Списанието

Изберете рубрика:

 

Румъния 2013 г. - Бум на удобните магазини в румънския ритейл сектор

Брой 1 / 2, януари / февруари 2014

Дата: 05.02.2014 Коментари: 0
Снимки (1)
снимка: PROGRESSIVE Румъния

Картината в румънския ритейл сектор става все по-интересна. 2013 беше годината на диверсификация и иновативни подходи, както и на рекордeн темп на развитието на формата „Удобни магазини наблизо“.

През 2013 г. няколко от най-важните търговски компании на пазара утвърдиха развитието на електронната търговия с бързооборотни стоки. Само допреди три- четири години този канал за продажби не съществуваше изобщо. Към настоящия момент след стартирането на първия онлайн хипермаркет на Carrefour и въвеждането на Drive service от веригата хипермаркети Cora очакваме бързо нарастване на процентния дял на онлайн продажбите. Първият Cora Drive в Букурещ има амбициозната цел да достигне 5% от оборота на реалния магазин. Carrefour също си е поставил висока цел – да увеличи асортимента на виртуалния си магазин до над 50 000 артикула. Техните очаквания са електронната търговия да заеме 5% от пазарния дял в средносрочен план (от 3 до 5 години) и да надвиши темпа на растеж, регистриран в Западна Европа. Бързото развитие на сектора е предизвикано не само от търговците на хранителни стоки – един от първите виртуални магазини за бързообортни стоки беше създаден от Interbrands – дистрибутор номер едно в търговията на едро. Водещият ритейлър в сектора на електронните стоки еMAG наскоро разнообрази асортимента си, като добави и категории от сферата на нехранителните бързооборотни стоки – продукти за лична грижа и храни за домашни любимци.

Иновации в концепцията за магазините

През 2013 г. наблюдавахме появата на нови формати в сегмента на удобните магазини: Mega Image Concept Store – водещ магазин на основната верига супермаркети в Букурещ, собственост на белгийската група Delhaize; магазин AB Cool Food, специализиран в продажбата на замразени храни, който предлага основно вносни продукти със собствени марки (също притежаван от Delhaize); Profi Mall – магазинен формат, създаден за площите в търговските молове. Една от най-изненадващите иновации в търговията с храни през 2013 беше откриването на Profi Ice Store в центъра на Букурещ. Бяха обработени около 80 тона прозрачен лед, за да се превърнат в стени и лавици на Profi Ice, в който на площ от 150 кв. м са изложени 5000 артикула – основно пресни храни. Уникалният магазин беше отворен за по-малко от месец в навечерието на Коледа и откриването му беше възприето повече като стратегия за популяризиране на марката и за подобряване на имиджа на Profi. Инвестициите за изграждането и поддържането на ледения магазин бяха съфинансирани от доставчиците на Profi, които са се съгласили да бъдат партньори в този иновационен проект.

През 2013 г. Selgros, верига магазини, собственост на Rewe Group, въведе нова за Румъния концепция в cash&carry, като премоделира един от старите си магазини в бранда Iasi city с инвестиция за 4 млн. евро. Новата концепция допринася за по-добро разпределение на пространството в магазина, което улеснява купувачите в процеса на пазаруване. Когато става въпрос за премоделиране, трябва да споменем и инвестициите на Auchan в ребрандирането на Real след придобиването на 20 от 24-те хипермаркета, управлявани от германската компания в Румъния. В края на 2013 г. работеха седем магазина Real под марката Auchan.

Удобните магазини са най-динамичният сегмент

През 2013 г. бе отбелязан рекорден темп на растеж в канала на удобните формати магазини: Delhaize беше първият ритейлър, който премина прага от сто нови единици за година. Броят на новооткритите им магазини представлява една трета от общия брой опериращи магазини на белгийската група в Румъния. Офанзивният им подход се наблюдава най-вече в румънската столица Букурещ. Вторият най-агресивен ритейлър в Румъния през 2013 г. в това отношение беше Profi. Само за 18 месеца компанията, собственост на полския инвестиционен фонд Enterprise Investors, откри сто нови търговски обекта и по този начин удвои броя на магазините си.

Търговската франчайз програма LaDoiPasi (Само на две крачки) на германската верига магазини Metro Cash&Carry, която стартира през 2012 г., оказа голямо влияние върху формата удобни магазини през 2013 г. Концепцията на програмата, създадена специално за източноевропейския пазар, е проста: Metro Cash & Carry действа като франчайзър с индивидуална рекламна кампания, насочена конкретно към независимите търговци. Наред с всичко останало те получават от франчайзингодателя и професионална подкрепа при подобряване качеството на своите магазини, съвети при определянето на асортимента и помощ в маркетинга. Мрежата на LaDoiPasi се разраства бързо в Румъния – към настоящия момент 600 клиенти (малки търговци) на Metro Cash & Carry оперират под името LaDoiPasi.

Удобните формати магазини допринесоха за развитието на модерната търговия. През 2013 г. за първи път в историята този канал надвиши 50% пазарен дял в търговията с бързооборотни стоки за сметка на традиционната търговия (източник: „Потребителски панел” GfK). Независимите търговци усещат нарастващия натиск върху цените, предизвикван от съревнованието между международните търговски вериги. С избистрянето на тенденцията за ориентиране към продукти с по-ниски цени на румънския пазар през 2013 г. дискаунт стратегиите бяха най-печеливши за търговията в малките и средно големите градове. Такава е и стратегията, прилагана и от немския ритейлър Kaufland – водещата компания в търговията с бързооборотни стоки в Румъния. Kaufland имат 89 дискаунт хипермаректа с търговска площ от 3000–3500 кв. м, разположени в средно големи и малки градове, и най-вероятно броят на магазините ще надскочи сто през 2014 г. През 2013 г. Kaufland откри осем нови хипермаркета и инвестира в редизайна на някои от старите си магазини в Румъния.

 

Михаил Танасе,

PROGRESSIVE Румъния