Списанието
Изберете рубрика:
Остана малко време, с което разполагат производителите и търговците на бързооборотни стоки преди настъпването на коледните и новогодишните празници, за да финализират сезонните си стратегии с надеждата да увеличат пазарния си дял и да насърчат потреблението. Компании, които предлагат продукти за красота и лична грижа, потребителска електроника, играчки и пакетирани храни, са сред тези, които могат да разчитат на „празничен” скок в продажбите. В България тези категории регистрират най-добро представяне през четвъртото тримесечие от няколко процентни пункта над средното за пакетирани хранителни стоки до повече от една трета ръст в годишните продажби при играчките и игрите.
Домакинствата с високи доходи ще похарчат бюджета си за празниците за подаръци от категориите „Потребителска електроника”, „Играчки”, „Красота” и „Продукти за лична хигиена”, както и за пакетирани хранителни стоки предимно луксозни бонбони и премиум снакс продукти. Домакинствата с по-ниски доходи са склонни да изхарчат по-голямата част от бюджета си за празниците за снакс и сладкиши, както и да се запасят с храни като месо, ориз и олио. В страната има около 800 000 домакинства, живеещи в провинцията, и 1,4 млн. пенсионери, както и много работнически семейства, населяващи малките градски райони, които разчитат на икономии, заеми и социална подкрепа, за да планират разходите си за празничните дни. Като цяло те представляват повече от половината от 3-милионните домакинства в страната и формират малка част от харченията по празниците. За компаниите, които предлагат пакетирани храни, празничните дни са игра на сегментация и таргетиране. В България се предлагат много продукти от категорията „Икономични” , което означава, че сушените и охладените преработени храни ще регистрират ръст в разходваните средства, генериран от купувачите, които през другото време от годината пазаруват по-малко. Перспективите за категорията „Охладени и преработени меса” е много положителна, като се очаква годишните продажби заедно с тези през празничните дни да надхвърлят 600 млн. лева.
Купувачите с по-високи доходи ще увеличат потреблението си на пресни деликатеси и плодове. Очакваме обема на продажбите на луксозни бонбони да намалее леко през 2014 г. в сравнение с 2013 г., като тези продукти ще бъдат заменени с по-здравословни алтернативи. Това ще даде възможност делът на шоколадовите и сладкарските продукти от по-високия ценови сегмент да се увеличи в стойността по време на ваканционния сезон.
През 2013 година в категориите „Красота” и „Продукти за лична хигиена” се предлагаха подаръчни комплекти, комбиниращи парфюми и кремове за тяло и лице. Те се радваха на голяма популярност сред потребителите, които не харчат излишно и внимателно преценяват харчовете си. Тази тенденция се очаква да продължи и през 2014 г. и е особено важна за някои от по-големите играчи в категориите, които разчитат на преки продажби и поръчки през интернет.
Дрогериите и специализираните козметични магазини са място, където се предлагат луксозни марки и именно новогодишните празници са моментът за представяне на нови аромати и продукти. През 2013 Giorgio Armani, Yves Saint Laurent, Lancôme и Givenchy бяха сред компаниите, които реализираха най-много продажби, докато през тази година към тях се очаква да се присъединят и брандове като Calvin Klein, Donna Karan и Elizabeth Arden.
По отношение на категорията „Детски играчки и игри” Lego ще бъде сред най-предпочитаните подаръци за домакинствата с по-високи доходи. След излизането на филма за Lego очакваме марката да направи сензация, следвана от традиционните играчки и игри. По-евтините мобилни телефони и таблети са предпочитан подарък от домакинствата с ниски и средни доходи. Популярността на таблетите с цена под 200 лева, предлагани от марки като Asus и Allview, ще продължава да се увеличава. 2013 беше годината на преносимата потребителска електроника, която регистрира ръст на продажбите в стойност от 13%. Това беше следствие от по-икономичните Android таблети и електронните книги, както и предложенията на Apple и Samsung, докато таблетите на Windows не успяха да се наложат на пазара в България.
Тази година продажбите на преносима потребителска електроника ще нарастват много по-бавно, защото пазарът на продукти от по-високия ценови сегмент е много малък и вече достигнал своите граници. Очакванията са категорията да реализира продажби от над 100 млн. лева благодарение на тласъка на промоциите и намаленията по време на коледните и новогодишните празници.
По отношение на продажбата на електроника очакваме около половината от сделките през празниците на 2014 г. да се реализира чрез онлайн търговията, следвайки тенденцията от 2013 г. Агресивната реклама и промоциите, предлагани от големите интернет търговци, вероятно ще привлекат повече потребители.
Въпреки мрачните икономически прогнози за края на 2014 г. търговците на дребно трябва да намерят причини да останат оптимисти. Докато през 2013 г. нивата на разходваните от домакинствата средства намаляха, според Euromonitor International за първото полугодие на 2014 г. вече се вижда положителен растеж и можем да очакваме нива на потребление, подобни на тези през 2012 г. За онези, които успеят да привлекат своите целеви потребители с отстъпки и вълнуващи предложения, коледните и новогодишните празници през 2014 г. трябва да донесат повод за празненства.
София Мегиери, анализатор „Проучвания” и
Александър Маринов, сътрудник „Анали” в Euromonitor International
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай