Списанието

Изберете рубрика:

 

Разширяване на глобалния пазар на сирената за мазане

Брой 4, април 2022

Дата: 09.05.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
Разширяване на глобалния пазар на сирената за мазане

Крема и топеното сирене са важни продукти в хладилника, които участват в ежедневното хранене на българина. Какви обаче са тенденциите в тази категория? Преди време установихме, че най-важен фактор за покупка на топено сирене и крема сирене е познатият вкус и положителния опит с марката, чрез специално проучване на Logo Market Research and Consulting, по поръчка на сп. PROGRESSIVE в края на 2019 г. Тези два фактора са с дял от 66% и 62% за крема сирене и топено сирене съответно. Тройно по-малко са дяловете на следващите по важност причини при избор на топено сирене – навик и приемлива цена. Чак на четвърто място се нареждат здравословните качества на продукта с приблизително 16%. Какви са обаче тенденциите в последно време? Запазват ли се или се променят? Първо ще обърнем поглед към глобалния пазар, за да видим какво идва и към нашия. Данни на Евромонитор пък ни ориентират за ситуацията в пазара на категорията у нас.

Очаква се значим растеж на пазара на крема сирената и топените сирена в периода до 2030-а година, сочи доклад на Transparency Market Research, в който се отбелязва, че това би създало повече възможности за нови продукти, което пък би довело пък до по-висок пазарен дял за играчите. Факторите, които стимулират растежа на световния пазар на крема и меко сирене, са нарастващото търсене на продукти с ниско съдържание на мазнини и високо на протеини и пускането на иновативни вкусове. Освен това търсенето на храни и напитки като: гевреци с крема сирене, коктейли, готови за пиене и чийзкейкове също движи пазара нагоре.

Играчите на глобалния пазар на крема и топено сирене са силно фокусирани върху иновациите в разработването на продукти. Усилията насочени върху проучване и разработване са сериозни.

Наскоро Arla Foods изкара на пазара високопротеиново сирене, наречено Skyr Cream. Този ход беше с цел увеличаване на пазарния дял и повишаване степента на конкуренция.

Някои от важните играчи на глобалния пазар на топени и крема сирена са: Arla Foods amba, Almarai - Joint Stock Company, Gujarat Cooperative Milk Marketing Federation Ltd, Groupe Lactalis SA, Fonterra Co-operative Group Limited, Savencia SA, Sargento Foods Inc., Mondelez International, Inc.

Нарастващата осведоменост по темата за здравето е една от водещите причини за растеж на световния пазар на крема и топено сирене през прогнозния период, посочва Transparency Market Research в своя доклад. Освен това се отбелязва, че множество други също толкова мощни тенденции и двигатели, ако не и повече, очертават пазарния пейзаж, обещавайки му положителна перспектива. По-долу е даден поглед върху факторите на растеж:

Търсенето на готови за пиене коктейли, кремообразен чай и чай макиато нараства с постоянен темп в целия свят, засилвайки търсенето на крема сирене. Увеличаването на разполагаемия доход и усъвършенстването на вкуса движат търсенето на продукти от висок клас, особено напитки. Очаква се това да стимулира световния пазар на крема и топено сирене напред през прогнозния период.

Поколението на милениалите движи световния пазар на крема и топено сирене към по-висока траектория на растеж през прогнозния период, като генерира значително търсене на продукти с ниско съдържание на мазнини и високо на протеини. Това кара пазарните играчи да се фокусират целенасочено върху това поколение и да създават иновативни вкусове и аромати за тази демографска група. Това ще добави към нарастващото търсене на пазара.

През прогнозния период на доклада за световния пазар на крема и топено сирене, Азиатско-тихоокеанският регион ще стане свидетел на забележим ръст в потреблението на въпросните продукти. Един от най-големите фактори за растеж в региона е масовата консумация на разбити гарнитури и кремообразен чай. Забележителните иновации по отношение на аромата, вкуса и текстурата имат сериозен принос.

Тук е важно да се отбележи, че Съединените американски щати и Канада ще имат значителен принос в приходите в региона на Северна Америка, което го прави важен регионален пазар през прогнозния период. Високата консумация на крема сирене с гевреци вероятно ще бъде основен фактор за растеж в САЩ. В Канада се забелязва осезаема промяна към непреработени варианти на сирене и се очаква това да проправи път за растеж в страната.

Продължава положителния ръст на продажбите на сирене в България

Според Euromonitor International, сиренето продължава своя положителен обем на дребно и траекторията си на растеж на текущата стойност през 2021 г., въпреки че темпът е значително по нисък от това, което се наблюдаваше предходната година при локдауна. Отслабването на пандемията допринася за забавянето, тъй като през 2021 г. се наблюдаваха по-високи нива на консумация на сирене извън дома, поради това, че каналите за обществено хранене се отварят отново. Независимо от това, повишените цени поради нарастващите разходи за суровини и транспорт подпомогнаха текущия ръст на стойността на сиренето през 2021 г. Годишният ръст на пазара на сирене за мазане според данните на Euromonitor е 2,3% за 2021 г. Общият размер на продажбите за годината е 12,6 млн. лева.

Въпреки че класическият млечен вкус на сиренето за намазване остава най-предпочитан в България, категорията се радва на навлизането на някои нови вкусове през последните години. Например, една от водещите марки, Филаделфия, лансира нов вкус с пикантна нотка на халапеньо. Прави впечатление и нарастващата популярност на марката за веганско сирене за намазване, Delishu.

Българските играчи ще продължат да доминират върху сиренето и през 2021 г., благодарение на господстващото си присъствие в популярното непреработено сирене. „Димитър Маджаров“ ЕООД запазва лидерството си и през 2021 г., следван от „Би Си Си Хандел“ ООД и „Елви“ ООД.

На първо място по продажби за миналата година е Lactalis Groupe.  Mondelez България са на второ място, а на трето Моника 871 ЕООД ( с бранд “МИЛКЛЕНД ЖОСИ”). Трето и четвърто място са съответно за Сини Трейд ООД и Hochland SE.

Според данните на Euromonitor пазарът на сирене за мазане за 2021 година е възлиза на 12,6 млн. лева и бележи ръст от 2,3 млн. лева на годишна база спрямо 2020 година.