Списанието
Изберете рубрика:
Провалена консолидация, оттегляне на ритейлър, затваряне на търговски обекти, опразнени рафтове и силно ценово чувствителни купувачи – така накратко би могъл да се опише пазарът за търговия с бързооборотни стоки през изминалата година.
Консолидация с фатален край
Миналата година започна много обнадеждаващо за бранша „Търговия с бързооборотни стоки”. Всички с нетърпения очакваха сливането между „Карфур” и „Пикадили”, чрез което се предполагаше, че бъдещата верига ще се бори за лидерски позиции на пазара. За съжаление след девет месеца „родилни мъки” и напразни надежди в края на юли стана ясно, че сливането няма да се състои. В писмо да медиите „КМБ България”, член на „Маринополус Груп”, главен франчайзър на веригата „Карфур” в България обяви, че ще продължи да управлява мрежата си автономно.
В началото на годината „Пикадили” отвори 53 си магазин в страната, отчитайки ръст в продажбите от 2,2% и увеличаване на клиентопотока с 6 на сто, в сравнение с 2013 година. И тъкмо по всичко личеше, че търговецът ще съумее да се справи с кризата, когато в края на септември дойде новината, че веригата ще затвори 16 магазина в София и ще редуцира обектите си в големи български градове като Варна, Велико Търново и Бургас. Така супермаркетите от 53 останаха 20. Като причина бяха посочени слабите финансови резултати, а действието като необходима стъпка за оздравяване на компанията.
Макар че търговците уверяваха, че независимо от провала на сделката ще продължат да развиват мрежите си и че ще поставят нуждите на клиентите в центъра на бизнесите си, обещанията не бяха спазени. Натрупаха се огромни задължения към доставчиците, които и до ден днешен не са изплатени. Съвсем естествено от своя страна те спряга да ги зареждат и рафтовете и на двете вериги се опразниха заплашително. През май месец 2015 г. задълженията на „Карфур” към доставчиците се изчисляваха на 20 млн. лв. От своя страна „Пикадили” чрез заем от 11,8 млн. евро успя да погаси част от дълговете си, но в началото на 2016 г. в медиите изтече информация, че търговските марки на ритейлъра се продават от съдия изпълнител. Накратко – от първия опит за консолидация на българския пазар, всички участващи страни само изгубиха.
Сбогом „Пени”! Здравей отново „Билла”!
В началото на септември 2015 г. още един международен ритейлър си тръгна от българския пазар. Дискаунт веригата „Пени”, част от семейството на REWE Group, напусна България, затваряйки 49 търговски обекта. Някои от тях преминаха към мрежата на „Билла”, другият бранд на австрийската групировка, с който присъства на пазара у нас, а на останалите съдбата тепърва ще се решава. Противно на плъзналия в началото на годината слух, че супермаркетите на „Билла” се продават, през септември ритейлърът обяви, че планира да отвори 150-тия си магазин в рамките на следващите три години. От компанията подчертаха, че от стъпването си на българския пазар през 2000 година са инвестирали 500 млн. лв., а през следващите няколко години и ще вложат още 200 млн. Към момента супермаркетите на „Билла” наброяват 98.
Дали наистина REWE Group се стреми да се отърве от бизнеса си в Източна Европа само може да се гадае. Съвсем наскоро търговецът продаде 86-те си търговски обекта в Румъния на тамошния „Карфур”, но пък остана да развива бранда „Пени”. Факт е, че ритейлърът се оттегли от Унгария през 2002 г. и от Полша през 2009 г. За нас остава да се надяваме, че българският пазар все пак наистина е сред приоритетите на компанията.
Двама се карат, трети печели...
Съвсем естествено обстановката се оказа благоприятна за конкуренцията в лицето на Schwarz Group, които в България присъстват с двата си основни бранда „Кауфланд” и „Лидл”. Нареждайки се на първите две места в класацията на Топ 3 търговски вериги, още от началото на годината двата ритейлъра демонстрираха желанието си да не отстъпват от позициите си, дори и с цената да се конкурират ожесточено помежду си.
„Лидл” отчете 60% ръст на клиентите си и 12 на сто увеличение на лоялните потребители. Откакто стъпи на българския пазар през 2010 година дискаунтърът е отворил 78 магазина и е вложил близо 728 млн. лева инвестиции в земи, сгради и оборудване. От своя страна „Кауфланд”, който през 2016 година празнува 10 години на българския пазар, продължава да държи челното място на пазарен лидер. Нетните му обороти му през миналата година се равняват на 1 млрд. и 300 млн. лв. без ДДС. В момента оперира с 55 хипермаркета, а съвсем скоро ще открие 56 си магазин. По информация на Владимир Чириков, мениджър „Пазарна информация” в „ИКАП България”, пазарните дялове на Топ 3 ритейлъри в България за 2015г. са както следва – „Кауфланд” 13,2%; „Лидл” 6,3% и „Билла” 5,5%. Те държат 26,4 % от продажбите на пазара в стойност по данни на „ГфК България”. за първото полугодие на 2015 г.
На по-предно място в класацията на топ ритейлърите на българския пазар попада и един местен играч – „Фантастико”. Въпреки, че е ситуиран само в София, търговецът инвестира в модернизирането на някои от магазините си и в края на 2015 година откри 38 си търговски обект. Също така в партньорство с български предприемач отвори първият електронен супермаркет, който се радва на голям интерес. Дневно онлайн търговецът изпълнява около 35 поръчки и регистрира постоянен ръст.
И въпреки, че годината беше много тежка както за доставчиците, така и за търговците, никой не очаква подобряване на ситуацията през настоящия период. Българският пазар все още е под средноевропейските стандарти, но по данни на „Нилсен България” се наблюдава растящ оптимизъм в очакванията на българските потребители. Доказателство за това е фактът, че индексът на доверието през третото тримесечие на 2015 г. се е покачил до 77%, в сравнение с 73%, регистрирани през първото тримесечие на годината.
Все пак фрагментираният пазар, ниската покупателна способност и повишаването на възрастта на купувачите, очертават множество предизвикателства пред всеки, които иска да участва в играта, наречена „Търговия с бързооборотни стоки”. Кой ще оцелее и кой е следващият, който ще отпадне, предстои да разберем!
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай