Списанието
Изберете рубрика:
През 2014 г. международните търговски вериги отвориха почти 250 магазина и въпреки че техният брой е с около 10% по-нисък от този през 2013 г., бяха направени важни стъпки в посока на изграждането на мулти канален пазар.
Това се случи благодарение на появата на нови концепции, повече играчи в сферата на онлайн търговията, както и първата верига със специално обособени точки, от които да се събират покупките (pick-up points). Към момента умереният икономически растеж и забавянето на възстановяването на потребителското харчене, продължават да не оправдават инвестициите, направени от търговците. Въпреки това, вложенията им в дългосрочен план изглежда ще бъдат оправдани, като се има предвид, че повечето икономически индикатори са позитивни и сред най-високите в целия Европейски съюз.
2014 г. ще остане в историята като годината, в която общия брой магазини, оперирани от международни ритейлъри, надхвърли 1500. Любопитен момент, който трябва да се отбележи, е че експанзията на тези обекти е концентрирана в пет от 14-те вериги, присъстващи на пазара. Повече от 90 на сто от откриванията на нови магазини се правят именно от първите петима играчи. С огромна преднина Mega Image и Profi са шампиони по отварянето на обекти с респективно 113 и 67 нови магазина. Двете вериги са следвани от Carrefour, Lidl, Kaufland, Billa, Penny Market и dm (Drogerie Markt). От гледна точка динамиката в каналите за продажба, трендът, който се забеляза в анализа за 9-те месеца на годината, се запазва до края. Найоткриваният формат бяха удобните магазини и супермаркетите, следвани от дискаунтъри. От другата страна са хипермаркетите и кеш енд кери обектите, които са в застой от 2011 г. насам.
Пазар на дребно, белязан от редица важни събития на пазара
През 2014 г. румънският пазар на дребно направи важни стъпки към етап на зрялост. Наблюдаваше се по-голямо желание за диференциране на търговските оператори чрез въвеждането на нови концепции и други елементи в комуникационния микс. Това бе съпътствано и от вече установени по-ниски цени на пазара.
● В края на годината Mega Image успя да достигне внушителния брой от 400 магазина на пазара. Експанзията на търговските обекти обаче, не е единственото нещо, с което Delhaize (която е собственик на румънската верига – бел.ред), може да се похвали. Най-пресният проект е на път да направи промяна в стратегията на компанията чрез създаването на тематични области в магазините, които да са в услуга на определени групи потребители. Първият подобен проект, който стартира вече официално е Wine Gallery – „магазин в магазина”, в който се продават само и единствено вина. Той е подкрепен от специална платформа в интернет (www.stamdevorba.ro). Създаден като концептуален ъгъл, Wine Gallery се разпростира върху 220 кв. метра площ на територията на един от Mega Image магазините в Букурещ. Той предлага над 900 вина, които се плащат на каса в това обособено пространство.
Подобна инициатива ще бъде интегрирана и в Sudului Market Concept Store, където белгийската компания разви концептуален ъгъл наречен Equilibrium Health&Wellness. В него потребителите ще могат да намерят приблизително 2500 селектирани артикула от повече от 10 продуктови категории като био храни, подправки и семена, храни за суровоядци и вегани, храни за спортуващи и хранителни добавки, витамини, натурална козметика и спа продукти, еко почистващи продукти. По-голямо въздействие върху пазара имаше новината за навлизането на Delhaize в онлайн търговията. В края на септември, Mega Image стартира партньорство с eMAG по проект наречен Supermarketul la tine acasa („супермаркет в дома ви”). Поръчките се доставят от куриер в цялата страна срещу такса от 15 румънски леи за поръчки на стойност повече от 300 леи. Продуктите могат да бъдат получени и на територията на 39 специално обособени за целта точки в столицата и окръга около нея – Илфов.
В допълнение към този проект ритейлърът инвестира в нов склад на едро в Букурещ. Delhaize беше и страна по големи сделки на пазара през 2014 г., след като пое 20 магазина Angst. С тази стъпка компанията подсили още повече позициите си в столицата, в която според финансовия отчет на групата, в края на 2013 г. тя държи пазарен дял от 20%. Сделката засегна директно важен конкурент в същия сегмент – Carrefour, с чийто франчайз до момента на покупката работеше Angst.
● Друго важно събитие на пазара беше пускането на Supeco концепция, разработена от Carrefour, но работеща независимо от френския бизнес на компанията. Първият магазин беше отворен дискретно, без медийно отразяване през месец септември, а до края на годината бяха открити още два обекта. Концепцията профилира магазините като дискаунтъри, но те предлагат и специфични услуги за кеш анд кери формати, като през цялото време акцентират върху свежите продукти. Обектите се разпростират върху търговска площ от 1500 -2000 кв. метра и предлагат асортимент от 7000 артикула.
Без официално обявяване, през изминалата година Carrefour създаде и франчайзинговия формат Contact, който се фокусира върху селски и крайградски райони. Към момента под въпросния франчайз работят вече 7 магазина. Не на последно място, за френската компания 2014 година беше белязана с рестартирането на експанзията на хипермаркетите. След като веригата бе в сериозен застой през последните три години, през миналата година тя успя да открие два нови хипермаркета.
● По отношение н а е кспанзията, Profi остава вторият най-активен ритейлър с 67 нови магазина и няколко уникални проекти на пазара. Един от тях е „модулен” магазин, чиято иновация се крие в технологията на изграждане. Собственик на веригата Enterprise Investors. Сред предимствата на новият вид магазини е значително по-краткото време за изграждане на такъв обект (около 2-3 седмици в сравнение със стандартните 4-5 месеца за подобен магазин) и съответно помалкото разходи; гъвкавост по отношение на площта, както и достъпност в райони, традиционно проблемни за намирането на земя за строителство. За 2015 г. Profi обяви, че планира да запази миналогодишния темп на експанзия и очаква до 2 години броят на обектите на веригата да достигне 500.
● Най-голямата франчайз верига La Doi Pasi, разработенa от Metro Cash & Carry за традиционната търговия, отчете положителна 2014 година, с почти 100 обекта, ползващи франчайза. В края на годината беше открит и първият концептуален La Doi Pasi магазин. Той се намира в столицата Букурещ и се простира върху 100 кв. метра търговска площ. Пилотният обект се фокусира изключително върху предлагането на свежи храни и има различно оформление в сравнение с добре познатите магазини La Doi Pasi. Концептуалният магазин има и ново лого, което ясно кореспондира с идеята за търговия със свежи продукти.
Други три значими събития на румънския пазар за изминалата година, които трябва да се отбележат са:
● Kaufland достигна до общия брой от 100 магазина за цялата страна, като 10 от тях са само в столицата.
● A uchan отвори само един обект през изминалата година, защото основният фокус на компанията беше върху интегрирането на бившите магазини Real в нейната мрежа.
● Cora пък стартира доставки до дома.
Данните на GfK показват ръст в честотата на пазаруване
Последните данни на GfK Румъния са за първите 9 месеца на годината и показват 2% ръст в стойност на годишна база на потебителската кошница. Основната причина за това увеличение е повишената с 8 на сто честота на пазаруване. В допълнение към положителните новини, за първи път от много време насам, беше отчетена дефлация (-2%). Тя е въздействала пряко върху обема на закупените бързооборотни стоки, който за деветмесечния период на 2014 г. е с ръст от 5 на сто. Основните сегменти с положителен ефект върху развитието на пазара на бързооборотни стоки са хранителни продукти (включително свежи храни), които отчитат ръст от 4% и продуктите за домашно почистване, чието увеличение е в размер на 5 на сто.
Категории в обем и насищане с промоции
Категориите, които отчитат положителна динамика в обем през първите 9 месеца на годината са: масло (+ 13%), бисквити (+ 12%), шоколад (+ 9%), перилни препарати (+ 7%), минерална вода (+ 6%) и печено кафе (+ 6%). Категориите, за които периодът е белязан със спад в обем пък са прясно мляко (-6%), кисело мляко (-3 %), плодови сокове и газирани напитки (2,4%) и бира (2%).
Ориентацията на румънците към "най-добрите цени” продължава да е водеща при тяхното пазаруване. Това си личи и от данните на агенцията за проучване на пазара, които показват, че в периода между януари и септември 2014 г., 20 на сто от общо закупените бързооборотни стоки, са били на промоция.
Експанзията на собствените марки
Експанзията на собствените марки също продължава, но не в такива темпове, както предходната година. Делът на марките с етикет на търговската верига е нараснал с повече от един процентен пункт - от 12,4% през първите девет месеца на 2013 г. до 13,6 на сто през същия период на 2014 г. Категориите, в които се наблюдава увеличение на дела на собствените марки са млякото и млечните продукти (Pilos от Lidl), масло (Vitae d'Oro от Kaufland), брашно (Castello от Lidl), тоалетна хартия (Frotto от Lidl) и сладкиши (Fin Carre от Lidl и Katy от Kaufland).
Десетте най-големи търговци си поделят 44% от пазара
Увеличената честота на пазаруване има положително влияние върху развитието на търговията в Румъния. Анализът на структурата на пазара в страната показва положително развитие на модерната търговия, която има 53-процентен дял през първите 9 месеца на годината.
Трите формата, които основно се развиват през годината са супермаркети, дискаунтъри и удобни магазини. Десетте най-големи търговци достигат пазарен дял от 44% - с 3 процентни пункта повече в сравнение със същия период на 2013 г. Веригите, които най-много са затвърдили дела си са Kaufland, Auchan, Lidl и Mega Image.
Какво се случва с традиционната търговия?
Според агенцията за проучване на пазара Vektor Marktforschung, броят на обектите за традиционна търговия в страната е намалял от 63 301 през 2013 г. до 58 836 през 2014 г. Броят на магазините от международни вериги пък се увеличава с около 250 в последната година, по данни на агенцията. По последна информация на GfK Румъния, делът на независимата търговия в страната е намалял от 47% в края на 2013 г. на 46 на сто в средата на 2014 година.
Със сигурност като фактор за намаляването на независимите търговци не би могло да се обвини потреблението в Румъния. Според данните на Националния статистически институт в страната, продажбите на храни и напитки са се увеличили с 8% в периода от януари и ноември, сравнено със същия период на 2013 г. Като основна причина за понижаването на дела на модерната търговия може да се посочи експанзията на международните вериги. „Значителна част от независимите търговски обекти бяха продадени, фалирани, или приеха франчайз модела на международните вериги ", коментира изпълнителният директор на една от местните вериги супермаркети.
Румъния сред първенците по икономическо развитие
Според най-новите данни на статистическия институт в Румъния, брутният вътрешен продукт през третото тримесечие на 2014 г. е бил с 1,9% по-висок в сравнение с второто тримесечие, а на годишна база, ръстът е от 3,3 на сто. Основни двигатели на растежа са индустрията, търговията и комуникациите.
Въпреки че данните са по-ниски от прогнозираните от правителството в началото на 2014 г., Румъния успява да е на едно от първите места в ЕС по отношение на икономическо развитие през третото тримесечие, където средният ръст по данни на Евростат е 0,3%.
Ако приемем, че страната е успее да задържи тренда на развитието си в същия дух и през последното тримесечие на 2014 г. за втора поредна година тя ще има големи шансове да стане шампион в Европа. През 2013 г.,Румъния отчете ръст от 3,5% на БВП в сравнение с предходната година.
Ромина Арделеан, Progressive Румъния
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай