Списанието

Изберете рубрика:

 

Промените на пазара навредиха на едни и дадоха възможност за развитие на други

Брой 3, март 2016

Дата: 16.03.2016 Коментари: 0
Снимки (1)
Промените на пазара навредиха на едни и дадоха възможност за развитие на други

Мнозина предричаха, че след приемането на промените в Закона за защита на конкуренцията, пазарът на бързооборотни стоки може да претърпи някои промени. Макар привидно целта на обновеният нормативен акт да беше изглаждане и регулиране на отношенията между търговските вериги и техните доставчици, представители на бранша коментираха, че новите правила ще усложнят тези взаимоотношения и ще създадат предпоставка за поскъпване на редица продукти. След връщане за преразглеждане, преработване на промените, финалните текстове бяха гласувани през 2015 г. и влязоха в сила. В началото на тази година, PROGRESSIVE попита няколко компании, произвеждащи в България и продаващи основно на вътрешния пазар, промени ли се и как търговията у нас, след приетия закон. Какво отговориха те, може да видите в приложението ни този месец.

Разместването сред търговските вериги също предизвика известни сътресения. Дискаунтърът Penny се изтегли от пазара, а сделката за обединяването на „Карфур” и „Пикадили” се провали. Вследствие на това „Пикадили” затвори повече от половината си търговски обекти. Много доставчици започнаха да алармират, че и двете вериги бавят плащанията си с месеци. Поискахме да разберем и как са се адаптирали тези компании през последната година към новата ситуация. Някои са обезпокоени от случващото се, а други го възприемат като възможност за преразпределение на пазарната тежест на отделните търговци.

Това, което се открои на пазара през последния месец, беше желанието на търговските вериги да акцентират върху българските продукти, чрез организирането на различни активности. Една тенденция, която може би е следствие от засиленото търсене на местни продукти. Така смятат и част от производителите.  
 



Ще се засили търсенето на локална и качествена храна

Ани Радулова, управител на „Деликатесен”

За отношенията им с търговските вериги

Работим с търговски вериги, които са гъвкави и адекватни в конкретните пазарни условия и които се стремят да подбират и предлагат качество и разнообразие на своите клиенти. Изградили сме добри партньорски отношения, които могат само да се надграждат със съвместна работа.

Промените около веригите и последиците от тях

Като производител на традиционни български колбаси се стремим да работим за качество без компромиси и когато тази философия е заложена и в концепцията на търговските вериги, няма как да има сътресения, които да ни влияят. Ръководим се от правилната ни преценка, добрия подбор на търговските ни партньори и следваме принципа да не присъстваме навсякъде на всяка цена.

Равносметките за 2015 г.

Годината беше много успешна за нас. Освен че отворихме втори обект в София и засилихме работата си с по-добрите търговски вериги, участвахме и за втора година в изложението „Месомания“. Затвърдихме мнението си, че търсенето на качествена и вкусна локална храна и продукти, произведени по традиционни рецепти и съвременни технологии, продължава да се засилва. Потребителите все повече се интересуват, както от съдържанието, така и от производителя и лесно отсяват качествената стока. Това налага и все повече магазини да преразгледат асортимента си. Открояват се и повече малки обекти с бутикова, качествена стока, в които клиентите се чувстват уютно и са спокойни в избора си, знаейки, че предварително някой се е постарал да селектира продуктите и да гарантира за тях.

А какво очакваме през тази година?

Вярваме, че търсенето на локална, качествена и вкусна храна ще се утвърди като тенденция и ще се засилва през следващите години.



Очакваме стабилна година без сериозни сътресения

Найден Манев, оперативен директор, „Санитекс”

Повлияхме се от промените около веригите

Приетите изменения в ЗЗК не повлияха върху отношенията ни с търговските вериги. Промените около тях обаче повлияха на всички и няма как да не се отразят отрицателно и на нас. Претърпяхме финансови загуби вследствие на изпадането в неплатежоспособност на една от големите търговски вериги, както и спадове в оборотите при оттеглянето от българския пазар на друга. Въпреки това чрез активни промоции успяхме да възвърнем баланса в обема на продажбите си.

Ръстове в последното тримесечие

Като цяло 2015 г. беше успешна за нас. Свиването на пазара и последвалата засилена активност на големите фирми с цел да запазят пазарните си дялове неизбежно доведе до отпадане на по-малките производители в сектора. На фона на тези пазарни условия успяхме да затвърдим позициите си и дори да реализираме ръст в последното тримесечие на годината.

Въпреки трудностите, свързани с преразпределението на пазара и финансовите затруднения на част от партньорите ни, ние поставихме началото на няколко проекта, които ще се реализират през настоящата година. Чрез тях целим подобряване на качеството и разширяване на продуктовия асортимент, за да покриваме по-широк спектър от потребители.

Стабилна 2016 г.

Прогнозата ни за сектора е запазване на тенденциите от 2015 г. – стабилен пазар, без сериозни сътресения и ръстове в потреблението.



Очакваме относително стабилен в обем и стойност сектор

Росен Геновски, Sales Director KA and Export, „Престиж 96”

Приетите изменения в ЗЗК не донесоха съществени промени в отношенията ни с търговските вериги. Излизането на един от играчите на пазара, както и промяната в политиката на съществуващите винаги имат негативно влияние върху планирането на бизнеса през годината. Това е още по-валидно за производствените компании в сравнение с чисто търговските, понеже касае и дейностите, свързани с планиране на суровини, материали и работни часове.  

Адаптация към промените

Въпреки известната турбуленция през 2015 г. успяхме да се адаптираме повече от успешно спрямо променената конюнктура, както и да реализираме чудесни резултати в канал „Модерна търговия”, а така също и като компания във всички бизнес направления. Това стана възможно благодарение на добрите бизнес отношения с нашите дългогодишни партньори, които съумяхме да изградим и развием през годините, базирани на откритост, коректност и последователна политика.

Иновации и качество за развитие на пазара

При наличие на стабилна политическа и икономическа обстановка очакванията ни са секторът да остане относително стабилен в обем и стойност. Лансирането на иновативни и качествени продукти на пазара биха повлияли положително на сегмента, което от своя страна ще доведе до известен ръст, както в консумацията, така и на пазара като цяло.



Изградихме силна дистрибуция

Илия Великов, изпълнителен директор, „ГудМилс България”

Веригите са доста по-отворени към съвместни проекти Приетите промени в ЗЗК направи веригите доста креативни и гъвкави, за да могат в абсолютна стойност да не са губещи. Промяна в отношенията с търговски вериги няма. Наблюдава се тенденция как да накарат купувача да дойде при тях и да го превърнат в лоялен клиент както за бързите покупки, така и за големите седмични пазарувания. Виждаме, че търговските вериги са станали доста по-отворени към съвместни проекти и предложения с доставчиците и определено търсят иновативен подход за привличане на повече клиенти.

Промени се тежестта на отделните международни и локални вериги

2015 г. беше благодатна за някои търговски вериги и силно негативна за други. Оттеглянето на Penny, проблемите в „Карфур” и „Пикадили” дадоха възможност на други международни вериги да „хванат момента” и да развият своя пазар. Промени се тежестта на отделните международни и локални търговски вериги. За радост ние не изгубихме продажби поради причината, че купувачите от тези вериги се пренасочиха към други.

Изградихме силна дистрибуция

2015 г. беше успешна за нас, а марката ни брашна затвърди лидерските си позиции на българския пазар. Изградихме силна дистрибуция във всички региони и привлякохме лоялни потребители. Като негативни моменти бих споменал проблемите и излизането от пазара на някои вериги, намаляваща конкуренция в т. нар. модерен пазар и засилващите се позиции на хард дискаунтърите.

Ще затвърждаваме позиции на местния и международния пазар

Определено имаме положителни очаквания и нагласи за 2016 г. Надяваме се на добра реколта, която да осигури необходимото високо качество на брашното. Очакваме да засилим още повече позициите си както на нашия, така и на международния пазар.  



Негативният момент от 2015 г. бяха промените в ЗЗК

Марио Тасков, търговски директор, „Кенди”

 Адаптиране към новите активности на веригите

Като замисъл промените в ЗЗК се отразиха добре на отношенията с доставчиците, но като изпълнение търпят критика. Няма конкретни рамки и ангажименти от страните по договора. Единственото положително нещо е фиксирането на отложеното плащане до 30 дни.

Като цяло ситуацията се влоши, защото, за да се съобразят с измененията в закона, веригите се принудиха да променят общите си условия и да преформулират някои от клаузите по анексите към доставчиците, като по този начин ние като производител и доставчик трябва да се нагаждаме с нови активности във веригите магазини.

Всяка верига промени условията, цените, отстъпките и промоактивностите според собственото си тълкуване, което доведе до хаос при договарянето за работата през 2016 г. За последните 15 години всеки доставчик беше изпробвал различни активности в отделните вериги магазини и бе преценил кои са най-успешни за неговата стокова група. Сега заради промяната трябва да експериментираме, да пренасочваме проценти и наново да следим кое е най-доброто и за двете страни. Това ще отнеме време и може би излишни средства. Ако имаше конкретна рамка в процент от оборота от до, в която продавач и купувач да изясняват условията по договора, нещата щяха да са по-лесни и за страните. Според мен няма доставчик, който да се похвали с по-добри условия след промените в ЗЗК, с изключение срока на плащане. Законът е направен така, че може да се заобикаля по различни начини, които не са в интерес на производителите. Досега ние имахме почти една и съща крайна продажна цена на даден артикул във всички търговски обекти, което улесняваше потребителя. Опасявам се, че сега това може да се промени след новите договорки и ще е пагубно за доставчиците и производителите.

Затвърдихме добрите си взаимоотношения с всички национални и регионални вериги

През 2015 г. нямаше особени катаклизми на пазара. Изключение прави сливането на „Карфур” с „Пикадили”, което се оказа неуспешно. Положителното е, че „Пикадили” след раздялата предприеха мерки за стабилизиране, сключиха нови договори с доставчиците за погасяване на старите задължения, които спазват, и нещата потръгнаха. За съжаление задължението на „Карфур” към нашата фирма все още е непогасено и съответно продуктите ни не присъстват в момента в магазините им.

През 2015 г. затвърдихме добрите си взаимоотношения с всички национални и регионални вериги магазини. Политиката на фирмата ни е да има лоялно и коректно отношение към търговците, опериращи на българския пазар. Поради това провеждаме национални промоции и активности през дистрибуторите, насочени към независимите магазини, което в крайна сметка е в полза на крайния клиент.

Развитие

2015 г. беше успешна за компанията. Постигнахме планираните продажби. Пуснахме на пазара няколко нови артикула, които за наша радост се приеха много добре. Развихме се в категорията на моноподправките и там бележим сериозен ръст в обем и стойност. Въпреки свиващия се пазар смея да твърдя, че запазихме и затвърдихме добрите си позиции в търговската мрежа. Създадохме още по-добри условия на труд на нашите търговски екипи. Като негатив мога да посоча приетите изменения в ЗЗК.

Мисля, че 2016 г. няма да бъде по-различна от 2015 г. Пазарът на подправки е много динамичен. Има изобилие от български и чуждестранни производители, които търсят реализация на продуктите си, и предизвикателствата към нас са всекидневни. Нашата цел като една от утвърдените компании, работеща в сектора на бързооборотните стоки, е да доразвием марката си и да затвърдим лидерската си позиция. За тази цел в момента тече и телевизионна кампания, в която представяме на клиенти и потребители новите ни продукти. Другата ни цел за 2016 г.е да запазим позицията си на лидери при прахообразните разтворими напитки. За 2016 г. си поставихме задача да увеличим портфолиото си така, че да удовлетворим все по-големите изисквания на потребителите към разнообразие и качество. Също така ще работим усилено, за да затвърдим добрите си търговски взаимоотношения с всички наши партньори.