Списанието
Изберете рубрика:
С 2% се е увеличило потреблението на дълготрайни колбаси от българските домакинства на годишна база до юни на настоящата година*. Нараснал е и броят на купувачите, които към момента са 96%. Извършените покупки са направени и на по-висока цена – средно килограм траен колбас се е разменял за 10,70 лв., докато година по-рано цената му е била с 0,70 лв. по-ниска.
Общата за целия сектор бързооборотни стоки тенденция към увеличаване честота на покупки при намалени обеми за отделно посещение, е валидна и за тази категория. Средногодишно на домакинство се падат 22 покупки, като в тях разпределят по около 340 г дълготрайни колбаси, докато година по-рано стойностите са били 21 посещения по 370 г. Неравномерно са разпределени покупките към отделните сегменти в категорията. Наймалкият е този на варено-пушените деликатеси (роле, филе, леберкез и бекон). Въпреки това през последния анализиран период към него са привлечени значително повече купувачи, което е и основната причина за увеличението от 13% в закупените му обеми. Така пазарният му дял достига 27% при 24% за предходния аналогичен период.
Сегментът на трайно варенопушени колбаси („Шпеков салам”, „Бургас”, „Сервилат”, „Търново”) запазва дела си от 36% в обем, но увеличава този си в стойност – от 31% на 33%, което се обяснява с факта, че при него имаме и най-голямо увеличение в средната цена с повече 1 лв. от 8,78 лв. на 9,96 лв. Най-значима и в обем и в стойност си остава групата на сурово-сушените колбаси. Тук се включват продукти като луканка, луканков салам, пастърма, суджук, бабек и др. Единствено при тях обаче регистрираме спад в закупените обеми от 5% при същото увеличение в средната им цена за килограм. Въпреки това този тип колбаси успяват да привлекат повече купувачи, но те не са силни консуматори, защото значително намалява средното им закупено количество на отделно посещение, падайки до около 280 г.
Интересен е фактът на значително редуциране в закупените обеми дълготрайни колбаси с етикет на търговската верига. През годишния период до юни 2012 г. те са заемали 1/4 от този пазар, докато година по-късно, въпреки че купуващите ги слабо се увеличават, пазарният им дял рязко пада с цели 6 процентни пункта, заемайки вече нива от 19%. Причината зад това е големият спад в честота на покупките – от 8 на 6 посещения годишно за отделно домакинство. Разбира се, ситуацията в отделните сегменти отново е различна. При варено-пушените деликатеси се наблюдава запазване в пазарния им дял от 9%. Имайки предвид обаче вече споменатия по-горе общ ръст на сегмента от 13%, това стабилно положение се оказва само привидно, защото закупените количества варено-пушени деликатеси с етикет на търговска верига реално нарастват, и то с толкова, колкото и целият сегмент. Значителен спад в дела на собствените марки от 28% на 20% се регистрира в сегмента на трайно варено-пушените колбаси. Тук основната причина на първо място е намаляване в честотата на покупка и с малко по-малко, но също оказващо значение – отливът на купувачи.
Сурово-сушените колбаси са тези, които са били и си остават с най-голям дял на собствените марки сред дълготрайните колбаси. През първия анализиран период те са заемали 31% от общите закупените обеми в сегмента. През 2013 г. обаче се регистрира драстично намаляване в значимостта им – с 6 процентни пункта, като отново причина за това е порядкото извършване на покупки. Именно негативната динамика при сурово-сушените и при трайно варено-пушените колбаси се оказва определяща за спада от 22% в потреблението като цяло на дълготрайните колбаси с етикети на търговските вериги. Същевременно продуктите с марка на производителя повишават значимостта си на пазара, привличайки повече и по-силни купувачи.
Неда Кленска,
младши консултант-изследовател „Домакински панел”, „ГфК България” Neda.Кlenska@gfk.com
* Данните са на база изследването „Потребителски панел на „ГфК България”, измерващо домашното потребление на бързооборотни стоки от българските домакинства.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай