Списанието
Изберете рубрика:
Пазарът на потребителски стоки в Сърбия се оценява на 70,6 млрд. долара според сръбския министър на търговията. Покупателната способност в страната се е понижила през периода 2007–2013 г. - средната потребителска сметка през 2007 г. е възлизала на 500 сръбски динара (около 4,3 евро), докато към днешна дата тя е 365 динара (около 3,14 евро). Делът на малките магазини в Сърбия през 2003 г. е бил 72%, докато през 2011 г. е вече 53 на сто.
През 2013 г. малките традиционни магазини все още доминират на пазара. Според изследване на GfK, озаглавено „Покупателна сила в Европа 2013–2014”, средно годишната покупателна способност на човек от населението в 42 европейски страни се оценява на 12 890 евро. В Сърбия тя е 3032 евро. Според националното статистическо бюро средностатистическото сръбско семейство разполага с 21 631 динара (около 185,8 евро) за пазаруване на храни и напитки за един месец. През годината в Сърбия се увеличиха комуналните сметки (електричество, вода, телефон), а с тях поскъпнаха с 8% и около 20 основни хранителни продукта. Козметичните, тоалетните и домакинските продукти пък са скочили с около 20 на сто. От съюза на работодателите алармираха, че търговците на дребно са били принудени да направят съкращения на персонала като крайна мярка за да укрепване на бизнеса си. През първото тримесечие на 2013 г. оборотът от търговията на дребно бележи спад от 7,3% спрямо същия период на 2012 г. Понижената покупателна способност и несигурността на работното място особено в публичния сектор са основните причини за негативните трендове на сръбския пазар на дребно.
Прогнозата за 2014 г. не е по-ведра. Според Института за маркетингови проучвания – GfK, до края на годината търговците няма да могат да разчитат на положителни промени на сръбския пазар на дребно. Това ще изисква по-големи усилия от тях да бъдат по-креативни в промоционалните активности, както и да понижат печалбите си, за да привлекат повече потребители. Не трябва да се подценява и фактът, че от началото на 2014 г. беше увеличено ДДС за основни продукти.
Годината бе добра за едни търговци, за други – не
2013 година беше белязана с навлизането на чуждестранна верига в Сърбия. Френската Casino Group отвори първия магазин Casino Supermarché в Белград в сътрудничество с местната инвестиционна компания Sodibal. Веригата обяви, че до началото на 2014 г. ще е отворила 7 обекта в Сърбия. Тя пусна на пазара около 300 продукта със собствената марка на Casino.
Дългоочакваното отваряне на магазини Lidl не се състоя, но дискаунтърът продължи с изкупуването на земя за свои супермаркети на територията на различни сръбски градове.
Все още се очаква влизането на френския търговец Carrefour, който трябва да открие първия си хипермаркет в Белград през 2015 г. Той ще бъде в търговски център Delta Planet, обяви преди време Delta Real Estate. Компанията, която е част от Delta Holding, постигна споразумение с Carrefour да отдаде на лизинг площ от 10 000 кв. м в бъдещия си търговски център. Двете дружества са се споразумели за сътрудничество и при други обекти.
Освен нови вериги, навлизащи на сръбския пазар, през 2013 г. един търговец си тръгна от него - хърватската LTC затвори през есента всичките си магазини, които бяха разположени в областта Войводина. Търговците, които присъстват от години на пазара, от своя страна отвориха много нови обекти. Белгийската Delhaize, която влезе в страната през 2011 г. чрез придобиването на Delta Maxi, през 2012 г. отвори 15 нови обекта и реновира 18, продължи да инвестира и през 2013 г. Компанията инвестира 45 млн. евро в развитието си, отваряйки 20 магазина в цялата страна и реновирайки 43 съществуващи обекта. Търговската мрежа на Delhaize в Сърбия се състои от 380 магазина и 5 търговски формата: Maxi, Mini Maxi, Tempo, Tempo Express и Shop&Go. Компанията работи много и по позиционирането на своите частни марки. В допълнение Delhaize положи основите за нов разпределителен център в Стара Пазова през април, в който ще бъдат инвестирани 50 млн. евро. Той ще заема 70 хил. кв. м площ с възможност да бъде разширен до 125 хил. кв. м през следващите години. Дистрибуторският център ще бъде готов до края на 2014 г. В средата на 2013 г. Delhaize отвори нов Tempo Express в Белград, а освен това в края на ноември откри и първия Tempo в Белград, който е локализиран в централната градска зона. Той заема 3400 кв. м търговска площ и предлага 30 хил. продукта.
В средата на 2013 г. акционерите в Mercator информираха борда на компанията, че е постигнато споразумение за продажба – 53% от акциите на Mercator ще бъдат прехвърлени на хърватската Agrokor. Хърватската компания обяви, че е платила 240 млн. евро за сделката. Антимонополната комисия на Словения одобри придобиването, а в Хърватия оценката все още е в центъра на вниманието на местната комисия по конкуренцията. Сръбският орган за контрол на монополите обяви, че продължава да разглежда казуса. Окончателното решение се очаква в началото на 2014 г. От сръбското министерство на търговията коментираха, че след като Agrokor придобие контрол върху Mercator, хърватската компания ще владее около 74–75% от оборота на потребителски стоки в Сърбия заедно с Delhaize. Agrokor вече управлява търговската верига Idea в Сърбия и след покупката на Mercator хърватската компания ще завладее 32,2% от пазара в Сърбия. Благодарение на придобиването Agrokor може да се превърне във втория по големина търговец на дребно на Балканите след Schwarz group.
Idea Company, която взе хипермаркетите и служителите на словенската Tuš в Сърбия, продължи да отваря малки квартални магазини с търговска площ около 100–250 кв. м в Белград и Нови сад.
В средата на годината Metro Cash&Carry обяви, че повече от 1000 малки и независими търговци в цяла Сърбия оперират като част от проекта „Моят магазин” ('Moja radnja') на германската компания. В началото на септември тя отвори първия си дискаунт формат, специализиран в продажбата на 3000 продукта с отстъпка – включително техника, домакински уреди, инструменти, дрехи и обувки, спортни и сезонни стоки, домакински препарати и козметика. Освен това ритейлърът представи подобрена концепция и нов асортимент в своите кеш енд кери магазини.
Годината беше успешна за местните сръбски търговци. Gomex, който разполагаше с 94 магазини и супермаркети в мрежата си в началото на 2013 г., отбеляза значителен прогрес до края на годината. Експанзията продължи и компанията, която първоначално имаше магазини само във Войводина, подписа споразумение за сътрудничество в началото на октомври със ситуираната в град Шабац компания за търговия на дребно и едро с хранителни и нехранителни продукти - Novitas. До средата на ноември Gomex отвори 10 магазина с площ до 250 кв. м в Шабац. Компанията планира да открие там и дистрибуторски център и да реновира 50 свои обекта. Освен това през юли 2013 г. тя купи земя за изграждането на друг дистрибуторски център и продължи с откриването на нови магазини в региона на Войводина.
Най-големият местен търговец Dis отвори първия си голям търговски център в Ниш през април. Той се разпростира върху 6000 кв. м, 4 хил. кв. м от които се заемат от хипермаркет Plus, част от компанията. Обектите Plus са най-големите магазини с най-добрия асортимент от продукти, предлагащи се във веригата на Dis. Ниш е третият град, в който Plus се появява, след Белград и Нови сад. След като отвори и в още два града, в края на годината Dis разшири мрежата си на 16 обекта, включващи магазини, мегамаркети и хипермаркети. Последните два обекта на веригата се оценяват общо на 8 млн. евро. Компанията има сключени над 420 договора за франчайз.
Веригата Univerexport увеличи броя на магазините си на 39 през ноември 2013 г. Търговецът който оперира различни формати, включително и развива електронна търговия, също фокусира дейността си в автономната област Войводина.
В края на декември дрогериите DM бяха 51. Оборотът на австрийската група, която отвори 9 нови обекта в страната, се увеличи с 21,85%. Основният й конкурент – дрогериите Lilly, отвориха 127-ия си магазин.
Своят 4-ти рожден ден отбеляза и местната верига удобни магазини Corner Shop. По този повод компанията представи нов формат обекти - Premium Corner Shop, които са локализирани в луксозните жилищни и търговски комплекси и молове и ще предлагат внимателно подбрани продукти с високо качество. Към момента компанията има два формата – Corner Shop и Corner Market, и мрежата й се състои от 106 магазина.
Законодателни промени
През 2013 г. сръбският парламент направи изменения и допълнения на закона за търговията. Една от промените позволява на етикетите на собствените марки вече да се пише само името на търговеца. Друга промяна е премахването на центъра за развитие на търговията, който издаваше разрешения за всички магазини по-големи от 2000 кв. м. Бяха приети и изменения в закона за защита на конкуренцията, като най-съществената промяна е свързана с начина на определяне на господстващо положение на пазара. Досега се смяташе, че господстващото положение има компания с повече от 40% дял на пазара, но за в бъдеще това ще бъде само един от критериите за определяне на монопол. Финансовата стабилност на участниците, технологичния напредък и структурата на пазара също ще бъдат взети под внимание.
През октомври влязоха в сила нови регулации за етикетирането и рекламирането на храни. Новите регламенти задължават върху етикетите да се посочва хранителната стойност на продукта и позволяват да се следи дали са спазени изискванията за дневен прием на витамини и минерали според правилата на ЕС. Освен това трябва да се използва определен шрифт, да има ясно формулирано предупреждение за евентуални алергични реакции, за съдържанието на кофеин, растителни мазнини и др. На търговците е даден срок от 18 месеца, в който да променят опаковките на своите продукти.
Националният съвет за защита на потребителя в края на годината прие окончателен вариант на проектозакона за защита на потребителите, който ще бъде хармонизиран с европейските практики и законодателство. Законът предвижда засилване на правомощията на органите, които осъществяват пазарни инспекции в процеса на защита на правата на потребителите, както и подобряване на механизмите за извънсъдебно разрешаване на спорове в тази област.
Сръбският парламент прие и изменения в закона за корпоративно подоходно облагане, който предвижда отпадане на данъчните облекчения за компании, които инвестират в машини и оборудване. Реалното данъчно облагане на компаниите, които имаха големи инвестиции в оборудване и техника през 2012 г., беше 5%, но през следващите години с промените ще стане 15 на сто. През 2014 г. ще започне прилагането и на нова система за контрол на паричните потоци в реално време. Тя ще позволява незабавен достъп на данъчните инспектори до всички касови апарати на търговците.
За да предотвратят загубите в бюджета от контрабанда на петрол и тютюневи изделия, която е в размер на 300 млн. евро годишно, правителството ще създаде специален отдел за инспекция, чиято отговорност ще бъде да контролира транспорта на акцизни стоки в страната.
В началото на 2013 г. започна намаляването или премахването на митата за внос на някои потребителски стоки – техника, някои видове храни, козметика и битова химия, облекло, автомобили, мебели и строителство. Сръбското правителство все пак реши за кои продукти ще се плащат мита в момента на вноса. Това са всички видове месо, наденици, мляко, масло, маргарин, всякакви видове сирена, яйца и картофи.
PROGRESSIVE, Сърбия
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай