Списанието

Изберете рубрика:

 

Пазарът на високоалкохолни напитки регистрира позитивно развитие във всички категории

Брой 12, декември 2022

Дата: 22.12.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
 Пазарът на високоалкохолни напитки регистрира позитивно развитие във всички категории

„Не се прави компромис с качеството на продуктите от категория Алкохол“

Димитър Стойчев,
Директор Дивизия Напитки,
Авенди

Как се развива пазарът на високоалкохолни напитки през последните години според вашите наблюдения? 

През последните години, особено след кризисната 2020 година, пазарът регистрира позитивно развитие във всички категории. Забелязва се и сериозна премиумизация – премиалния сегмент се развива по-бързо от другите сегменти. 

Как му повлия кризата? Консумира ли се по-малко алкохол или напротив, има ръст в продажбите и консумацията?

Кризата повлия дотолкова, доколкото за дълъг период от време заведенията бяха затворени. Въпреки че консумацията у дома се увеличи, това не успя да компенсира другия канал. След пълното отваряне на този канал, консумацията достига и дори в някои категории надхвърля предкризисните нива. 

Станаха ли потребителите по-чувствителни по отношение на цената на алкохолните напитки? Преминават ли към по-нисък клас с цел по-малко разходи или напротив, търсят се по-скъпи марки?

Различните потребителски сегменти реагират по различен начин на ценовите нива. Със сигурност има купувачи, които чакат промоции и купуват, но има и такива, които се пренасочиха към по-премиални марки, без значение от цени и промоции. Все още не се забелязва пренасочване към по-нисък клас алкохол, и ние не очакваме това да се случи. Дори обратното, тъй като алкохолът е категория, която носи позитивни емоции за потребителите, те обикновено не правят компромис с качеството на продукта. 

Промоционалните активности доколко оказват влияние за избора на потребителя?

Оказват сериозно влияние, особено в празничните периоди. Потребителите оценяват добавената стойност, която им даваме с малките подаръци, които включваме към продуктите. 

Кой вид „твърд” алкохол се купува най-много на нашия пазар и има ли някаква осезаема промяна към определено питие от последната година-две?

От вносния алкохол, категорично най-предпочитаната категория е Уиски. В последните няколко години в България, както и в целия свят се активизира интереса на потребителите към категория Джин, която привлича интереса на младата аудитория и заради възможността да се миксира перфектно в различни коктейли. 

Какви според вас са най-интересните иновации, появили са наскоро в категорията Алкохолни напитки?

Алкохолните напитки са консервативна категория, но дори тук се появяват интереси неща – розовият джин е такъв продукт, например. Нашите резултати с Gordon’s Premium Pink Gin доказват, че българската аудитория е достатъчно отворена към подобни иновации и те имат място на нашия пазар. 

 


„Уиски категорията продължава да е водеща на пазара на вносен алкохол“

Иво Димитров,

Директор „Бизнес развитие - кафе и алкохолни напитки“,

Кока-Кола ХБК България АД

Как се развива пазарът на високоалкохолни напитки през последните години според вашите наблюдения? 

Факт е, че България продължава да е сред страните с най-висока консумация на високоалкохолни напитки на глава от населението с над 13 литра на годишна база, като значителна част все още е местно производство. Тенденцията за последните пет години е вносните продукти да отбелязват ръст с близо 7% в обем, докато локалните напитки бележат спад. Кока-Кола Хеленик генерира ръстове далеч над средните на пазара и на база стойност, това ни нарежда в топ три на водещите дистрибуторски компании, като успяхме да изкачим няколко стъпала в кратък период от време, според данните на IWSR* за приключена 2021 г., съпоставена с 2020 г. Освен на доказаното качество, причината за този успех се дължи на факта, че марките, които предлагаме, са в категориите и сегментите, които се засилват като консуматорско търсене, развиване на нови марки, както и иновации в съществуващите брандове. Пример за това са разнообразните серии на Jack Daniel’s, непрекъснатото развитие на крафт уиски и джиновете Glendalough, иновативните приложения за миксирани напитки с Finlandia Botanical, ледените шотове на Jägermeister и не на последно място - лимитираните серии The Macallan в луксозния сегмент с едномалцовото шотландско уиски. 

Как му повлия кризата? Консумира ли се по-малко алкохол или напротив, има ръст в продажбите и консумацията?

По време на пандемията заведенията у нас, а и в глобален мащаб, срещнаха сериозни трудности, поради всички ограничителни мерки и това неминуемо доведе до спадове в продажбата на напитки за консумация извън дома. Това, което обаче се случи през този период е, че домашните поводи нараснаха и това в някаква степен смекчи спада. След пандемията консумацията на високоалкохолни напитки в заведенията се възвърна в значителна степен, като тенденцията за завишените поводи в домашни условия се запази. Всичко това доведе до увеличаване на общия пазар и към момента генерираните продажби, надвишават тези в периодите преди пандемията. 

Истината е, че пръв избор на консуматора в канал „Заведения“ е ирландското уиски и в резултат на тази тенденция, от началото на 2023 г. ще лансираме нашето ново предложение в сегмента. 

Разбира се, не мога да не спомена и, че като компания, която осъзнава ролята на качественото и ефективно партньорство в името на отговорната консумация и намаляването на прекомерното и неправомерно използване на алкохол, ние поддържаме ценни сътрудничества с цел да подпомогнем отговорната употреба и като следствие от нея - намаляването на шофирането в нетрезво състояние. Нещо, което е от огромно значение за цялото ни общество.

Станаха ли потребителите по-чувствителни по отношение на цената на алкохолните напитки? Преминават ли към по-нисък клас с цел по-малко разходи или напротив, търсят се по-скъпи марки?

Това, което забелязваме е, че консуматорските предпочитания са в посока високо качество на добра цена, а луксозното и лимитирано портфолио се търси както от ценители, така и с цел колекционерство. В категория „Уиски“, която е най-голяма при вносния алкохол, се забелязва ръст от около 9% в премиум и супер-премиум сегмента, докато стандартното и ниско-ценово равнище е с ръст от 2 до 5%. Сред марките, които предлагаме във високия ценови сегмент, са Jack Daniel’s Single Barrel, Gentleman Jack, Highland Park, The Macallan, The Glenrothes , ром Brugal 1888, джин Bulldog и други. 

Промоционалните активности доколко оказват влияние за избора на потребителя?

Едва ли ще ви изненадам, ако споделя, че в стандартния ценови сегмент на вносните напитки промоционалните ценови предложения имат силно влияние в продажбите и са част от маркетинговите инструменти, които се използват традиционно на пазара. Това позволява на ценово чувствителните потребители да консумират любимите си напитки и да не ги заместват с алтернативи, които не предоставят очакваното качество и изживяване.  

Кой вид „твърд” алкохол се купува най- много на нашия пазар и има ли някаква осезаема промяна към определено питие от последната година-две?

„Уиски“ категорията продължава да е водеща на пазара на вносен алкохол. Следващата по големина категория е „Водка“, а анасоновите напитки заемат трета позиция. Категорията, която расте най-бързо през последните години, е „Джин“, но все още е значително по-малка от останалите. Двигателят на последната е засилващият се тренд у нас на консумация на миксирани напитки, например джин и тоник, както и предпочитанията към розовия цвят и вкусовете в този сегмент. 

В категория „Уиски“, едномалцовите шотландски уискита са най-бурно развиващият се тренд. Ръстът за последните пет години за бутилки над 100 лв. е над 16%, което е с няколко пункта над тренда в Европа. The Macallan е марката, която води тези ръстове в най-скъпо продадените бутилки уиски в България.  Ще призная, че предизвикателството, с което се сблъскваме тук, е по-скоро по отношение на осигуряване на достатъчно продукт, който да покрие търсенето от страна на консуматорите

Какви според вас са най-интересните иновации, появили се наскоро в категорията „Алкохолни напитки“?

Генерално, иновациите са в посока крафт предложения, премиумизация и коктейли. Finlandia Botanical е ярък пример за предложение в посока миксиране с Schweppes Tonic, за приготвяне на лесен, бърз и атрактивен коктейл в заведение или у дома, с високи вкусови качества. На търсенето на по-премиум напитки отговаряме с марки едномалцово шотландско уиски, като ще издам, че планираме лансиране на премиум предложения, които ще са с по-висок градус и по-нестандартен микс от зърнени култури, включително и висок процент на малц. В крафт сегмента развиваме предложения в категориите уиски и джин. Произвеждат се в малки партиди, със занаятчийски подход, като уискито отлежава в ирландски дъб, а билките за джина са пресни и се берат на ръка рано сутрин. 

 


„Потребителят на алкохолни напитки е сравнително лоялен към марката“

Йордан Чорбаджийски,

Изпълнителен директор и член на УС,

Черноморско злато АД (Black Sea Gold)

Как се развива пазарът на високоалкохолни напитки през последните години според вашите наблюдения? 

Пазарът на високоалкохолни напитки се развива динамично. Появяват се нови категории, защото потребителят е склонен да експериментира. За това допринася и тенденцията последните години за консумация на разнообразни коктейли на основата на различни видове алкохол. Силно впечатление прави, че консуматорите на спиртни напитки обръщат все по-голямо внимание на качеството и произхода на напитката. 

Как му повлия кризата? Консумира ли се по-малко алкохол или напротив, има ръст в продажбите и консумацията?

Кризата не повлия толкова на консумацията на алкохол колкото на потребителските навици къде и как се консумира той. Голяма част от потребителите ограничиха консумацията в питейни заведения за сметка на консумацията у дома. Липсата на контрол в сивия сектор от своя страна влияе на продажбите на лицензираните производители, а продажбата му остава извън официалната статистика.  

Станаха ли потребителите по-чувствителни по отношение на цената на алкохолните напитки? Преминават ли към по-нисък клас с цел по-малко разходи или напротив, търсят се по-скъпи марки?

Повишаването на цените на алкохолните напитки, предизвикано от инфлацията и поскъпването на енергоносителите се отразява на потребителското търсене. За ежедневната си консумация голяма част от потребителите се ориентират към  по-нисък ценови клас. За консумация в заведения и избор за подарък или специален повод търсенето на премиум напитки не намалява, дори бележи ръст в големите градове.

Промоционалните активности доколко оказват влияние за избора на потребителя?

Промоционалните активности не повлияват толкова на избора на напитка, а на закупеното количество и на момента/периода, в който ще я закупят. Наблюденията ни са, че консуматорът на алкохолни напитки е сравнително лоялен към марката. Той е склонен да отиде в обект, в който предпочитаният от него бранд е в акция или да изчака промоционална активност. 

Кой вид „твърд” алкохол се купува най-много на нашия пазар и има ли някаква осезаема промяна към определено питие от последната година-две?

В България традиционно се консумира ракия и тя остава сред лидерите по продажби. Последните години има тенденция на повишаване на търсенето на напитки, подходящи за миксиране в коктейли като джин, аперитив, ликьори и др.

Какви според вас са най-интересните иновации, появили са наскоро в категорията Алкохолни напитки?

Производителите експериментират с методите на производство и отлежаване на напитките и все повече обръщат внимание на регионалния им характер, който ги отличава на пазара. Най-голямата иновация е стремежът към уникалност и разпознаваемост на алкохолните напитки. Този подход е тенденция, но в същността си е завръщане към традициите в производството. 

 


„Кризата и инфлацията все по-осезаемо предопределят пазарните навици на потребителите“

Андрей Василев,

Управител,

Чери Пикинг ЕООД

Как се развива пазарът на високоалкохолни напитки през последните години според вашите наблюдения? 

Като типично традиционен и по-малък пазар, развитието на тази категория предимно се предопределя от стратегиите на наложилите се големи компании в сектора. В условия на икономическа, здравна и социална криза бизнесът залага на добре познатите и разпознаваеми брандове, търсейки сигурност и предсказуемост в продажбите си. Това най-ясно се забелязва в ХоРеКа, където не малка част от заведенията разчитат на финансова подкрепа от доставчиците в категорията, с цел компенсиране на оперативни разходи и липса на собствена ясна концепция за развитие във времена на несигурност. Разбира се част от тези фактори станаха предпоставка за развитието и на редица онлайн базирани платформи, специализиращи в продажбата на високоалкохолни напитки. Те от своя страна през последните години демонстрираха стремеж към диференциране, чрез презентирането на различни и нови продукти, често и в по-висок клас от масово разпознатите брандове. В отделни случаи можем да отбележим, че се забелязва и подем ясно открояващ се в по-нишовите категории като ром, джин, текила и др., които с разрастването си успяват да привлекат интерес чрез премиумизиране и представяне на нови вносни и качествени продукти. 

Как му повлия кризата? Консумира ли се по-малко алкохол или напротив, има ръст в продажбите и консумацията?

В световен мащаб Ковид пандемията стана основание за неочаквани рекордни ръстове в домашната консумация на високоалкохолни напитки. Като пазар ние традиционно се характеризираме с висока консумация спрямо средните европейски нива, което мисля се запазва и като тенденция през този период. 

Станаха ли потребителите по-чувствителни по отношение на цената на алкохолните напитки? Преминават ли към по-нисък клас с цел по-малко разходи или напротив, търсят се по-скъпи марки?

Икономическата криза в комбинация с невиждано високата инфлация за последните 20 години все по-осезаемо предопределят пазарните навици и решения на потребителите. Прави впечатление, че често не познаващи характеристиките и на предпочитана от тях стокова група, те лесно могат да направят грешен ценови паралел между напълно различни класове продукти в една и съща категория. Респективно липсата на основни познания в тези „нетипични“ за нашата страна продукти, често води до неинформиран предимно ценово субективен избор. Несъмнено с намаляването на покупателната способност у масата от потребителите се забелязва задълбочаваща се чувствителност спрямо регулярните ценови нива, което определя и така критичната за новите брандове готовност за експериментиране с нови продукти. Независимо от това се откроява малката, но лоялна потребителска база, фокусирана предимно в премиум и супер-премиум клас стоки.

Промоционалните активности доколко оказват влияние за избора на потребителя?

В стремеж да запазят очакваните ръстове и пазарни позиции масовите вносни брандове стимулират ерозията на промоционалните си цени, увеличавайки интензитета на активациите, което оказва влияние на възприятието на потребителите за това къде се намират ценовите нива като цяло. Типично за нашия пазар периода декември/януари в магазинната мрежа е наситен и фокусиран в промоционални пакети с подарък, което от години се доказва като основен работещ механизъм на празнични продажби. Като цяло потребителите остават традиционно силно подвластни на промоции в категорията, поради високата средна стойност на този тип продукти и примамливите отстъпки в стойност. 

Кой вид „твърд” алкохол се купува най-много на нашия пазар и има ли някаква осезаема промяна към определено питие от последната година-две?

Несъмнено категориите уиски и водка продължават да са водещите в страната. Именно те се радват на традиционен интерес и стабилна консумация дори и при периоди на икономически сътресения. Паралелно с това се наблюдава и категорично повишение в интереса към по-малките категории в последните години. Пример за това е категория джин, която от характерно сезонна се радва вече на значително разнообразие и целогодишна регулярна консумация. Друга развиваща се група са ромовете, които също успяха в последните години да разнообразят с по-богат избор от характерни отлежали премиум продукти за ценители и склонни да експериментират ентусиасти. 

Какви според вас са най-интересните иновации, появили са наскоро в категорията Алкохолни напитки?

Както в много други области на FMCG сектора и тук предпочитанията в консумацията са провокирани от трендовете в световен мащаб. А именно те, дори и едва навлизащи на родния пазар представят нови и екзотични категории като “non-alcoholic spirits”, което представлява безалкохолни дестилати, заместители на класическите алкохолни напитки. Дори и още далеч от традиционните ни потребителски нрави тази нова категория привлича все повече внимание в западна Европа и САЩ. Отчетливо забележимата тенденция за по-здравословен начин на живот и забързаното ни ежедневие са малка част от причините все повече потребители да не искат да прекарват време в борба с ефектите от консумацията на традиционните високоалкохолни напитки. Ето защо редица любопитни марки започнаха да налагат агресивно този тип напитки, представени като свежа алтернатива в професионална миксология или дори лесни домашни коктейли. А по-креативните производители дори намират синергия в този асортимент със здравните усилия на властите да ограничат консумацията на алкохол, забележимо дори и у нас в призиви и кампании „Не шофирай след консумация на алкохол“. Несъмнено ще следим разрастването на тази интересна млада категория в следващите години и у нас. 

 


„Категорията високоалкохолни напитки, се развива положително“

Савина Паликарева,

Маркетинг мениджър,

Тимбарк България ЕООД

Как се развива пазарът на високоалкохолни напитки през последните години според вашите наблюдения?

Категорията високоалкохолни напитки, се развива положително както в продажби, така и в комуникацията си. Набляга се на дигитална комуникация, интересни криейтиви и в някои случаи, се разширява портфолиото с добавени вкусове (джинове с вкус), готови за пиене миксове в кенове. Категорията е интересна, именно затова и нашата компания Тимбарк България реши да се присъедини към алкохолните дистрибутори и от декември тази година прибави към асортимента си водка Zubrowka.

Как му повлия кризата? Консумира ли се по-малко  алкохол или напротив, има ръст в продажбите и консумацията?

Категорията на високоалкохолни напитки е сравнително статична, без много движение през последните години. Обемът продажби е сходен, но от година до година, средната цена в категорията се качва. Това се дължи на кризата - високата инфлация, поскъпването на стъклото като суровина, поскъпването на горивата. Също така, някои марки съкратиха портфолиото си, други се ограничиха до определени канали. Един от по-интересните ефекти е, че дистрибуторите и магазините предприеха „по-стегнат“ бизнес модел, като се стараят да не се презапасяват и стока да застоява на рафта дълго време.

В следствие на кризата, при някой потребители, забелязахме повишени нива на интерес към дегустация на нови и/или алтернативни продукти. Това е видно при алкохолни напитки с добавен вкус, както показва трендът при категорията на джиновете. Забелязва се и чрез миграция към алтернативни държави на произход на даден вид алкохол - предпочитанията за Водка от Русия/ Скандинавия и Уиски от Ирландия/ Шотландия, се опровергават и потребителите експериментират и пробват Водка от Полша и Уиски от Япония, например.

Станаха ли потребителите по-чувствителни по отношение на цената на алкохолните напитки? Преминават ли към по-нисък клас с цел по-малко разходи или напротив, търсят се по-скъпи марки?

Най-често потребителите търсят най-добрата цена за възможно най-високо качество. Купуват по навик, вкус и предпочитание. В следствие на кризата цените са се вдигнали, но потреблението не се е променило много. Потребителите са склонни да платят повече, ако продуктът, който получават е качествен.

Промоционалните активности доколко оказват влияние за избора на потребителя?

Този вид активност, прилагана отговорно, е хубав инструмент, който се харесва на потребителите, особено, когато предпочитан от тях продукт е на промоция. Разбира се, когато е ценово-чувствителен, потребителят се ориентира по промоциите в точка на продажба. Тази година осезаемо се наблюдава точно това в потребителите. Купува се предимно на промоция, като това е достатъчна мотивация да накара потребителите да отидат и до друг магазин. Все пак забелязваме лоялност към любимите марки. Регулярно в тази категория се предлагат и специални оферти за потребителите. Най-често срещаната активност по време на празниците са подаръчни пакети.  Кутии с подарък чаша или две, но разбира се има и други варианти, които се виждат на пазара.

Кой вид „твърд” алкохол се купува най- много на нашия пазар и има ли някаква осезаема промяна към определено питие от последната година-две?

Трите най-големи вида „твърд“ алкохол, са Ракия, Водка и Уиски. Прогнозите сочат лека миграция от Ракията към Водката и Уискито, но потребителят систематично избира тези три вида „твърд“ алкохол (над 80% от консумацията при високоалкохолните напитки).

Какви според вас са най-интересните иновации, появили са наскоро в категорията Алкохолни напитки?

Най-честата иновация е разширяване на портфолиото на дадена марка, чрез добавени вкусове (например, плодови джинове и водки). В канали по социалните медии, наблюдаваме иновации в комуникацията, представянето на марките, както и много любителско и професионално съдържание (нови видове коктейли с известни марки алкохол).


„Пазарът остава стабилен и отбеляза лек ръст“

Мери Хилал,

Бранд Мениджър,

Максиъм България ЕООД

Как се развива пазарът на високоалкохолни напитки през последните години според вашите наблюдения?

Пазарът остава стабилен и отбеляза лек ръст в последните две години, в сравнение със специфичната 2020. Вносният алкохол увеличава своя дял спрямо локално произведения.

Как му повлия кризата? Консумира ли се по-малко алкохол или напротив, има ръст в продажбите и консумацията?

През 2020 продажбите намаляха, поради пандемията, отражението върху  хорека канала и променените потребителски навици. През 2021 пазарът почти достигна нивата от 2019, като двигател на този ръст е вносният алкохол, докато локалният отбеляза спад. Интересът към по-високи ценови категории се отразява положително на динамиката в стойност, която расте. Ковид кризата и последвалата през 2022 икономическа криза с двуцифрена годишна инфлация, доведе до промяна в навиците и решенията за покупка на потребителите, от която последва ръст на консумация в домашни условия, включително и миксиране и приготвяне на коктейли. Наблюдава се значително увеличение на цените в канал хорека, което води до по-рядко посещение от страна на клиентите и до намаляване на консумацията като количество, за сметка на стойността. При електронната търговия на вносни марки има ръст в последната година и половина. Въпреки че все още е с много нисък дял, поради многообразитето от  предлагане на алкохолни напитки в обекти в модерна и традиционна търговия, този канал развива определени категории и сегменти. Търсят се по-висок клас напитки, нишови, продукти с добавена стойност, подаръчни комплекти.

Станаха ли потребителите по-чувствителни по отношение на цената на алкохолните напитки? Преминават ли към по-нисък клас с цел по-малко разходи или напротив, търсят се по-скъпи марки?

Забелязва се намаляване на покупателната способност на потребителите, израз на което е свиването на потребителската кошница и размера на еднократната сума за покупка. Това води до избор на по-достъпни алкохолни продукти или до по-малко закупено количество за сметка на по-високо качество.

Също така, на преден план излизат критерии като: начин на сервиране, преживяването. Сред потребителите с по-висок социален статус се забелязва интерес към по-скъпи, нишови алкохоли, лимитирани серии с колекционерска стойност.

Промоционалните активности доколко оказват влияние за избора на потребителя?

Оказват влияние и сме свидетели на многобройни предложения с добавена стойност или атрактивна отстъпка, в зависимост от поводите за покупка.

Потребителите бяха и ще продължат да бъдат чувствителни към цената, като около 50% до 75% от обемите преминават през промоционални оферти в различните категории.

Кой вид „твърд” алкохол се купува най-много на нашия пазар и има ли някаква осезаема промяна към определено питие от последната година-две?

Ракията е най-консумираният алкохол, следван от водка и уиски. Вносното уиски отбелязва най-големите ръстове в абсолютна стойност. Вносната водка също расте, за сметка на локалното производство. Има тенденции на изместване на консумацията от ракия и мастика към узо, както и повишен интерес към джин и аперитиви.

Какви според вас са най-интересните иновации, появили са наскоро в категорията Алкохолни напитки?

На част от етикетите на алкохолните продукти вече има информация за калорийно съдържание. Появата на нова “категория“ – безалкохолен аперитив. Развитието на онлайн търговията на алкохолни напитки както от специализирани сайтове, така и от най-големите он лайн ритейлъри.

 


„Високоалкохолните напитки доказаха, че са една от най-устойчивите категории“

Адриана Методиева,

Junior Brand Manager Spirits,

Marie Brizard Wine and Spirits Bulgaria

Как се развива пазарът на високоалкохолни напитки през последните години според вашите наблюдения?

Последните години са много динамични и предизвикателни за цялата ни икономика, но високоалкохолните напитки доказаха, че са една от най-устойчивите категории във време на значителни сътресения. Въпреки кризите от всевъзможен характер, нашият сектор отбелязва огромен ръст.  През 2020 г. имаше известно колебание в продажбите, но следващите две години успяха да компенсират забавянето в растежа и да надскочат прогнозите.

Как му повлия кризата? Консумира ли се по-малко алкохол или напротив, има ръст в   продажбите и консумацията?

Определено имаме ръст в продажбите, консумацията и цените на високоалкохолни продукти. За съжаление кризата доведе до големи затруднения с доставките на суровини и материали, а с това и производствените ни разходи нараснаха драстично. Това са само част от причините, заради които компаниите неизбежно трябваше да увеличим продажните цени на своите продукти.

За нас като производител най-важното беше да намерим баланс между увеличението на цените и възможностите на потребителя.

Станаха ли потребителите по-чувствителни по отношение на цената на алкохолните напитки? Преминават ли към по-нисък клас с цел по-малко разходи или напротив, търсят се по-скъпи марки?

Вижда се комбинация от двете.  Голяма част от потребителите преминават към по-нисък клас продукти или по-достъпни опаковки от 1л. или 1.5л., с цел оптимизиране на семейния бюджет. В същото време забелязваме, че премиум марките в портфолиото ни се търсят все повече. Потребителите, които разполагат с по-голяма финансова свобода обичайно държат на високото качество на съставките и уникалността на продукта и са готови да платят повече затова. 

Промоционалните активности доколко оказват влияние за избора на потребителя?

Следва да отбележим, че продуктите, които ние предлагаме не са от първа необходимост. Съвсем естествено е потребителите да следят за промоционалните им активности, да сравняват и да търсят най-доброто съотношение цена-качество. 

Кой вид „твърд” алкохол се купува най-много на нашия пазар и има ли някаква осезаема промяна към определено питие от последната година-две?

Безспорен фаворит на българите си остава ракията, която е традиционна наша напитка. Въпреки това наблюдаваме тенденцията сред по-младото поколение да предпочита да пие водка и уиски.

Какви според вас са най-интересните иновации, появили са наскоро в категорията Алкохолни напитки?

Високоалкохолната индустрия се развива с изключително бързи темпове, самата сфера предлага огромни възможности за експериментиране, което е и причината иновации да излизат всеки ден. Все пак, ако трябва да отличим само част от тях, няма как да не споменем „миксологията“ – този тренд не спира да привлича вниманието ни. Потребителите започнаха да обръщат все повече внимание на натуралните съставки, био продуктите, органичното и устойчиво производство. Категорията „ром“ започна да расте отново и по-специално „агрикол“ ромовете. На последно място ще отбележим готовите коктейлите в кен и „ Low- and No-Alcohol Drinks“ или нискоалкохолните и безалкохолните напитки, които несъмнено ще увеличат продажбите си през следващите години.