Списанието
Изберете рубрика:

Най-вълнуващото време от годината наближава. Преди настъпването на празниците всички се готвят за тях, правейки множество покупки, най-вече на подаръци, украса, както и на необходимите за празничната трапеза стоки. По-различна ли ще е обаче тази година за потребителите, като се има предвид кризата и високите нива на инфлация. Как тези фактори ще засегнат коледното пазаруване през 2022, научаваме от проучване на Offerista Group проведено през октомври 2022 г на някои от пазарите, където оперира компанията - България, Унгария, Румъния, Полша, Германия и Австрия. Целта на проучването е да се провери какво тревожи потребителите в тези несигурни времена и дали пазаруването им за предстоящия празничен сезон ще бъде повлияно от инфлацията, повишаването на цените на горивата, военните конфликти или други фактори.
Инфлацията е основната причина за безпокойство у потребителите. В България: 78,87% са я посочили, а в Румъния: 76,23%. В Унгария притеснените от инфлацията са 81,96%, а в Полша: 63,17%; В Германия процентът на посочилите този отговор е 81,23%. Нарастващите цени на енергията/газа заемат второ място у нас, като, това е основното безпокойство на 47,87%. В Румъния процентът е 62,31, а в Унгария: 64,00. В Полша 45,43 % се безпокоят най-вече за цената на енергията, а в Германия: 77,01 %.
А как възнамеряват да се справят с повишаващите се цени на енергията потребителите? Според резултатите от проучването те имат намерение да отопляват по-малко от помещенията в домовете си тази зима (напр. само обитаваните стаи). А основната причина за пестене на енергия е спестяването на пари (България: 77,62 %; Румъния: 81,73 %; Унгария: 78,73 %; Полша: 73,92 %; Германия: 74,99 %).
Коледно пазаруване обаче все пак ще има. Въпреки инфлацията потребителите няма да се откажат от празничните покупки - 70% от всички анкетирани заявяват, че ще пазаруват, а 30% - че няма да пазаруват тази година поради намалена покупателна способност.
И макар че пестенето на пари е важно за потребителите във всички страни, включени в проучването, има някои категории като храни и напитки, в които те няма да ограничат разходите си. Вместо това повечето анкетирани заявяват, че ще ограничат посещението на ресторанти, покупката на мебели и нови дрехи.
Според резултатите от проучването за намирането на оферти за коледното си пазаруване повечето потребители разчитат предимно на онлайн източници (като уебсайтове, социални медии и онлайн бюлетини), а най-важният фактор при избора на коледни подаръци е съотношението цена-качество (България: 58,63%; Румъния: 51,76%; Унгария: 59,35%; Полша: 51,30%; Германия: 44,93%; Австрия: 45,33%).
А какво точно ще пазаруват потребителите? Всички анкетирани са категорични в отговора си - храни и напитки и дрехи, обувки и аксесоари.
Коледният пазар у нас
Най-много българи (38.5%) ще отделят между 200 лв. и 400 лв. за коледни покупки и ще похарчат приблизително същия бюджет в сравнение с миналата година (56.38%). 30.86% ще отделят по-малко пари спрямо 2021 г., като повечето от тях ще похарчат по-малко за един подарък, но ще запазят броя на хората, за които ще пазаруват.
Сравнително еднакво предпочитани са и различните методи за плащане: в брой смятат да заплатят 52.37% от анкетираните, а чрез дебитна/кредитна карта - 45.56%. Останалите 2% биха предпочели да пазаруват на изплащане.
29% от потребителите ще започнат празничното пазаруване по-рано, като 61% обосновават решението си с това, че така ще могат да разпределят по-добре разходите си, 36% смятат, че така ще имат повече време да планират и да решат какво да купят. 45% се насочват към по-ранния пазар, за да се възползват от най-добрите оферти, а 25%, за да не се стрресират в последната минута.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай