Списанието
Изберете рубрика:

Козунакът е сред най-важните празнични хлябове в традицията на българина. И днес пиковият момент за производство и консумация остава Великден, но потребителските нагласи започват да се променят под влиянието на различни фактори. От Елица Сотирова, Маркетинг мениджър, „Пуратос България“ АД
На първо място, в последните години забелязваме трайна тенденция козуначени изделия да се консумират целогодишно и в това няма нищо чудно – тяхната мека и сладка средина е чудесна основа за една приятна закуска. Ето защо много от нашите клиенти произвеждат целогодишно козунак, макар не винаги под познатата форма на фамилния празничен хляб. Кифлички с пълнеж, мини козуначета, разнообразни закуски, а дори и кроасани от козуначено тесто, са част от изделията, обект на наши клиентски демонстрации и иновационни дни. В този случай специфичния аромат на лимон често се заменя с ванилия, като по-универсална база за всякакви добавки и пълнежи.
Преди галопа на инфлацията през цялата 2022 година, а и в началото на 2023 г., забелязвахме тенденцията на свежестта, вкусът и едва на трето място – цената – да определят избора на българина по отношение на тестените изделия. Разбираемо, в настоящата козуначена кампания притесненията за себестойността и цената на козунака са определящи предвид силно стресирания семеен бюджет на българина. Въпреки това, се наблюдава все повече сегментиран подход към пазара не само от страна на малките пекарни, които имат ясен целеви пазар, но и от по-големите играчи в бранша. Наред с достъпните изделия за масовия пазар, някои от тях вече се насочват към по-богати рецепти, включващи сушени или захаросани плодове, парченца шоколад, поръски от филиран бадем и др. , с които да отговорят на нуждите на по-взискателните и платежоспособни клиенти в своя регион. Все повече се осъзнава необходимостта тази част от пазара да се привлече не само с качествен продукт, но и с подходящ бранд, опаковка и комуникация. По отношение на пълнежите, българинът остава традиционалист. Водещ е шоколадовият пълнеж, някои плодови вкусове, ореховият. Ето защо и нашите производители не са склонни да експериментират в тази посока.
Говорейки за предлагането на по-атрактивен козунак, в дните преди Великден някои от занаятчийските пекарни предлагат не просто празничен хляб, а истинско пиршество за сетивата от богато замесен, овкусен и декориран козунак, който достойно замества десерта на трапезата. Затова смятам, че можем да говорим за наченки на премиумизация в тази категория – тенденция, която наблюдаваме и при други изделия в последно време.
На трето място, смяната на поколенията, свободата на пътуванията и дългосрочното пребиваване в чужди държави на много от по-младите българи, води след себе си интереса към различни празнични хлябове. Получаваме често запитвания за разработката на бриош, панетоне, коломба, бабка и други изделия, колкото близки в своята празнична същност, толкова и различни като състав и технология на производство от традиционния български козунак.
Последната тенденция, която си струва да отбележим, е както следствие от пандемията от Covid-19, така и отражение на по-глобалната тенденция за фрагментиране на пазара на по-малки ниши от консуматори, избрали за себе си специфична диета или начин на живот. Пандемията ни направи по-внимателни към здравето и храненето като един от основополагащите фактори за него. Затова, все още малки, но ясно различими са нишите, в които се търсят по-здравословни козунаци или такива за специфични хранителни нужди, например с по-малко мазнина, от пълнозърнесто брашно, веган/ постни (особено в седмиците преди самия Великден), без добавена захар/ подходящи за диабетици и т.н. Макар те да не представляват съществен дял от пазара, са в подкрепа на теорията за дългата опашка в маркетинга и може би ще станат стратегически избор за някои производители в бъдеще.
„Пуратос България“ АД е част от международната група Puratos, която предлага пълна гама иновативни продукти и решения за занаятчии, индустриални производители, търговии на дребно и ХоРеКа клиенти в областта на хлебарство, сладкарство и шоколатиерство. Компанията присъства над 30 години на българския пазар и е дългогодишен партньор на водещи производители в бранша. Произведената в страната продукция включва закваски за хляб, семена и зърна в закваска, сухи смеси за хлебарство и сладкарство и др., и се изнася за 18 държави в целия свят. www.puratos.bg
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай