Списанието
Изберете рубрика:
Средно месечната консумация на сръбските домакинства на храни и продукти за лична хигиена през февруари 2015 г. възлиза на 26,918 динара. Проучване на „Нилсен Сърбия” показва, че те стават все по-чувствителни към цените и промоциите.
Впреки, че 9 от 10 купувачи в Сърбия имат списък за пазаруване, когато отидат в магазина, 73 % от тях признават, че купуват някои допълнителни продукти, които предварително не са набелязали. Потребителите в западната ни съседка не поемат рискове и в повечето случаи се доверяват на марки, които познават. Според данните от изследването Nielsen Shopper Trends 59% от респондентите понякога си купуват нова марка или продукт, 27% рядко опитват нови продукти, а само 13% заявяват, че винаги търси нови марки или продукти. Запитани дали знаят цените на продуктите, които често потребяват, 40% от участниците в проучването, отговарят че са запознати с цените на повечето стоки и винаги забелязват, когато има промяна в стойността им. За 35% не е задължително да знаят всички цени, но винаги забелязват, когато цената е променена, а 22% са наясно с цените на стоките, които редовно пазаруват. 85% от потребителите смятат, че цените на потребителските стоки се покачват, а 15% са на мнение, че те са стабилни.
Как клиентите реагират на нарастващите цени? От една страна, намалят потреблението си и купуват само най-основните стоки, а също така спират потреблението на луксозни продукти (45% от анкетираните потребители в Сърбия). 27% намаляват покупките си като цяло. От друга страна следят за промоции и промяна на асортимента активно търсят продукти на отстъпки/промоции (38%), закупуват големи пакети (21%) и по-евтини марки (16%).
В Сърбия делът на собствените марки от общата потребителска кошница в стойност през 2014 г. е в размер на 6,5%, в Босна и Херцеговина 2,1%, в Хърватия 18,7%, в Словения 32,5% и 30,5% общо за ЕС. Причините, поради които сърбите избират тези продукти са свързани с по-ниската цена и предлаганото съотношение цена-качество. Също така смятат, че качеството на тези продукти е добро. 14% са на мнение, че качеството е също толкова добро, колкото и на А брандовете, а 18% са съгласни, че то се подобрява. Осем от всеки десет потребители се влияят от промоциите 69% биха избрали продукт, чиято цена е намалена (като първи избор), докато 17% биха закупили този продукт като допълнение към набелязаните в списъка за пазаруване.
В Сърбия най-популярната промоционална активност са намаляването на цените (69%), следвана от допълнително предлагане на продукт и/ или количество гратис (17%), както и мигновени награди (10%) и събиране на точки (3%). Потребителите имат повече възможности за покупки и избират магазин, който може да задоволи техните нужди при всяко едно пазаруване. Те не мислят за формати или канали, а по-скоро пазаруват рационално. Средният брой на посетените магазини за търговия на дребно през февруари 2015 г. в Сърбия е 2,8 обекта (3,1 в Хърватия, Словения 5, Босна и Херцеговина 3,1). Сръбските клиенти харчат най-много пари в супермаркетите (>301 кв. м) 84% от анкетираните, следват малките и големи магазини (до 300 кв.м) 9% и хипермаркетите (>2500 кв. м) 6%. Средната честота на посещаемост на супермаркетите в Сърбия е 20 пъти месечно, на традиционни магазини 13 пъти, а на хипермаркети 3 пъти.
Развитие на местно ниво
През 2015 г. управлението на локалната търговска верига Višnjica, по-малки магазини с по-високи цени, разположени предимно в центъра на Белград, бе поето от търговец, родом от Йордания, но живеещ в Сърбия със семейството си. Той също така управлява супермаркетите Interex, които преди са принадлежали на Intermache, част от френската ритейл група Les Mousquetaires, която вече не присъства в Сърбия. Тези магазини са с площ от 1000 до 1500 кв. м и са разположени в градовете Чачак (2), Белград (2), Ниш, Обреновац, Зайчар, Шабац и Валево.
Местният търговец Gomex, който досега имаше търговски обекти във Войводина, навлезе и на пазара в Белград. От своя страна Dis, друг локален играч, се позиционира в сферата на онлайн търговията на дребно. Хърватският търговец Konzum (Agrokor), който оперира с бранда Idea, след като през 2014 г. пое бизнеса на словенския Mercator вече присъства в Сърбия с търговските вериги „Меркатор” и „Рода”. Интеграцията на обектите все още продължава. Други чуждестранни вериги, които оперират на сръбския пазар, са гръцката Veropoulos, белгийската Delhaize и френската Casino. Що се отнася до дългоочакваното навлизане на „Лидл” на сръбския пазар, немският дискаунтър продължава да купува земи в различни градове, но кога ще открие първите си магазини, все още остава неизвестно.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай