Списанието

Изберете рубрика:

 

Тенденциите, които ще оформят пазара на алкохол - премиумизация, удобство и изкуствен интелект

Брой 12, декември 2024

Дата: 20.12.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Тенденциите, които ще оформят пазара на алкохол - премиумизация, удобство и изкуствен интелект
Потребителите на спиртни напитки все повече възприемат схващането „да пием по-малко, но да пием по-добре“. Това се вижда в най-новите тенденции на спиртния пазар, които подчертават търсенето на продукти, предлагащи превъзходно майсторство при производството, и влагането на уникални вкусове и първокласни съставки. Това се посочва в доклад на изследователската агенция GlobalData, публикуван за широката общественост през месец ноември. 
 
 
Премиумизация, удобство, промяна в потребителските предпочитания и влиянието на изкуствения интелект - това са факторите, които ще залегнат дълбоко в основите на новата посока, в която ще се развива спиртната индустрия. Те ще определят и новите маркетингови стратегии в бранша и като цяло ще доведат до еволюцията на напитки от ново поколение, се посочва в новото проучване на анализаторската компания. 
 
За трендовете по същество
 
Проучването изследва тенденцията за премиумизацията на пазара на високоалкохолни напитки и как удобството е основна движеща сила при иновациите в бързооборотните стоки като цяло и при алкохола в частност. Във фокуса на изследването попадат анализ за това как нарастващото присъствие на представители от поколение Z в работната сила и как повишаващите се нива на доходи ги превръщат в доходоносен инструмент за алкохолните брандове. Не на последно място е засегната темата за бъдещето на спиртната индустрия, погледнато през въздействието на ръководените от изкуствения интелект иновации.
 
Премиумизацията при спиртните напитки се увеличава
 
В световен мащаб се очаква средногодишният темп на ръст на пазара на спиртни напитки да достигне 9,4% в стойност и 3,6% ръст в обем през следващите пет години (2023-2028), което ще му осигури по-бързо развитие отколкото всички други сегменти при напитките като бира, сайдер, вино и безалкохолни. 
 
През последните години сегментите „Premium и Super Premium“ на глобалния пазар за алкохолни напитки отчетоха силен положителен ръст в обем, докато сегментите „Mainstream и Discount“ претърпяха понижение. Очаква се тази тенденция на премиумизиране да запази инерцията си и да продължи да стимулира растежа на сектора, тъй като потребителите все повече следват максимата „пийте по-малко, но пийте по-добре“, търсейки продукти, които предлагат майсторска изработка, уникални вкусове и първокласни съставки.
 
 
Удобството е силен двигател на продажбите в сектора на високоалкохолните напитки
 
Наред с премиумизацията, удобството се очертава като основен фактор в сектора на спиртните напитки. За съвременните потребители и особено за по-младите от тях, приоритет са лесният достъп и предложенията за консумация в движение.
 
Това доведе до възхода на готовите за пиене (RTD) спиртни напитки и коктейли в преносими опаковки като кенчета или малки бутилки. Овкусените алкохолни напитки (FABs) се очаква да постигнат най-бърз средногодишен темп на ръст от 6,7% на фона на всички останали сегменти от алкохолната категория през периода 2023-2028.
 
Тези продукти твърдят, че предлагат същото качество и сложност като традиционните спиртни напитки и коктейли, но с допълнително удобство, отговарящо на натоварения начин на живот на потребителите и нарастващото търсене на алкохолни продукти за консумация в движение (on-the-go options). Тенденцията за удобство е допълнително подкрепена от напредъка в технологиите за производство на опаковки и повишения фокус върху достъпните цени и устойчивостта на продуктите. 
 
Поколенчески изменения при потребителите на спиртни напитки
 
Потребителите, които представляват поколенията Z и милениълите носят със себе си различни предпочитания, което дава отражение и в нов тип поведение при покупката на алкохолни продукти. Младите консуматори поставят приоритет на автентичността, иновациите и отговорността при избора на напитки. За разлика от предишните поколения, те са по-лоялни към собствените си предпочитания и приоритети, отколкото към конкретна марка. Те са по-изследователски настроени, когато опитват различни вкусове, често търсят нови и нетрадиционни аромати, освен това проучват занаятчийски (kraft) и нишови марки, разчитайки на социалните медии и онлайн общностите.
 
 
AI се превръща в основен фактор влияние в сектора 
 
Очаква се ръководените от изкуствения интелект иновации да окажат дълбоко въздействие върху бъдещето на спиртната индустрия. Иновациите, водени от AI отговорят на нарастващото потребителско търсене за премиум и удобство, като същевременно подкрепят нарастващия стремеж към ефективност. Приложенията на AI в производството на спиртни напитки в момента включват нови производствени формули, дизайн на опаковки, оптимизиране на маршрута и обслужване на клиенти.
 
Заключения
 
„Проучването подчертава, че премиумизацията е катализатор на ръста на пазара на спиртни напитки и иновациите от страна на производителите отговарят на това с първокласни съставки, занаятчийска изработка и ексклузивни производствени техники, за да се харесат на потребителите, които търсят луксозни продукти”, коментира Нисарга Сейв, старши консултант и анализатор за категория спиртни напитки в GlobalData. По думите й тенденцията за удобство води до растеж в сегментите на овкусените алкохолни напитки (FAB) и готовите за консумация продукти (RTD). Тези две категории осигуряват на консуматорите първокласни напитки с качество, което биха получили в питейно заведение, но в същото време се предлагат в опаковки, които предполагат консумация у дома или на път. 
 
Нарастващото присъствие на поколение Z в работната сила и повишаващите се нива на доходи ги правят доходоносен таргет за алкохолните играчи и значително предизвикателство за търговците поради техните различни предпочитания и приоритети в сравнение с предишните поколения, се заключва в доклада на компанията за пазарни анализи. Проучването включва и тематична карта с показатели за алкохолни напитки, която подчертава, че производителите на спиртни напитки, които използват изкуствен интелект са лидери в сектора. “Тъй като потребителите стават все по-взискателни, AI ще играе решаваща роля в предоставянето на безпроблемно изживяване“, се казва в анализа. 
 
 

 

Наздраве с висок градус

 
Наближат ли зимните празници, българският потребител прилежно съставя списъка си за пазаруване, в който неизменно присъстват спиртни напитки. Все пак са празници! А каква по-традиционна напитка за нашите географски ширини от ракията?
 
Ракия поне веднъж в месеца
 
 43% от потребителите у нас консумират ракия един път месечно или по-често. Това поне е официалната констатация от проучването на JTN, проведено през февруари 2024 г. за целите на Category Retail Forum. Количественото изследване е с национален обхват, с размер на извадката 600 интервюта, направени сред мъже и жени на възраст между 18 и 74 години през собствения респондентски онлайн панел на агенция JTN. 
Навлизайки в дълбочина по отношение на консумацията, агенцията установява, че 9 на сто от участвалите в изследването заявяват, че пият ракия всеки ден. От 1 до 5 пъти в седмицата консумиращите са 14 на сто от потребителите. Не е малък и процентът на хората, които твърдят, че не консумират ракия изобщо - 31%. 
 
 
Бутилка от 700 мл е най-търсена
 
За една седмица, българинът е пресметнал, че консумира средно 506 мл, а на едно сядане - 147 мл. Това са посочили респонденти, които консумират този алкохол веднъж в месеца или по-често. 
Когато потребителят пазарува алкохол, той най-често се спира на разфасовка от 700 мл, показват резултатите от проучването на JTN. Агенцията се фокусира над категориите ракия, уиски, водка и джин. И при четирите от тях, най-голям дял от българите се спират на бутилки от 700 мл. При уискито това са 69%, при ракията - 49 на сто. При избора на бутилки от литър, превес имат потребителите на ракия, като 25% от тях пазаруват най-често тази разфасовка, докато феновете на уискито, които се насочват към еднолитровите бутилки са 20 на сто. 
 
 
Домашна или купешка, гроздова или…?
 
Няма съмнение, че що се отнася до категорията на ракията, най-консумираната е … домашната. Това се доказва и от резултатите от анализа на маркетинговата агенция - 64% от сънародниците ни избират само домашно приготвена ракия. Купена само от магазина, пият 16 на сто, а и домашна и от официален търговец се пие от 20%. 
Фаворитът на нашия пазар безспорно е гроздовата ракия и данните на JTN застават зад това твърдение с констатираните 91% респонденти, посочили, че пият именно такава ракия. Следват сливова (42%), кайсиева (29%), дюлева (10%), крушова (8%). 
 
Не може само ракия, трябва и уиски
 
И тъй като коледните празници не са запазена територия само за ракия, редно е да отделим и малко внимание на уискито. Данните на агенцията показват, че един път месечно или по-често, уиски консумират 32% от хората у нас. За една седмица, хората, които пият уиски са посочили, че изпиват средно 364 мл, а на едно пиене - 135 мл. Чисто уиски, без добавени аромати и вкусове се консумира от 92% от потребителите. Минимални проценти от респондентите са посочили, че обикновено пият уиски с мед (13%) или уиски с ябълка (2%). 
 
Шотландското над всичко 
 
Най-голям дял на българския пазар държи шотландското уиски (82%), става ясно от проучването. На второ място са американските уискита (52%), а на трето място - ирландските (46 на сто). Уиски, произведено в България държи 13 на сто от пазара, а нишовите японски уискита - едва 5%. 
 
 
Познати марки
 
JTN представя и кои са познатите марки, които присъстват на нашия пазар. Така Jack Daniel's оглавява списъка с 89% от консумиращите уиски поне веднъж в месеца респонденти, които твърдят, че познават бранда добре. Следват Ballantine's (84%), Johnnie Walker (83%), Jim Beam (80%), Jameson (79%), Bushmills (75%), J&B (72%), Tullamore Dew (71%), Teacher's (69%), Passport (64%), Chivas Regal (63%), Black Ram (62%), Glenfiddich (47%), The Famous Grouse (45%) и Dewar's (38%). 
 
На въпроса кои от изброените марки са били закупени през последните три месеца, най-голям дял от потребителите са посочили Johnnie Walker (42%). Следват Jack Daniel's (38%), Ballantine's (30%), Chivas Regal (24%), Jameson (22%), Jim Beam (21%), Teacher's (20%), J&B (18%), Bushmills (18%), Glenfiddich (15%), Tullamore Dew (15%), Passport (12%), Black Ram (12%), The Famous Grouse (9%), Dewar's (7%). 
 
А на въпрос, който иска да установи кои са най-често купуваните марки, респондентите, които са закупили някоя от изброените марки през последните 3 месеца, са подредили списъка така: Jack Daniel's (22%), Johnnie Walker (12%), Jim Beam (10%), Jameson (7%), Chivas Regal (6%), Ballantine's (6%), Glenfiddich (5%), Tullamore Dew (4%), Black Ram (4%), J&B (4%), Teacher's (3%), Passport (3%), Bushmills (2%), William Peel (2%), The Famous Grouse (2%). 
 
Някои акценти от проучването
 
Внимателно, цените на алкохолите разглеждат 74% от потребителите. 64 на сто от респондентите пък са посочили, че купуват определени брандове алкохол само на промоция. 54 на сто са посочили, че пазаруват според това къде има промоции и същият процент хора заявява, че ако любимата им марка не е налична, се спират на друга. 
Подаръчни комплекти с алкохол (към който има чаши - бел. ред), пазаруват 51% от хората. Ако видят нова марка, която изглежда интересна, 49 на сто от респондентите са заявили, че биха я купили. Атрактивната бутилка може да накара 48 на сто от потребителите да опитат дадена марка, а 45% купуват брандове, които са им препоръчани. Лоялните, които винаги купуват един конкретен бранд са 43%, а 28% редовно участват в томболи, организирани от марките. Едва 19 на сто избират бранд, чиято реклама са виждали на реклама напоследък.