Списанието

Изберете рубрика:

 

Супермаркетите са основен канал за продажба на течни и сухи бебешки храни

Брой 9, септември 2015

Дата: 24.09.2015 Коментари: 0
Снимки (1)
Супермаркетите са основен канал за продажба на течни и сухи бебешки храни

По-големият дял в продажбите на бебешки храни се държи от течните храни (пюрета, течни каши*). Това показват данните на Nielsen за развитието на категория „Бебешки храни” в периода август – септември ’13 юни – юли ’15. Графиките на маркетинговата агенция показват, че пюретата и течните каши притежават 74,7% от продажбите в стойност (август-септември ’14 – юни-юли ‘15), а сухите храни, в които влизат сухари, бисквити и сухи разтворими каши 25,3 на сто.

 

Течни храни за бебета - дял в продажбите (в стойност) според вида на продукта

Източник: "Нилсен България"

 

В сегмента на сухите храни се наблюдава положително развитие през последния изследван 12-месечен период, спрямо предходния. Процентното изменение на продажбите в стойност нараства от 2,2% през август-септември ’13 – юни-юли ’14 на 8,3 на сто през август-септември ’14 – юни-юли ’15. Процентното изменение в обем пък е от -1,1% на 9,3 на сто. Най-значим канал за реализацията на сухи храни са супермаркетите (>301 кв. м). Общо 43,5% от продажбите в стойност са преминали през него в настоящия период. Следват бебешките магазини с 30,8 на сто, големи и много големи магазини (40-300 кв. м) с 13,4% и аптеките, които притежават 12,3-процентен дял в продажбите в стойност. Спрямо предходния 12-месечен период, единствено в канала на големите и много големите магазини се наблюдава спад в продажбите.

 

Сухи храни за бебета - процентно изменение спрямо предишни периоди

Източник: "Нилсен България"

 

Най-голям дял в стойност имат зърнените каши (71,8%). Следват бисквити (18,4%), сухари (4,9%) и терапевтични храни (4,9%). Според Nielsen, в топ 5 марки на сухите храни за бебета саEti Cicibebe, Hipp, Humana, Milupa и Slancho (марките са подредени по азбучен ред – бел. ред.)

Продажбите на течните храни в стойност през август-септември ’14 – юни-юли ’15 спрямо август-септември ’13 – юни-юли ’14 продължaват да растат втора поредна година от 5,1 на сто на 6,8% ръст на 12 месечна база. Изменението в обем за същия период пък е от -6,7% на 1,4 на сто. Подобно на сухите храни, и при течните най-важният канал са супермаркетите с 49,6% дял в стойност. Следват бебешките магазини с 32,3-процентен дял, аптеките с 11,2% и големите и много големите магазини с 6,9 на сто. Наблюдава се значителен ръст във важността на аптеките за продажбите на този вид бебешки храни. Спад спрямо предходния изследван период има в големите и много големите хранителни магазини.

Според вида на течната храна, най-голям дял в стойност заемат плодовите и зеленчуковите пюрета (49,8%). Следват течните ястия (34,8%), десерти (12,1%) и супи (3,3%).

В топ 5 по азбучен ред на течните бебешки храни попадат марките Bebivita, Ganchev, Gerber, Hippи Ovko (подредени по азбучен ред – бел. ред.).

 

*определение според Nielsen: BABY FOOD -DRY (сухи храни за бебета) Категорията вкючва сухи храни специално предназначени за бебета и малки деца (baby, junior, infants): 1.Зърнени храни/каши Храни за бебета, които се приготвя чрез добавяне на вода или мляко към продукта. Включват се и зърнени храни, които се дабавят в адаптираното мляко и се косумират с биберон; 2. Бисквити ясно обозначено на опаковката; 3. Сухари ясно обозначено на опаковката; 4. Tерапевтични храни (напр. за алергични деца, за диария), които се консумират като каша или се добавят в адаптираното мляко и се дават с биберон означени са като лечебни храни HN. BABY FOOD WET (ястия за бебета) Готови за директна консумация бебешки храни(ястия). Описват се плодови и зеленчукови пюрета и ястия с месо и/или ориз, зеленчуци и др., както и десерти за бебета (крем ваниля, шоколадов и др. Наблюдават се също "течни каши"(зърнени, млечни), които могат да се консумират от шише с биберон, както и кисели млека, ясно обозначени за бебета.