Списанието

Изберете рубрика:

 

Очаква се коледните продажби да се увеличат с 2,5%

Брой 11, ноември 2015

Дата: 23.11.2015 Коментари: 0
Снимки (1)
Очаква се коледните продажби да се увеличат с 2,5%

С наближаването на Коледа много търговци подготвят своите празнични предложения. Агенцията за проучване на пазарите Mintel очаква в Обединеното кралство продажбите през декември 2015 г. да се увеличат с 2,5% и да достигнат 42 млрд. паунда.

„Преминахме през найлошия спад и финансова криза от войната насам, но въпреки това от 2012 г. до настоящия момент успяхме да поддържаме постоянен растеж. Въпреки че бъдещето крие още трудности, за момента се фокусираме изцяло върху коледните продажби и смятаме, че търсенето от страна на потребителите ще бъде засилено. Търговците би трябвало да останат доволни от празничните продажби, които въпреки че няма да бъдат зашеметяващи, ще са достатъчно добри”, коментира директорът търговски проучвания на Mintel Ричард Перкс.

Въздействието на черния петък върху коледните продажби

Всеки десети жител на Обединеното кралство, закупил коледни подаръци през 2014 г., го е направил по време на черния петък. Според Mintel този ден е увеличил продажбите през ноември 2014 г. с 400 млн. паунда, като 50 млн. са генерирани от онлайн продажби. „Посланието на миналогодишния черен петък е повече от ясно. Събитието нанесе удар върху коледните продажби и намали броя на стоките, продадени на пълната им цена по време на коледните празници, или както един търговец обобщи случилото се: „Духът вече е излязъл от бутилката.“ Смятаме, че оттук нататък търговците в Обединеното кралство ще концентрират усилията си върху намаляване на този ефект, макар всички да са наясно, че въздействието на черния петък не може да бъде напълно елиминирано “ , коментира Перкс.

Най-големият въпрос, пред който са изправени в момента търговците, е дали негативният ефект от тазгодишния черен петък ще бъде толкова голям, колкото и миналогодишния. Това е от изключителна важност, тъй като събитието се превръща във важен фактор, определящ с колко средства ще разполагат потребителите за харчене около коледните празници. Според очакванията на анлизаторите събитието няма да има по-лошо въздействие от миналогодишното, тъй като търговците са научили урока си и тази година ще се фокусират върху дълготрайното осигуряване на приходи. Дори тези, които са приели оптимистично резултатите след черния петък през 2014 г., сега осъзнават, че независимо от това какви приходи са генерирали в рамките на този един ден, неговият ефект върху продажбата на домакински уреди например ще продължи да се усеща чувствително и през новата година.  

Онлайн продажбите се стабилизират

Що се отнася до онлайн продажбите, едва 5% от анкетираните са отговорили, че не възнамеряват да купуват коледни подаръци по интернет. Въпреки че и в миналото потребителите проявяваха склонност да купуват коледните подаръци онлайн, към настоящия момент вълнението от този тип търговия се стабилизира. Значителна част от анкетираните (21%) отговарят, че смятат да похарчат по интернет повече пари за коледни подаръци, докато през 2014 г. същия отговор на въпроса са дали 25 на сто от анкетираните. Коледни подаръци през 2014 г. са закупили 92% от британците. Най-големият дял от тях се пада на дрехите и обувките като 58 на сто от потребителите са закупили такива стоки. Следващите по популярност подаръци са парфюмите, автършейфът и тоалетните пренадлежности (46%), следвани от играчките и игрите (41%).

Въпреки че едва 22% от потребителите са закупили елекрически уреди като коледни подаръци, изследването на Mentel показва, че това са били най-скъпите дарове за изминалата Коледа, като средната стойност на закупените електрически уреди се равнява на 172 паунда. Голяма част от потребителите са направили подарък под формата на парични средства, като средно сумата е била приблизително 145 паунда. От друга страна, потребителите, закупили книги за подаръци, са похарчили средно едва 26 паунда.

Прогнози за предстоящата година

„Макар да не можем да пренебрегнем факта, че икономическият растеж намалява и бъдещето е несигурно, към настоящия момент приходите на домакинствата се увеличават и можем да бъдем спокойни за перспективите в търговията през 2016 г. През идната година можем да очакваме скромно нарастване на печалбите. Това не се отнася само за онлайн продажбите, чийто растеж започва да се забавя, нито пък е ограничено само до растежа на продажби на намалени стоки“, коментира Перкс.

Начинът, по който пазарува британският потребител, се променя драстично. Осезаема е промяната към купуване само на неща, от които клиентите наистина имат нужда. Тази промяна е особено важна за оживените търговски улици, които ще бъдат и основните печеливши от развитието на търговията в тази посока. Според Ричард Перкс най-интересните промени, които ще се наблюдават през идните няколко години, ще бъдат структурните промени в търговията.