Списанието

Изберете рубрика:

 

Тенденции в продуктите на растителна основа

Брой 10, октомври 2022

Дата: 04.11.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
Тенденции в продуктите на растителна основа
От десетилетия интересът към всякакви продукти, съдържащи растителни съставки е огромен*. Първият термин „на растителна основа“ през 1980 г. не успява да грабне вниманието на световния пазар до 2015 година. С нарастващото внимание към здравето и климатичните промени, интересът на потребителите към диети, базирани на основата на растителни храни и нов природосъобразен начин на живот, провокира вълна от иновативни продукти на растителна основа, които се появиха по целия свят.
 
 
Пазарът на храни на растителна основа
Данните на агенцията за проучване на пазарите Mintel показват, че новите пакетирани продукти на растителна основа, лансирани на пазара между 2015 и 2021 година в световен мащаб са нараснали с около 700%, а само за 2021 г. този процент е 12%. Така че със сигурност може да се каже, че продуктите на растителна основа са новият начин на живот и са тук, за да останат.
Поглеждайки към последните пет години до май 2021 г., докладът на Mintel показва, че топ десет компании, които са лансирали на пазара веган иновации на световния пазар са Danone, Aldi, dm дрогерие, Lidl, Tesco, Sainsbury’s, Unilever, Marks & Spencer, Woolworths и Kellogg. Тези компании са направили около едно от десет лансирания на продукти на растителна основа/веган продукти, което показва доколко все още тази индустрия е фрагментирана. Интересното е, че тези компании не са разширили дела си на лансиранията на пазара, което показва, че малките компании и стартъпи  продължават да играят важна роля, движейки пазара на веган храни.
 
Какво означава продукти на растителна основа?
Казано по-просто храните на растителна основа се отнасят до специфични диети или са хранителни продукти, съдържащи само растителни съставки. Основно това са плодове, зеленчуци, семена, ядки, масла, зърна, подправки, бобови култури и растителни екстракти. Потребителите, които са загрижени за природата и здравето на хората са основният движещ фактор, който развива тази индустрия. Иновациите в храните на растителна основа са много напреднали и на пазара се предлагат продукти като заместители / алтернативи на месото, млечни продукти на растителна основа, риба / морски дарове на растителна основа, дори заместители на яйца. Също така се предлагат и продукти на растителна основа в козметичната индустрия, в домакинските препарати, модата и облеклото.
  
Едно и също ли е веган и продукти на растителна основа?
Те се почти еднакви, но съществуват и някои основни различия. Веган диетите отхвърлят всички животински продукти, докато при тези с храни на растителна основа не е задължително да се изключват животинските продукти и протеина, въпреки че се редуцира консумацията на животински съставки и се фокусират основно върху консумацията на растителни храни, като плодове, зеленчуци и т.н.
Марките, които предлагат растителни храни преди се фокусираха върху веган пазара, но сега провокирани от желанието си да спечелят повече потребители предпочитат да се насочат и към флекситарианците (бел. ред. – хора, които консумират и животинка и растителна/постна храна) и всеядните, отколкото да задоволяват нуждите само на малкия процент вегани. Например, само 3% от възрастните във Великобритания заявяват, че поддържат веган диета. 
 
Пазарът на продукти на растителна основа – проблеми и възможности
Растителните заместителите на месо продължават да завладяват много пазари: половината от потребителите във Великобритания и Канада са консумирали заместители на месото. САЩ следва тази тенденция, като там 39% от консуматорите са привлечени от продуктите на растителна основа.
Сега предизвикателството за западните компании, предлагащи продукти на растителна основа, е да генерират повторни покупки, да увеличат честотата на потребление и да диференцират марките си на един висококонкурентен пазар. Успешното развитие в бъдеще на пазара на заместителите на месо зависи от подобряване на вкуса, хранителните качества, въздействието върху околната среда.    
 
Има ли вероятност продуктите на растителна основа да загубят имиджа на здравословни продукти?
Консуматорите възприемат храните и напитките на растителна основа като здравословни и натурални – марките, които успеят да се отличат с тези ползи ще печелят повече доверие в бъдеще. Уви, като всички натурални продукти преди тях, които претендираха за своите ползи, сега и тези на растителна основа се разпространиха в много подкатегории, но такава диверсификация може на свой ред да застраши доверието в тях. Публикации в медиите поставят под съмнение здравословните ползи на месото на растителна основа, сравнявайки съдържанието му и хранителната му стойност с тази на истинското месо. Това може да доведе до негативна реакция от страна на потребителите относно възприятията им за продуктите на растителна основа, поставяйки под съмнение техните качества.
 
За да оцелеете на този пазар се фокусирайте върху реалните ползи от продуктите ви
Фокусирайте се върху търсените от потребителите качества на продуктите, като съдържание на плодове/зеленчуци и високо съдържание на протеин. Протеинът има важно значение за голяма част на консуматорите на продукти на растителна основа, които биха искали да видят повече алтернативи на млечни продукти със съдържание на протеин, показва проучване на Mintel. Компаниите, които произвеждат храни и напитки, имат възможност да се харесат на голям процент от потребителите, които искат да опитат веган алтернативи и да добавят повече плодове, зеленчуци и зърнени храни към диетите си, така че направете им предложения с по-голяма съдържание на  тези храни, което не означава, че те непременно трябва да се вегани. 
 
Увеличете източниците на растителни протеини
Развитието на предлаганото разнообразие на растителни протеини е от ключово значение за устойчив растеж на пазара. Видовете, форматите и източниците на иновации на растителни протеини също ще продължат да се диверсифицират, за да отговорят на изискванията на потребителите за реалистични алтернативи на месото и млечните продукти. Като един от най-популярните продукти на растителна основа, широкото използване на заместители на бургерите, има тясна връзка с предлагането и иновациите, които марките са направили във вкуса и в текстурата. Марките могат да намерят начини да изпреварят конкуренцията, като предложат нови алтернативни формати на други видове месни продукти по начина, по който Impossible Foods и Beyond Meat направиха с бургерите.
 
Кои са най-новите иновации в храните е напитките на растителна основа?
Иновациите в морските дарове на растителна основа съвсем наскоро се увеличиха, а заместителите на риба се очаква да развият пазарния си дял в близко бъдеще. Разнообразието от видове морски дарове на растителна основа се причисляват към иновациите на заместители на рибата, предлагайки повече разновидности на потребителите, които искат да разнообразят избора си на растителни протеини.
 
През следващото десетилетие „лабораторно отгледаните“ млечни продукти (бел. ред. – млечни продукти на растителна основа) могат да заемат пазарен дял между 35% и 50%, като по този начин ще увеличат алтернативите на растителна основа. В по-дългосрочен план предизвикателствата на „лабораторно отгледаното“ мляко, ще провокира млечните и немлечните продукти да обединят сили и да се възползват от възможността да позиционират своите хибридни продукти като „най-доброто от двата свята“.
 
Около една пета от европейските потребители купуват млечни алтернативи, защото могат да се използват при приготвянето на печива. В бъдеще марките напитки на растителна основа ще се стремят да увеличат този пазарен дял, тъй като продължават да се състезават за по-широко използване, извън кафето. Те ще се възползват от ентусиазма по отношение на „пенливите“ продукти, за да разширят употребата си, особено на пазара за домашно приготвяне на храна. 
 
70% от потребителите в САЩ са съгласни с твърдението, че компаниите за производство на храни и напитки могат да бъдат водещи лидери в опазване на околната среда. Продължавайки напред, продуктите алтернативи на растителна основа ще трябва да работят повече върху устойчивостта на своите опаковки, за да постигнат намаляване на отпадъците и да останат с конкурентно предимство пред продуктите със съдържание на животински протеини. 
 
В Китай 68% от възрастните са съгласни, че храните на растителна основа могат да помогнат за намаляване на риска от така нар. „три високи нива“ (високо кръвно налягане, висок холестерол и висока кръвна захар). Съществува непрекъснато търсене на продуктови иновации, чиято цел е да повишат популярността на месни продукти на растителна основа и да помогнат на соевите протеинови продукти да се преборят с остарелия имидж на соята, която се възприемаше като нездравословна харна, заради разпространеното наличие на генни модификации.