Списанието

Изберете рубрика:

 

Расте пенетрацията при шампоани, душ гелове и сапуни за мъже

Брой 4, април 2017

Дата: 11.04.2017 Коментари: 0
Снимки (1)
Расте пенетрацията при шампоани, душ гелове и сапуни за мъже

Кои са най-употребяваните продукти за мъжа в България и какви са навиците на силния пол, когато използва продукти за лична хигиена, узнахме по време на миналогодишното издание на Category Retail Forum. Проучването се провежда от „ГфК България” и представяше основно данни за МАТ август’16.

Агенцията разглежда следните категории мъжки продукти – дезодоранти, продукти за след бръснене, шампоани, душ гелове и сапуни. Едни от основните изводи, които агенцията прави на база на данните, събрани от потребителския си панел е растящата пенетрация при шампоани, душ гелове и сапуни. Освен това собствените марки все още имат нисък дял в сравнение със средния дял на частните етикети в сектора с бързооборотните стоки. Любопитен момент е, че парфюмериите, козметичните магазини и dm и Lilly увеличават дела си в стойност. Каталожната търговия пък придобива все по-голяма тежест при душ геловете.

Всяка една от категориите мъжки продукти реализира ръст в стойност, като най-значим растеж през последните 12 месеца, приключили през август 2016 г. спрямо същия период година по-рано, отчитат душ геловете за мъже (+39%). Следват сапуните (+37,1%), шампоаните (+6%), продуктите за след бръснене (+3%) и дезодоранти (+0,3 на сто).

Дезодоранти

През последния наблюдаван период (МАТ август’16) дезодорантите за мъже са постигнали увеличение от 0,3% в стойност и 3,7 ръст на сто в продадените бройки. С 4 на сто се е понижила цената за брой, като през последните 12 месеца, приключили през август 2016 г. средната цена за брой е била 3,67 лв. Делът на собствените марки в категорията е 3,3%, показват данните на „ГфК България”. Средната честота на покупка през този период е била 2,4 пъти.

Най-голяма важност за покупките на дезодоранти за мъже имат хипермаркетите (29% дял в стойност), показват данните на агенцията. Следват супермаркети (15%), малки хранителни магазини (14%), парфюмерии и козметики (10%), дискаунтъри (4%) и dm и Lilly (7%).

Топ 5 марки дезодоранти за мъже в стойност са: Rexona, Nivea, Fa, Denim, Dove.

Продукти за след бръснене

Тази категория отчита ръст в стойност от 3% и 3,3 на сто увеличение на продадените бройки през МАТ август’16 спрямо МАТ август’15. Собствените марки имат дял от 1,7%. Средната цена за брой в тази категория е 4,41 лв., а честотата на покупка е 1,8 годишно. Основният канал за продажби в стойност на продукти за след бръснене са хипермаркетите (25%), следвани от малките хранителни магазини (22%). Супермаркетите и парфюмериите и козметиките си поделят еднакъв дял – 11 на сто, а минимаркетите са с 10-процентен дял. dm и Lilly държат 7% дял в стойност през последните 12 месеца приключили през август 2016 г.

Топ 5 марки по продажби в стойност за последните 12 месеца, приключили през август 2016 г. са: Gillette, Nivea, Str8, Denim и Barbon.

Шампоани

През МАТ август’16 шампоаните за мъже са нараснали с 6% в стойност, средната цена за литър се е увеличила със 7 на сто до 13 лв., но в обем категорията отчита спад от 1%. Частните етикети в категорията са с дял от 2,2%, според изследването на „ГфК България”. Средната честота на покупка е 1,6 пъти годишно.

С най-голяма тежест при покупката на шампоани за мъже са хипермаркети, показват данните на агенцията. През последната година, приключила през август 2016, хипермаркетите са регистрирали 34% продажби в стойност. Следват малките хранителни магазини с 16-продентен дял, супермаркетите с 14 на сто дял, минимаркетите с 12%. Все още е нисък приноса на търговски обекти като dm и Lilly (7%), макар те да нарастват с 5 пункта  спрямо МАТ август’15. Магазините от типа парфюмерии и козметики държат през последната година 6% дял в стойност, с леко увеличение от същия период година по-рано. Важността на дискаунтърите като канал за закупуване на шампоани за силния пол пада през последния период, спрямо предходния.

Топ 5 марки шампоани за мъже, според продажбите в стойност са: Clear, Nivea, Shauma, Syoss, Head&Shoulders.

Душ гелове

Душ геловете за мъже постигат сериозни резултати през МАТ август’16 – ръст в стойност от 39 на сто и увеличение в обем от 43%. Средната цена за литър се е понижила с 3 на сто, до 11,20 лв. Делът на собствените марки в тази категория е 3,1%. Честотата на покупка е 1,6 пъти годишно.

Подобно на всички останали категории мъжки продукти и душ геловете се купуват най-много от хипермаркетите, като там през последната година, приключила през август 2016 г. заемат 35% дял в стойност. Следват супермаркетите (13%), малките хранителни магазини (10%), парфюмерии и козметики (9%), каталожна търговия (8%), минимаркети (6%), dm и Lilly (4%). Данните на „ГфК България” показват, че през МАТ август’16 има сериозно увеличение във важността на каталожната търговия, чийто дял в стойност през МАТ август’15 е бил едва 2 на сто.