Списанието

Изберете рубрика:

 

Отчитаме устойчив ръст в обем и в стойност, без да има съществена промяна в цените

Брой 4, април 2024

Дата: 26.04.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Отчитаме устойчив ръст в обем и в стойност, без да има съществена промяна в цените
Гергина Дживджанова, мениджър „Бизнес развитие“, „Фреш Директ“ ООД
 
Как се развиват категориите топено и крема сирене според вашите наблюдения в последната година?
 
Има значителен ръст в обем в категорията Крема сирене, като се наблюдават няколко основни тенденции. На първо място е преминаването към по-големи разфасовки – 300 г, или XL опаковки. Тази промяна е абсолютно логична от гледна точка на търсенето на по-изгодна цена и по-добра сделка. В същото време разширяването на употребата на крема сиренето прави големите разфасовки много по-удобни за домакинствата, спестявайки едновременно време, усилия и пари.
Друга съществена тенденция е свързана с търсенето на по-здравословни варианти на крема сирене като без лактоза или High Protein. Появяват се и веган-алтернативи, но за сега търсенето е доста слабо.
Категорията Крема сирене остава все така ориентирана към популярните брандове и потребителите мотивирано търсят конкретна марка, която отговаря на техните очаквания за вкус, състав,  здравословност и цена.
 
Отчитате ли ръстове в стойност/обем и на какво се дължат според вас?
 
През последната година отчитаме устойчив ръст и в обем, и в стойност, без да има съществена промяна в цените. Това до голяма степен се дължи на развитието на категорията и на активната работа с потребителите, давайки им много повече идеи и вдъхновение как да използват продуктите в тяхното ежедневие.
 
Как оценявате конкурекцията в тези два сегмента?
 
Конкуренцията е силна поради важността на двете категории и традициите, които имат на българския пазар. Силно доминират вносните марки и през изминалата година няма съществена промяна в конкурентната среда. Промяната идва по-скоро от брандове, които предлагат веган алтернативи на млечните продукти и се опитват да вземат дял от тях.
 
Има ли нови марки, които са навлезли на пазара в последната година?
 
Няма сериозно разместване в основните участници на пазара. 
 
Според вас кой сегмент привлича повече портебители – крема сирената или топените сирена?
 
Определено крема сиренето привлича повече потребители и има по-голям потенциал за растеж, за разлика от топеното сирене, към което не малка част от потребителите започнаха да имат притеснения относно състава и здравословността му. Крема сиренето се възприема като по-естествен и здравословен млечен продукт и започва да намира все по-широко приложение в ежедневното хранене - от мазане на сандвичи през различни салати, ястия и сосове до специални десерти. Относително неутралния му вкус го прави подходящ за комбиниране със сладки или солени продукти.  
 
Кои са новите вкусове/предложения в категориите Крема и Топено сирене?
 
В категорията на топените сирена се забелязва търсене на нови вкусове, повлияни от Street food културата и най-вече от бургерите. В тази връзка вкусове, които са комуникирани като подходящи за този тип храни, набират все повече популярност. Впечатление прави, че все по-голям дял заемат нови вкусове, като горгонзола, грана падано или скаморца за сметка на традиционните гауда и ементал. 
Разнообразието във вкусовете при крема сирената не е толкова голямо. Има интерес и очакване към нови вкусове, но категорията трайно се държи от натуралния вкус, заради неговото разнообразно приложение. 
 
 
В кой търговски канал реализирате най-големи продажби?
 
Най-големи обеми реализираме през модерната търговия, но традиционната успява да запази своя дял. 
 
Наблюдавате ли ръст в търсенето и ако да – на какво се дължи той според вас?
 
В категорията Крема сирене търсенето устойчиво расте. Това се дължи най-вече на развитието на кулинарната култура на българския потребител. Комуникирането на нови идеи и рецепти, в които главен герой е крема сиренето, в съчетание с неговата достъпност и близост до вкуса на българина го правят все по-важен продукт в кошницата на потребителите. Популярността расте и с търсенето на по-здравословни и естествени продукти.