотични такива. Клиентът е все по заинтересован, търсещ и се информира за предлаганите на пазара продукти от тази категория. Търси се идеалният вариант на продукт ядки или комбинация от ядки, които са с високо качество, висока хранителна стойност за организма и разбира се, вкусови качества. „Българският потребител по-скоро е традиционалист, което се доказва и от факта, че водещите по продажби продукти са слънчогледовите семки и фъстъците, но с развитието на различни течения и учения за здравословен начин на живот, хранене и спортуване, се наблюдава интерес и търсене на по-екзотични ядки, като кедрови ядки, американски орех, бразилски орех и др.”, добавят от компанията.
Годишно се регистрира увеличение на продажбите през периода септември декември и арпил – май. Това са месеците със семейни и религиозни празници, и в дните около национални празници. „На семейните празници ядките и сушените плодове са задължително присъстващи на трапезата, разбира се също така ядките са чудесен източник на енергия и са идеален вариант за хапване между основните хранения за засищане на глада”. Според представителите на „Елит-П”, пазарът ще се развива в посока на запазване на позициите на печените и увеличение на продажбите в полза на суровите ядки.
Здравословната тенденция разви категорията
Best Foods
Според компанията Best Foods развитието на пазара на ядки е положително, заради засилената тенденция към здравословно хранене. Освен фъстъците и семките, които са развиващи се категории, други, които се отличават са така нар. „златни стафиди”, шамфъстъците и кашуто. Иновации се забелязват в предлагането на сурови ядки, както и все по-засиленото предпочитане на насипни ядки, а не на пакетирани.
Здравословната тенденция в категорията „Ядки” се забелязва с ръста в продажбите на сурови продукти, но въпреки всичко българският потребител си остава консервативен и не е склонен да опитва по-екзотични ядки. Пик в консумацията се забелязва по време на празниците, когато се спазва диета и през летния период с питиета и аперитиви. Предвижданията на компанията за развитието на пазара са положителни.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай