Списанието
Изберете рубрика:
Световният пазар на бебешки храни и адаптирани млека се оценява на приблизително 30 млрд. долара, посочва публикуваният през третото тримесечие на 2015 г. доклад на „Нилсен” „Тенденции на световните пазари на бебешки храни и пелени”.
Сходни са данните и за категорията на пелените. Ръстовете се движат основно от развиващите се страни, където раждаемостта е по-висока и населението повишава доходите си. Като цяло в Европа продажбите се увеличават с 1-2%, въпреки че някои пазари падат, основно в южните и източните региони, в които се отчитат спадащи нива на раждаемост.
Бебешки храни – трендове с органичен привкус
В категорията на бебешките храни, тези с органичен произход се радват на силен ръст (около 26% през последните 2 години), като водещ пазар е този в Северна Америка, който реализира около 72 на сто от общите продажби на органични бебешки храни, се казва в доклада на „Нилсен”. Агенцията отчита и друга новост в продуктовите категории, отнасящи се към отглеждането на деца. Въпреки че пелените с лепенки остават водещ сегмент в световен мащаб с дял от 82%, напоследък се наблюдава преминаване на значителна част от потребителите към затворени пелени, тип „панталони”. Техните продажби се увеличават с 20% на годишна база. Едно от възможните обяснения за ръста на този вид пелени може да се търси в коментарите „предпазване на кожата” и „удобно за носене”, които са най-често посочваните причини за избор от потребителите.
„От уста на уста”
Препоръките дадени от членове на семейството/ приятели и доктори са двата най-важни източника на информация за европейските и българските потребители преди вземането на решение за покупка. Препоръки и от двата източника вземат 58% от българските потребители, преди да изберат храна за своето бебе. Сайтовете за родители и блоговете, като източници на полезна информация, също са важни. Едва 5% от потребителите в България твърдят, че се влияят от телевизионни или онлайн реклами, посочват от „Нилсен”. Цената също е важен фактор при пазаруване, но нейното значение е различно на отделните континенти. В Северна Америка 30% от родителите търсят бебешки храни с най-ниските цени, независимо каква марка са. Същият тип потребители в Европа е 9%, а в България 6 на сто. От друга страна у нас 65% от респондентите (което е и найвисокият процент за Европа) са заявили, че купуват този бранд бебешка храна, в който имат най-голямо доверие, независимо от неговата цена. Ценовата чувствителност изглежда играе все по-голяма роля и при избора на пелени, и е основната причина за заменянето на една марка с друга на глобално ниво. В България 32% от купувачите, които са сменили бранда, който купуват, казват, че са го направили, защото цената на новия е била по-ниска.
Онлайн пазаруване
Точно както при други категории и пазаруването онлайн на продукти за грижа за бебето става все по-популярно. То е най-често срещано на пазарите от азиатско-тихоокеанския регион. Пазаруването по интернет на бебешки храни обаче не се практикува толкова масово. Само 5% от българите, които купуват продукти за грижа за бебето онлайн, правят покупки и на бебешки храни. От друга страна интернет е основният канал, чрез който българските потребители купуват бебешки дрехи (37% ), играчки (29%) и бебешки колички и столчета за кола (и двете с по 18%).
Световните демографски и социо-икономически тенденции показват, че пазарът на продукти за бебета се очаква да остане силен и през следващите години, се казва в заключение в доклада на „Нилсен”. Производителите трябва да внимават и да имат предвид при планирането важността на препоръките от „уста на уста”, както и качеството на съставките в храните. В същото време компаниите трябва да не пропускат и възможностите, които разкрива онлайн пазаруването – то има потенциал да се превърне в силен алтернативен канал, най-вече за потребители, които изпитват трудности да намерят време за пазаруване.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай