Списанието

Изберете рубрика:

 

Ръст на продажбите на алкохол през последния Великден

Брой 3, март 2022

Дата: 01.04.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
Ръст на продажбите на алкохол през последния Великден

Подготовката за празниците винаги е свързана и с усилено пазаруване. Великден е времето на козунаците, агнешкото, зелените салати и яйцата. И макар това да са традиционно най-купуваните продукти в периода както те, така и някои от останалите категории търпят немалко промени в потреблението, особено в резултат на световните събития от последните три години, начело с пандемията.

 

Данни на GfK България показват интересни тенденции в пазаруването в периода около Великден както за последната година, така и за предходните две. Някои категории бележат спад на продажбите през 2021-а година, спрямо 2022 г. Той обаче до голяма степен е основан на големия ръст от предходната година. Така е например при продуктите от категория Паста: спагети, макарони и др. При тях се наблюдава спад от 10% в стойност и 13% в обем за празничния период на 2021 г., но това е на фона на огромен ръст през 2020 г., когато повишението на продажбите в стойност е с 37%. Подобен е и случаят с брашното. По време на великденските празници през 2020 година, то показва ръст от 65% в стойност и 64% в обем. Предходната 2019 година то е отбелязало 8% ръст в стойност и 8% спад в обем. А за празничния период на 2021-а спрямо 2020-а показва спад от 18% в стойност и 23% в обем. Домашното приготвяне на питки и козунаци в началния етап на пандемията и при първия локдаун изглежда е било най-разпространено, а през миналата година продажбите на брашно са се върнали почти до предходните нива. Любопитни са процентите при мазнините за готвене, които са отбелязали ръст на продажбите в стойност за периода през 2019-а година от 12% и от 14% в обем. По време на първия локдаун обаче, през 2020 г., ръстът им е само 7% в стойност и 6% в обем. За 2021 спрямо 2020 година те бележат ръст от 26% в стойност, но имат спад от 7% в обем. Броят на пазаруващите домакинства се е повишил с 3,2пп през 2020 г. спрямо 2019 г., когато категорията е загубила 2,0 пп от купувачите си. За 2021 г. отново има спад в броя на пазаруващите.

Забележителна тенденция се наблюдава при разтворимите напитки. През празничния период около Великден на 2019-а година те показват огромен ръст в стойност от 159%. След началото на пандемията, през 2020 г., показват спад от 36%, спрямо същия период от предходната година, а през 2021 г. отново бележат ръст от 39% . По отношение на похарчените средства данните показват, че това отчасти се дължи на покачване на цените, но не изцяло, тъй като за 2019-а ръстът в обем също е значителен, а именно 37%, а през 2020 г. се наблюдава спад и в обем, от 43%. През 2021 г. се връщаме към ръста в обем, който тук е още по-голям от този за 2019-а, а именно 71 процента.

Месните продукти също са отбелязали известен спад на продажбите през миналогодишните великденски празници: 3% по-малко в стойност и 5% в обем. През 2020 г. в обем са показали ръст от 3%, а в стойност от 16%. За 2019-а са имали ръст от 7% в стойност и 4% в обем, сочат данните на ГфК. Пенетрацията им тогава е отбелязала спад от 0,4пп а през 2020 – от 0,2пп. През 2021 г.  спадът в пазаруващите домакинства е още по - голям.

Правят впечатление и данните при замразените храни, които през великденския период на 2019 г. са показали ръст от 24% в стойност и 26% в обем. По време на празниците, след началото на пандемията, те изглежда не са били чак толкова предпочитани, защото ръстът им в стойност е бил едва 2%, а в обем са отбелязали спад от 4%. През 2021-а обаче явно са се върнали на мода, защото ръстът на продажбите в обем, според данните на ГфК е 13%, а в стойност 27%. Пенетрацията им също показва подобна тенденция.

Продажбите на продуктите от категорията Сирене и кашкавал имат лек спад за великденските празници от миналата година, а именно от 1% в стойност и 4% в обем. Това обаче отново е на фона на сериозен ръст от периода през предходната 2020-а година, когато са били с ръст от 13% в стойност. В обем той е бил малко по-скромен, в рамките на 5%.

Няма как да не споменем и представянето на категорията Алкохол, когато става дума за празници. За миналата година тя бележи ръст на продажбите от 27% в стойност и 9% в обем, сочат данните на ГфК. Ръстът и в двата случая е по-голям от този през 2020 г., когато в стойност алкохолът е отбелязал покачване от 9% в стойност, а в обем със 7%. Ръстът за празничния период на 2019-а година спрямо 2020 г. е 11% и в ръст и в стойност. Интересен е случаят с категорията Бира. През 2019 г. тя бележи ръст на продажбите от 16% в стойност и 15% в обем, но през 2020 г. има спад за периода на празниците спрямо 2020 г. от 13% в стойност и 14% в обем. През 2021-а категорията отново се връща към ръста, като в последния великденски период до момента продажбите и се повишават с 21% в стойност и 16% в обем. Броят пазаруващи домакинства на бирата се повишава с 3,3 пп за периода на великденските празници през 2021 година, спрямо 2020 г.

Соковете са с ръст на продажбите от 13% за Великден 2021 г. в стойност и 12% в обем. За същия период от предходната година спрямо 2019-а е 4% в стойност и стабилни в обем, а за 2019-а спрямо 2018-а имат спад от 1% в стойност и ръст от 1% в обем.  Купувачите през 2021 г. са с 5,0пп повече, а за 2020г със спад спрямо 2019г.

За последния Великден бисквитите и шоколадовите изделия са с ръст на продажбите от 4% в стойност за бисквитите и 2% в обем. За шоколадовите изкушения ръстът и в обем и в стойност е 2%. Сладките барове, както и снаксовете имат значителен ръст през 2020 г., което пък води до известен спад за 2021-а. Ръстът на барчетата в стойност за великденския период на 2020 г. е от цели 40%, а в обем от 31%. През 2021 г. бележат спад от 26% в стойност и 18% в обем. Снаксовете пък са показали ръст от 22% в стойност и 14% в обем непосредствено след началото на пандемията и спад от 5% в стойност и 7% в обем през периода на великденските празници от 2021 г.

Сладките тестени изделия, в чиято бройка влизат и козунаците, са със спад от 6% в стойност и в обем за празничното пазаруване на 2021 г. През 2020 година са били с ръст от 11% в стойност и 8% в обем.

Потребителското поведение динамично се е променяло през празничните периоди от последните три години и това със сигурност е свързано с пандемията и последиците от нея. Предстои да видим какви ще са тенденциите и през наближаващия великденски сезон.