Списанието
Изберете рубрика:
Потребителите на спиртни напитки все повече възприемат схващането „да пием по-малко, но да пием по-добре“. Това се вижда в най-новите тенденции на спиртния пазар, които подчертават търсенето на продукти, предлагащи превъзходно майсторство при производството, и влагането на уникални вкусове и първокласни съставки. Това се посочва в доклад на изследователската агенция GlobalData, публикуван за широката общественост през месец ноември.
Премиумизация, удобство, промяна в потребителските предпочитания и влиянието на изкуствения интелект - това са факторите, които ще залегнат дълбоко в основите на новата посока, в която ще се развива спиртната индустрия. Те ще определят и новите маркетингови стратегии в бранша и като цяло ще доведат до еволюцията на напитки от ново поколение, се посочва в новото проучване на анализаторската компания.
За трендовете по същество
Проучването изследва тенденцията за премиумизацията на пазара на високоалкохолни напитки и как удобството е основна движеща сила при иновациите в бързооборотните стоки като цяло и при алкохола в частност. Във фокуса на изследването попадат анализ за това как нарастващото присъствие на представители от поколение Z в работната сила и как повишаващите се нива на доходи ги превръщат в доходоносен инструмент за алкохолните брандове. Не на последно място е засегната темата за бъдещето на спиртната индустрия, погледнато през въздействието на ръководените от изкуствения интелект иновации.
Премиумизацията при спиртните напитки се увеличава
В световен мащаб се очаква средногодишният темп на ръст на пазара на спиртни напитки да достигне 9,4% в стойност и 3,6% ръст в обем през следващите пет години (2023-2028), което ще му осигури по-бързо развитие отколкото всички други сегменти при напитките като бира, сайдер, вино и безалкохолни.
През последните години сегментите „Premium и Super Premium“ на глобалния пазар за алкохолни напитки отчетоха силен положителен ръст в обем, докато сегментите „Mainstream и Discount“ претърпяха понижение. Очаква се тази тенденция на премиумизиране да запази инерцията си и да продължи да стимулира растежа на сектора, тъй като потребителите все повече следват максимата „пийте по-малко, но пийте по-добре“, търсейки продукти, които предлагат майсторска изработка, уникални вкусове и първокласни съставки.
Удобството е силен двигател на продажбите в сектора на високоалкохолните напитки
Наред с премиумизацията, удобството се очертава като основен фактор в сектора на спиртните напитки. За съвременните потребители и особено за по-младите от тях, приоритет са лесният достъп и предложенията за консумация в движение.
Това доведе до възхода на готовите за пиене (RTD) спиртни напитки и коктейли в преносими опаковки като кенчета или малки бутилки. Овкусените алкохолни напитки (FABs) се очаква да постигнат най-бърз средногодишен темп на ръст от 6,7% на фона на всички останали сегменти от алкохолната категория през периода 2023-2028.
Тези продукти твърдят, че предлагат същото качество и сложност като традиционните спиртни напитки и коктейли, но с допълнително удобство, отговарящо на натоварения начин на живот на потребителите и нарастващото търсене на алкохолни продукти за консумация в движение (on-the-go options). Тенденцията за удобство е допълнително подкрепена от напредъка в технологиите за производство на опаковки и повишения фокус върху достъпните цени и устойчивостта на продуктите.
Поколенчески изменения при потребителите на спиртни напитки
Потребителите, които представляват поколенията Z и милениълите носят със себе си различни предпочитания, което дава отражение и в нов тип поведение при покупката на алкохолни продукти. Младите консуматори поставят приоритет на автентичността, иновациите и отговорността при избора на напитки. За разлика от предишните поколения, те са по-лоялни към собствените си предпочитания и приоритети, отколкото към конкретна марка. Те са по-изследователски настроени, когато опитват различни вкусове, често търсят нови и нетрадиционни аромати, освен това проучват занаятчийски (kraft) и нишови марки, разчитайки на социалните медии и онлайн общностите.
AI се превръща в основен фактор влияние в сектора
Очаква се ръководените от изкуствения интелект иновации да окажат дълбоко въздействие върху бъдещето на спиртната индустрия. Иновациите, водени от AI отговорят на нарастващото потребителско търсене за премиум и удобство, като същевременно подкрепят нарастващия стремеж към ефективност. Приложенията на AI в производството на спиртни напитки в момента включват нови производствени формули, дизайн на опаковки, оптимизиране на маршрута и обслужване на клиенти.
Заключения
„Проучването подчертава, че премиумизацията е катализатор на ръста на пазара на спиртни напитки и иновациите от страна на производителите отговарят на това с първокласни съставки, занаятчийска изработка и ексклузивни производствени техники, за да се харесат на потребителите, които търсят луксозни продукти”, коментира Нисарга Сейв, старши консултант и анализатор за категория спиртни напитки в GlobalData. По думите й тенденцията за удобство води до растеж в сегментите на овкусените алкохолни напитки (FAB) и готовите за консумация продукти (RTD). Тези две категории осигуряват на консуматорите първокласни напитки с качество, което биха получили в питейно заведение, но в същото време се предлагат в опаковки, които предполагат консумация у дома или на път.
Нарастващото присъствие на поколение Z в работната сила и повишаващите се нива на доходи ги правят доходоносен таргет за алкохолните играчи и значително предизвикателство за търговците поради техните различни предпочитания и приоритети в сравнение с предишните поколения, се заключва в доклада на компанията за пазарни анализи. Проучването включва и тематична карта с показатели за алкохолни напитки, която подчертава, че производителите на спиртни напитки, които използват изкуствен интелект са лидери в сектора. “Тъй като потребителите стават все по-взискателни, AI ще играе решаваща роля в предоставянето на безпроблемно изживяване“, се казва в анализа.
Наближат ли зимните празници, българският потребител прилежно съставя списъка си за пазаруване, в който неизменно присъстват спиртни напитки. Все пак са празници! А каква по-традиционна напитка за нашите географски ширини от ракията?
Ракия поне веднъж в месеца
43% от потребителите у нас консумират ракия един път месечно или по-често. Това поне е официалната констатация от проучването на JTN, проведено през февруари 2024 г. за целите на Category Retail Forum. Количественото изследване е с национален обхват, с размер на извадката 600 интервюта, направени сред мъже и жени на възраст между 18 и 74 години през собствения респондентски онлайн панел на агенция JTN.
Навлизайки в дълбочина по отношение на консумацията, агенцията установява, че 9 на сто от участвалите в изследването заявяват, че пият ракия всеки ден. От 1 до 5 пъти в седмицата консумиращите са 14 на сто от потребителите. Не е малък и процентът на хората, които твърдят, че не консумират ракия изобщо - 31%.
Бутилка от 700 мл е най-търсена
За една седмица, българинът е пресметнал, че консумира средно 506 мл, а на едно сядане - 147 мл. Това са посочили респонденти, които консумират този алкохол веднъж в месеца или по-често.
Когато потребителят пазарува алкохол, той най-често се спира на разфасовка от 700 мл, показват резултатите от проучването на JTN. Агенцията се фокусира над категориите ракия, уиски, водка и джин. И при четирите от тях, най-голям дял от българите се спират на бутилки от 700 мл. При уискито това са 69%, при ракията - 49 на сто. При избора на бутилки от литър, превес имат потребителите на ракия, като 25% от тях пазаруват най-често тази разфасовка, докато феновете на уискито, които се насочват към еднолитровите бутилки са 20 на сто.
Няма съмнение, че що се отнася до категорията на ракията, най-консумираната е … домашната. Това се доказва и от резултатите от анализа на маркетинговата агенция - 64% от сънародниците ни избират само домашно приготвена ракия. Купена само от магазина, пият 16 на сто, а и домашна и от официален търговец се пие от 20%.
Фаворитът на нашия пазар безспорно е гроздовата ракия и данните на JTN застават зад това твърдение с констатираните 91% респонденти, посочили, че пият именно такава ракия. Следват сливова (42%), кайсиева (29%), дюлева (10%), крушова (8%).
Не може само ракия, трябва и уиски
И тъй като коледните празници не са запазена територия само за ракия, редно е да отделим и малко внимание на уискито. Данните на агенцията показват, че един път месечно или по-често, уиски консумират 32% от хората у нас. За една седмица, хората, които пият уиски са посочили, че изпиват средно 364 мл, а на едно пиене - 135 мл. Чисто уиски, без добавени аромати и вкусове се консумира от 92% от потребителите. Минимални проценти от респондентите са посочили, че обикновено пият уиски с мед (13%) или уиски с ябълка (2%).
Шотландското над всичко
Най-голям дял на българския пазар държи шотландското уиски (82%), става ясно от проучването. На второ място са американските уискита (52%), а на трето място - ирландските (46 на сто). Уиски, произведено в България държи 13 на сто от пазара, а нишовите японски уискита - едва 5%.
Познати марки
JTN представя и кои са познатите марки, които присъстват на нашия пазар. Така Jack Daniel's оглавява списъка с 89% от консумиращите уиски поне веднъж в месеца респонденти, които твърдят, че познават бранда добре. Следват Ballantine's (84%), Johnnie Walker (83%), Jim Beam (80%), Jameson (79%), Bushmills (75%), J&B (72%), Tullamore Dew (71%), Teacher's (69%), Passport (64%), Chivas Regal (63%), Black Ram (62%), Glenfiddich (47%), The Famous Grouse (45%) и Dewar's (38%).
На въпроса кои от изброените марки са били закупени през последните три месеца, най-голям дял от потребителите са посочили Johnnie Walker (42%). Следват Jack Daniel's (38%), Ballantine's (30%), Chivas Regal (24%), Jameson (22%), Jim Beam (21%), Teacher's (20%), J&B (18%), Bushmills (18%), Glenfiddich (15%), Tullamore Dew (15%), Passport (12%), Black Ram (12%), The Famous Grouse (9%), Dewar's (7%).
А на въпрос, който иска да установи кои са най-често купуваните марки, респондентите, които са закупили някоя от изброените марки през последните 3 месеца, са подредили списъка така: Jack Daniel's (22%), Johnnie Walker (12%), Jim Beam (10%), Jameson (7%), Chivas Regal (6%), Ballantine's (6%), Glenfiddich (5%), Tullamore Dew (4%), Black Ram (4%), J&B (4%), Teacher's (3%), Passport (3%), Bushmills (2%), William Peel (2%), The Famous Grouse (2%).
Някои акценти от проучването
Внимателно, цените на алкохолите разглеждат 74% от потребителите. 64 на сто от респондентите пък са посочили, че купуват определени брандове алкохол само на промоция. 54 на сто са посочили, че пазаруват според това къде има промоции и същият процент хора заявява, че ако любимата им марка не е налична, се спират на друга.
Подаръчни комплекти с алкохол (към който има чаши - бел. ред), пазаруват 51% от хората. Ако видят нова марка, която изглежда интересна, 49 на сто от респондентите са заявили, че биха я купили. Атрактивната бутилка може да накара 48 на сто от потребителите да опитат дадена марка, а 45% купуват брандове, които са им препоръчани. Лоялните, които винаги купуват един конкретен бранд са 43%, а 28% редовно участват в томболи, организирани от марките. Едва 19 на сто избират бранд, чиято реклама са виждали на реклама напоследък.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай