Списанието

Изберете рубрика:

 

Категория „Брашно“ отбелязва ръст от 16% в стойност

Брой 3, март 2023

Дата: 05.04.2023 Коментари: 0
Снимки (1)
Категория „Брашно“ отбелязва ръст от 16% в стойност

Категорията „Брашно“ отбелязва спад при продажбите в обем с 5%, докато продажбите в стойност растат с 16%. Това показват данните на „NielsenIQ България“ за МАТ период февруари 2022 – януари 2023 година vs януари 2022 – февруари 2021 година.

С най-голяма важност за продажбите в обем е регион „Тракия“, който за разглеждания период нараства от 35% на 36%, а важността на продажбите в стойност се запазва стабилна от 36%. 

Втори по важност е регион „Странджа – Добруджа“, където се наблюдава спад на важността на продажбите в обем от 34%, които за предишния МАТ период са били 33%. В „Странджа – Добруджа“ се наблюдава най-голям спад на продажбите в обем с 9% за разглеждания МАТ период, а най-голям ръст на продажбите в стойност се регистрира в регион „Мизия“, който е 20%. При продажбите в стойност „Тракия“ е с най-голяма важност, а втори по важност по същия показател е „Странджа – Добруджа“, който въпреки че регистрира спад от 1% в продажбите в обем и в стойност, остава на втора позиция.

Най-голям ръст в цената се наблюдава в „Странджа – Добруджа“, където на опаковка тя расте с 0,38 лв., а на килограм с 0,31 лв. Следва регион „Мизия“, където на опаковка цената расте с 0,33 лв., а на килограм с 0,28 лв.

С най-голяма важност за категорията „Брашно“ са хранителните обекти над 100 кв.м., като те генерират 72% от общите продажби в обем и 70% от общите продажби в стойност. Важността на тези обекти се води от организираните хранителни магазини над 100 кв.м., които заемат 62% от продажбите в стойност и 64% от продажбите в обем. Наблюдава се повишаване на важността им през последния МАТ период с 2-3%.

 

Хранителните обекти под 100 кв.м. заемат 30% от продажби в стойност и 28% от продажбите в обем. Водещи тук са малките и средни обекти под 40 кв.м., които заемат 15% от общите продажби в стойност и неорганизираните обекти между 40 и 100 кв.м., които заемат 13% от продажбите в стойност.

Наблюдава се ръст при организираните хипер и-супермаркети над 300 кв.м. и в продажбите в обем и в продажбите в стойност.

Общо за категорията „Брашно“ средното изменение на цената на опаковка е 0,34 лв., а на килограм с 0,28 лв. Това е 23% ръст на цената на опаковка и 22% ръст на цената на килограм за разглеждания МАТ период.

В хранителните обекти под 100 кв.м. се наблюдава ръст на цената на опаковка с 24%, а на килограм с 25%, което на опаковка е с 0,35 лв., а на килограм с 0,34 лв. Целият този ръст е воден от средните и малки търговски обекти под 40 кв.м., където повишението на цената на опаковка е от 0,36 лв., а на килограм е 0,35 лв. При хранителните обекти над 100 кв.м. цената на опаковка расте с 22%, което е 0,33 лв. и на килограм с 21%, което е 0,27 лв.

С най-голяма важност е сегментът „Неорганично брашно“ и при продажбите в обем и при продажбите в стойност. И двата сегмента „Органично брашно“ и „Неорганично брашно“ бележат спад на продажбите в обем, като неорганичното спада  с 5%, а органичното с 4%. И двата сегмента отбелязват ръст при продажбите в стойност – неорганичното расте с 16%, а органичното с 4%.

При неорганичното брашно ръстът е с 0,34 лв. при цената за опаковка и 0,28 лв. при цената за килограм, а при органичното брашно ръстът е с 0,12 лв. при цената на опаковка и 0,43 лв. при цената на килограм.

Топ 5 производители, подредени по азбучен ред, са: „Гудмилс“, „Емона – 02“, „Зърнени храни – Хасково“, „Мелко България“ и „Топаз мел“.