Списанието
Изберете рубрика:

Шоколадовите продукти – огромна категория, любима на всеки един от нас. Кой не обича да си похапва шоколад, когато има нужда да си достави удоволствие или да засити глада си с нещо сладко. Дали ще е кутия с шоколадови бонбони или блокче шоколад - няма значение. Важното е да се поглезим със сладкото изкушение.
Колкото и странно да звучи, навикът ни да похапваме между храненията води до развитието на огромна индустрия. Според Светла Лесова, изпълнителен директор „Монделийз България”, всички ние похапваме поне по три пъти на ден, средно по 5 продукта, а основните причини, поради които го правим са три – презареждане и добиване на енергия за тялото, наслада и задоволяване на емоционалната ни нужда от сладко и за набавяне на повече умствени сили и мощ. Най-малко хора похапват с цел добиване на умствени сили и мощ, докато похапващите за презареждане или поради нуждата от нещо сладко, са горе-долу равни като тежест. Лесова представи тези факти по време на годишната конференция на списание PROGRESSIVE (провела се през месец май – бел. авт.) и обрисува навиците на потребителите по отношение на похапването (превод от английския израз snacking – бел.ред.).
Кои са най-предпочитаните продукти за похапване?
Резултатите от проучване, направено през 2011 г. показват, че в рамките на Европейския съюз потребителите на първо място предпочитат да похапват плодове, следвани от шоколадовите и тестените изделия. За сравнение в САЩ първо се спират на солетите, следвани от дъвките и накрай „прибягват” до плодовете. Според данните, представени от Лесова, пазарът на продукти за похапване в Европа възлиза на около 335 млрд. долара, което е 46% от общия пазар за храни и напитки. По думите й това е огромен сегмент, който в последните няколко години расте с бързи темпове, защото начинът на консумация на този тип храни се променя динамично. Оказва се, че повечето храни за „похапване” се закупуват предварително, а не на момента. Почти 60% от пазарските кошници съдържат категория за похапване и тяхната обща стойност е 54% по-висока от средната.
Именно заради положителното развитие на този сегмент, пазарът изобилства от разнообразни предложения. Освен продуктите на големите компании, все по-често се срещат и бутикови производства, които предлагат разнообразие от шоколадови продукти - като трюфели с изтънчени ликьори, пралини с различни пълнежи и съдържание на деликатни подправки, екзотични бонбони по авторски рецепти, фини шоколади с пълнежи и много други.
Предизвикателство е да поддържаш и комуникираш ретро бранд
И все пак шоколадовите продукти винаги се свързват с детството, когато с позволение или без всеки един от нас е споделял с приятели кутия шоколадови бонбони или шоколад. Оттогава са останали и спомените ни от ретро брандовете в тази категория. Променила ли се е нагласата на българските потребители и как се развива пазарът на шоколадови бонбони, попитахме Нели Иванова, продуктов мениджър категория „Бонбони” в „Победа” АД.
Г-жо Иванова, променят ли се потребителските навици по отношение на категорията „Шоколадови бонбони“?
Категорията „Шоколадови бонбони” е една от стабилните категории, без сериозни промени през последните години. Консумацията на разфасовки до 200 г остава с най-висок дял за категорията на шоколадовите бонбони. За последната година наблюдаваме повишение в честотата на покупка и нарастване на продажбите от хипермаркети. Предпочитат се продукти в нисък и среден ценови сегмент, а личната и домашна консумация е висок стимул за покупка. Българският потребител залага на класически вкусове за специални поводи и е традиционалист в избора си.
Какви иновации се предлагат в категорията?
Основно лимитирани или сезонни вкусове на вече утвърдени марки, постигащи добри и бързи продажби, без да разместват пазара генерално. Алкохолни вкусове все по-рядко предизвикват вниманието на потребителите. Слабо изразено е навлизането на продукти, предлагащи нов вид консумация.
Цената продължава ли да бъде фактор при избора на покупка?
Ценовите промоции продължават да дават отлични резултати и да бъдат атрактивни за потребителите, но стимулират основно обемите – потребителите в категорията пазаруват с висока лоялност към марките и рядко сменят предпочитаната си заради промоция.
Трудно ли се поддържа ретро бранд с модерен вкус?
Предизвикателството да поддържаш и комуникираш ретро бранд и да покриваш високите очаквания на потребителите изисква непрестанни усилия. Влагаме огромен ресурс в поддържането на вкуса, посланието и преживяването, които бонбони „Черноморец“ носят на потребителите. През последните години отчетливо се забелязва тенденция в нарастването на интереса и емоцията към традиционните българските изделия. Ретро вълната, която навлезе в бързооборотния сектор, отвори много марки към нова потенциална аудитория и промени до голяма степен потребителските нагласи. По-младите потребители не изпитват трудност да консумират „ретро“ марки, стига продуктът да говори на техния език и качеството му да бъде отлично. Силна подкрепа в ангажирането на нови потребителски сегменти дават и разнообразните маркетингови активности на хипермаркетите през последните години. Поддържането на добре планиран график от сезонни и празнични активности на производителите, също води до добри резултати – потребителите свикват с постоянно присъствие на продукта в домовете си.
Кой от известните ретро брандове в категорията е добре наложен на пазара?
Изключително представяне в категорията прави марка бонбони „Черноморец“. Продуктът продължава да бъде едно от любимите изделия за индивидуално и празнично подслаждане на българските потребители. Той държи стабилни продажби през последните десет години в силна конкуренция с международни брандове. Към днешна дата бонбоните присъстват в домакинствата, което е индикация за неостаряващия дух на бранда и емоцията на потребителите към традиционните и качествени български изделия.
Виждате ли потенциал да се възроди известен преди време ретро бранд, който все още е в спомените на потребителите?
Като производител на едни от най-обичаните марки захарни изделия в историята на българския пазар осъзнаваме, че продуктите от „онова време“ носят изключителна емоция и потребителите често се обръщат с носталгия към тях. През годините многократно сме получавали запитвания за възможността да възродим някои от успешните ни продукти от близкото минало, но предвид развитието на пазара, подобни проекти остават рискови. Истината е, че не само търговски и технологично, но и чисто маркетингово голяма част от тези продукти не биха задоволили модерните пазарни условия и потребителски очаквания.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай