Списанието

Изберете рубрика:

 

По време на празници потребителите купуват по-качествени продукти

Брой 3, март 2025

Дата: 06.04.2025 Коментари: 0
Снимки (1)
По време на празници потребителите купуват по-качествени продукти
Весела Дончева, Маркетинг Мениджър, София Мел
 
 
Какво е потреблението на брашна у нас по ваши данни?
 
Back to normal – този израз кратко и ясно описва пазара на брашно. Днес пазарът в обем е само 3-4% по-висок от този през 2019 г. - годината преди Covid пандемията и старта на войната. Пазарът се възвърна в нормалните си граници и расте в обем бавно, с темпо от 2-3% на годишна база. Ръстът идва от два основни вида: стандартно брашно тип 500 и брашно за кекс. Има спад в Био брашната, екстра и типово, което определено се компенсира от пълнозърнестото брашно. Пенетрацията на брашно запазва ръстовете от двата извънредни периода, които споменах и е на нива около 80%. Това, което вече не се случва, е презапасяването със стоки от първа необходимост, което косвено оказва влияние върху честотата на употреба на брашно и я намалява в сравнение с предходната година.
 
Търсят ли потребителите различни брашна в зависимост от това, което планират да приготвят?
 
Според едно от последните проучвания, което реализирахме за марката ни, 26% от покупките на брашно са за определена рецепта, което означава, че потребителите първо решават какво ще пекат и после отиват за покупките. Поради тази причина една от линиите на марката е именно “специална”, защото брашната в нея са разделени по различни рецепти - кекс, козунак, баница, пица. Също за улеснение на нашите потребители, на гърба на всяка опаковка има схема кои брашна за подходящи за различните видове рецепти.
 
Какви са иновациите на световния пазар, като и у нас? 
 
Иновациите в категорията се делят на два вида: такива, които са свързани с потребителите и специфичен тренд и такива, които са свързани с производители на готови за консумация продукти.
При първия сегмент иновациите са предимно в рецептите на брашната, които да отговарят на нуждите на даден вид печиво, тип брашно за кекс, брашно за баница, брашно за пица и други. Голяма част от иновациите са насочени в категорията бързо и лесно и предлагат на домакините готови миксове за палачинки, брауни, бисквити и други. Има и иновации следващи режими като Кето – нисковъглехидратно пшенично брашно, алтернативни брашна на пшеничното и други.
При вторият сегмент също има интересни иновации - една от тях е брашното Тип-топ. То е допълнително обработено и при неговата употреба има значително намалено количество прах. Това позволява на машините в производствата да имат по-дълъг живот, понеже не е необходимо често почистване, като при стандартното брашно. Друга полезна черта на това брашно е, че рискът при хората, които работят с него да развият респираторни проблеми е много по-малък.
В този сегмент има и иновации при пшеницата – създаването на различни сортове пшеница, които да помогнат за отделни проблеми. Такава пшеница е 2AB. Тя съдържа глутен тип само А и В, които са лесни за храносмилане и не предизвиква подуване и раздразнен стомах, симптоми характерни за глутенова непоносимост. Друга интересна пшеница е така наречената Snow White пшеница. Тя е изключително бяла и дори пълнозърнестото брашно от нея е бяло. По-малко кисела е от стандартната пшеница, но с доста по-високо съдържание на влакнини и е подходяща за направата на пълнозърнести изделия за деца.
 
Здравословния тренд отразява ли се на тази категория и в каква посока?
 
Всеки един тренд, свързан с начина на живот на хората се отразява в потреблението. Сериозно застъпени в Западна Европа са трендовете за безвъглехидратни диети, био храни, богати на протеини и фибри храни. Хората започват да са все по-внимателни към храната, която приемат и все по-взискателни към чистотата на съставките. В Западна Европа консумираните био храни са над 20%, съществуват разнообразни алтернативи на стандартните храни, както и доста заместители на месните продукти.
В България се наблюдава силно желание за потребление на био и чисти храни, но поради тяхната цена, все още са малко домакинствата, които могат да си позволят да преминат изцяло на био режим. 
Забелязва се ръст на тъмните брашна, богати на фибри като Типово и Пълнозърнесто, забелязва се и леко преминаване към алтернативни на пшеницата продукти като брашно от спелта, царевично, различни безглутенови миксове, оризово, бадемово. Но те отново са с чувствителна ценова разлика и това ограничава тяхното широко потребление. 
 
Има ли промени в потребителското търсене на брашно по Великден?
 
Има една доста интересна тенденция в потребителското мислене и нагласи по време на празници и това е, че хората са склонни да купуват много по-качествени продукти. Тази тенденция се забелязва също и в категорията на брашното и тя е нещо абсолютно нормално. Ще ви разкажа какво каза една наша потребителка: “На фона на всички други съставки в един козунак – яйца, мляко, масло, шоколад, ядки, брашното е най-евтиното по абсолютна стойност. Но заслужава ли си да рискувам цялото печиво за 10-20 стотинки и козунакът да не бухне?” 
По време на Великден хората не искат да рискуват и да експериментират. Те очакват отличен краен резултат и са склонни да се доверят на опита и експертизата и да предпочитат специализираните продукти като София Мел Козунак.
 
Кое е най-продаваното ви брашно в периода преди великденските празници?
 
Колкото и да ми се иска това да е брашното за козунак, не е. София Мел Козунак заема втора позиция от около 30% от продажбите по време на Великденския период, а силният номер едно си остава София Мел Класик. Все пак, три пъти повече на трапезата има хляб, отколкото козунак.
 
Може ли да обясните защо е по-добре потребителите да купят брашно за козунак, вместо да приготвят козунаците си с обикновено брашно или пък брашно екстра, например? 
 
Стандартното брашно София Мел Класик, София Мел Екстра и София Мел Козунак са тип 500, което означава, че пепелното съдържание на тези 3 брашна е максимум 0.55%. Но те се различават по хлебопекарните си качества. Брашното за козунак е силно брашно с високо съдържание на протеин. То съдържа 11.2% протеин, за разлика от София Мел Класик с 10.9%. Именно високото съдържание на протеин помага да се задържи въздуха в печивото по време на втасване и изпичане и придава тази въздушност на козуначените изделия. Вече близо 15 години София Мел поддържа този вид брашно и постоянно работи в насока на подобряване на рецептата за него, чрез по-добра, високопротеинова и качествена българска пшеница.