Списанието

Изберете рубрика:

 

Разместване в челната тройка на големите търговци в Сърбия

Брой 1 / 2, януари / февруари 2015

Дата: 09.02.2015 Коментари: 0
Снимки (1)
Разместване в челната тройка на големите търговци в Сърбия

Изминалата година беше изключително динамична за сръбския пазар на бързооборотни стоки. Въпреки че дългоочакваното стъпване на Lidl на пазара не се състоя, големите играчи, които отдавна присъстват в Сърбия, направиха сериозни промени в цялостната картина на търговията на дребно в страната.

Най-същественото е, че Delhaize вече не е найзначимият играч на местния пазар. Промяна в статуквото на белгийската компания се оказа важна сделка в региона. През юни хърватският концерн Agrokor приключи успешно закупуването на 53-процентен дял от словенската Mercator за 544 млн. евро. Mercator притежава две вериги в Сърбия – Mercator и Roda, a хърватската Agrokor е собственик на магазините Idea, които бяха третият най-важен фактор на сръбския пазар. След сделката от юни на практика Agrokor стана собственик на три вериги в Сърбия Mercator, Roda and Idea и вече е водеща компания в хранителния сектор.

Добри новини имаше и от Univerexport, която оперира магазини в региона на Войводина и Белград. Очаква се скоро тя да стане трета по големина на пазара след Agrokor и Delhaize. През септември ритейлърът придоби два местни търговеца Angropromet и Lurdi. По този начин той увеличи мрежата си с 40 магазина и почти удвои търговските си площи. Белгийската Delhaize, която оперира веригите Maxi, Tempo и Shop&Go, обяви, че ще продължи развитието си в страната. Компанията откри логис тичен център в град Стара Пазова, близо до столицата Белград, през ноември. Инвестицията възлиза на 50 млн. евро, а до края на годината в логистичната база бяха наети 400 служители. Тя се разпростира на 70 хил. кв. метра и разполага със 120 товарно-разтоварни точки с капацитет до 250 камиона на ден.

Компания Gomex също отвори 2 дистрибуторски центъра през 2014 г. в Сърбия. Гръцкият търговец Veropoulos откри своя 6-и супермаркет Super Vero Žarkovo през август, който се разполага върху 6 хил. кв. метра (с 3 хил. кв. метра търговска площ) и предлага асортимент от 25 хил. артикула. Инвестицията на гръцката компания възлиза на 4,5 млн. евро и осигурява работа за 80 души.

Ситуацията на пазара в търговията на дребно в Сърбия може да се измени през 2015 г., ако някои слухове се окажат верни. Медии от съседни държави обявиха, че се очаква Carrefour да стъпи на пазара, отваряйки супермаркети в Белград и Нови Сад до края на 2014 г. или в началото на 2015 г. Според германското издание Lebensmittel Zeitung пък Kaufland, която е част от Schwarz Group, планира да последва друг търговец от групата – Lidl, и също да развие дейност в Сърбия.

В момента Kaufland се оглежда за местни партньори, с които да направи страната осмия си пазар. Колкото до Lidl и през 2014 г. дискаунтърът продължи да закупува земя с цел изграждане на супермаркети и дистрибуционен център в Стара Пазова. В изявление президентът на Delta Holding (предишния собственик на веригите Maxi и Tempo) Мирослав Мишкович даде заявка, че компанията може да се върне в ритейл бизнеса. Той обаче не уточни дали това ще стане чрез създаването на нова верига, или чрез закупуването на вече съществуваща в Сърбия или региона.

PROGRESSIVE Сърбия