Списанието

Изберете рубрика:

 

Класическите вкусове все още са водещи на пазара

Брой 7, юли 2024

Дата: 02.08.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Класическите вкусове все още са водещи на пазара

Класическият джин си остава най-предпочитан от българските потребители макар появата на най-различни видове джин в последните години на пазара у нас. Това показва проучване на агенция JTN, което беше презентирано по време на Category Retail Forum таз година. Количественото изследване е с национален обхват, проведено е през февруари тази година и е с размер на извадката 600 интервюта, направени сред мъже и жени на възраст между 18 и 74 години през собствения респондентски онлайн панел на JTN. 

Колко често се пие

По отношение на честотата на потребление на алкохоли, които влизат в потребителската представа и като летни - било то консумирани самостоятелно или в коктейлна комбинация, 9% от хората посочват, че джин пият от 1 до 3 пъти в месеца. За същата честота са се застъпили 12 на  сто от консуматорите на водка, 7% от пиещите мастика, 8 на сто от феновете на узото, 7% от консумиращите ром и 3% от предпочитащите текила. 

Един път месечно или по-често джин консумират 12% от потребителите, посочват от JTN, a 19 на сто предпочитат водката. Хората, които са заявили, че употребяват тези алкохоли 1 път седмично или по-често, са споделили, че в рамките на седмица, изпиват по 460 мл джин. На едно сядане пък изпитото количество е почти 150 мл. При водката общо седмичната консумация е малко над 500 мл, а на едно сядане – почти 200 мл. Потребителите на уиски консумират средно около 300 мл уиски, а на еднократно пиене – малко над 100 мл. 

Твърдения, съотнесени към респондентите

Най-голям дял потребители (74%) заявяват, че разглеждат цените на алкохолите внимателно. Други потребители (64%) купуват определени марки алкохол само на промоция. 54 на сто от респондентите са посочили, че пазаруват според това къде има промоции и същият процент от хора казват, че ако любимата им марка не е налична, се спират на друга. Подаръчни комплекти с алкохол (например чаши), пазаруват 51% от хората. Ако видят нова марка, която изглежда интересно, 49 на сто от респондентите са заявили, че биха я купили. Атрактивната бутилка може да накара 48 на сто от потребителите да опитат дадена марка, а 45% купуват брандове, които са им препоръчани. Лоялните, които винаги купуват една конкретна марка са 43%, а 28% редовно участват в томболните игри на марките алкохол. Едва 19 на сто избират бранд, чиято реклама са виждали на реклама напоследък.

Няма промяна в потреблението отпреди година

Помолени да направят анализ на потреблението на твърди алкохолни напитки през последната година, най-голям процент от респондентите (67%) посочват, че купуват същите продукти като преди. Малко по-евтини продукти от преди, купуват 16 на сто, а към малко по-скъпи продукти от преди са се насочили 11%. 

Какви количества се купуват най-много

Най-предпочитаната разфасовка за основните видове спиртни напитки е 700 мл, посочват данните от проучването на маркетинговата агенция. Към нея се насочват потребителите на уиски, водка, ракия и джин. Следващата по предпочитание разфасовка е 1 литър и тя отново се отнася за всички изброени по-рано алкохоли. 

Класиката на първо място

Респонденти, които консумират джин веднъж месечно или по-често са посочили, че най-често избират класическия (73%). Следващ по предпочитание е розовият джин с 46%, следван от джин с грейпфрут (14%). Предпочитанията към различните видове от лятната напитка по-нататък са джин с червен портокал (12%), джин с дюля (5%), джин с ягода (4%), джин с бъз (1,4%), джин с череша (1,4%).

Подпомогната разпознаваемост

На въпрос кои от изброените марки са познати на респондентите, последните подреждат следната класация: Beefeater (64%), Gordon's (62%), Savoy (58%), Bombay Sapphire (38%), Gibson's (31%), Sense (28%), Targoviste (27%), Tanqueray (22%), Malfy (22%), Hendrick's (20%), Bickens (20%), Larios (19%), Roku (19%), Bulldog (18%), Finsbury (16%). 

Реални покупки в последните 3 месеца

Когато обаче се задава въпросът кои от следните марки са били закупени от потребителите през последните 3 месеца, подреждането е по-различно – Beefeater (48%), Savoy (27%), Gordon's (25%), Bombay Sapphire (21%), Tanqueray (12%), Hendrick's (7%), Sense (7%), Gibson's (5%), Bickens (5%), Larios (4%), Malfy (4%), Roku (4%), Finsbury (4%), Bulldog (4%), Whitley Neill (1,4%).

Пазарува се най-често

По отношение на най-често купуваните марки, анкетираните отреждат първото място на Beefeater (32%). Негов подгласник е Savoy с 20 на сто, а на трето място застава Gordon's с 11%. В класацията на най-купуваните влизат още Bombay Sapphire (8%), Tanqueray (5%), Bickens (5%), Sense (5%), Larios (3%), Roku (3%), Hendrick's (3%), Finsbury (3%), Gibson's (2%), Bulldog (2%), Brocker's (2%). 

Познаване vs. декларирано потребление

Ако бъде направено сравнение между познаване и декларирано потребление на топ 10 марки, то би изглеждало по следния начин:64 на сто посочват, че познават бранда Beefeater, 48% са го закупили в последните 3 месеца, а 32 на сто са заявили, че го купуват най-често. При Gordon's декът на познаващите го достига 62 на сто, купувалите го в последните 3 месеца са 25%, а тези, купуват го най-често са 11%. 

Марката Savoy е познавана от 58%, купувана в последните 3 месеца от 27 на сто, з пазарувана най-често – от 20 на сто. Bombay Sapphire е познат сред 38% от потребителите но за последните 3 месеца е бил закупен от 21%, а най-често се поставя в пазарската кошница от 8 на сто. Брандът Gibson's е познат на 31%, но е бил закупен в последните 3 месеца от 5 на сто, а пазаруван най-често е едва от 2 на сто от участвалите в проучването. 

Sense се припознава от 28 на сто, в последните 3 месеца е купен от 7%, а най-често купуван е от 5 на сто. Targovishte се познава от 27%, в последните 3 месеца обаче е бил закупен едва от 1% от потребителите, а брандът изобщо не се посочва като най-често пазаруван от потребителите. 

При марката Tanqueray данните са следните – 22% я познават, 12% са я закупили в последните 3 месеца, а 5 на сто я купуват редовно. За Malfy агенция JTN прави следното сравнение – 22% познаваемост, 4 на сто купена в последните 3 месеца и 0% купувана най-често. Hendrick's е с 20 на сто разпознаваемост, в последните 3 месеца е бил закупен от 7% от потребителите, а 3 на сто от тях го купуват най-често. 

Водка. Чиста

Макар, че водката има широко приложение в редица популярни летни коктейли, по-голямата част българските потребители (86%) се придържат към чистата водка. Предпочитанията към овкусените водки са много по-скромни – 9% за водка с ябълка, 9% за водка с лимон, 5% за водка с лайм, 4% за водка с касис, 4% за водка с ванилия, 2% за водка с малини и 0,9% за водка с кардамон. 

Най-разпознаваемите марки водка

Подпомогнатата разпознаваемост сред хора, които консумират водка 1 път месечно или по-често води до следната подредба на брандовете водка: Absolut (72%), Русский Стандарт (68%), Finlandia (67%), Flirt (65%), Smirnoff (64%), Savoy (60%), Stolichnaya (54%), Alaska (48%), Sobieski (47%), Beluga (45%), Zytnia (45%), Danzka (44%), Platinium (36%), Zubrowka (32%), Grey Goose (32%).

На въпроса кои са закупените марки в последните 3 месеца подредбата на брандовете е малко по-различна: Absolut (39%), Finlandia (34%), Русский Стандарт (24%), Flirt (21%), Savoy (20%), Zytnia (18%), Beluga (16%), Smirnoff (15%), Platinium (13%), Barska (12%), Grey Goose (12%), Alaska (11%), Nemiroff (11%), Sobieski (11%), Zubrowka (9%). 

Най-често купувани марки

JTN задава въпрос към респондентите кои са най-често купуваните от тях марки водка. А отговорите на участвалите в проучването на агенцията показва следните резултати: Absolut (15%), Finlandia (10%), Savoy (10%), Smirnoff (10%), Русский Стандарт (8%), Zytnia (7%), Flirt (7%), Grey Goose (5%), Beluga (5%), Barska (3%), Alaska (3%), Platinium (3%), Zubrowka (3%), Belvedere (2%), Nemiroff (2%).