Списанието

Изберете рубрика:

 

Тенденции в развитието на сектор „Производство на млечни продукти” в България

Брой 1 / 2, януари / февруари 2017

Дата: 13.02.2017 Коментари: 0
Снимки (1)
Тенденции в развитието на сектор „Производство на млечни продукти” в България

Производството на млечни продукти в България през 2015 г. преодолява негативната тенденция на развитие от последните години и отбелязва слаб ръст на годишна база.  За периода 2007-2014 г. количеството преработено мляко в страната намалява от 780 млн. литра през 2007 г. до 516 млн. литра през 2014, което представлява спад от 34% за периода. През 2015 г. преработеното мляко се оценява на 523 млн. литра или близо 1,4% ръст на годишна база.

Близо 95% от преработените количества са краве мляко, като ръстът е 2,7% на годишна база. Най-сериозно положително развитие се наблюдава при преработката на биволско мляко, което расте с 11% на годишна база и приблизително двойно за периода 2007-2015. Подобно развитие се наблюдава и при преработката на козе мляко, които достигат съответно 8 млн. литра през 2015, докато количеството преработено овче мляко бележи постоянен спад до 19 млн. литра.

През 2015 г. в производството на млечни продукти преобладават натуралното кисело мляко 128 хил. тона, пакетираното прясно мляко – 75 млн. л, и бялото саламурено сирене – 51 хил. тона, а най-незначителен дял формират млечните мазнини 1 млн. тона. През 2015 на годишна база най-голям ръст се наблюдава при производството на топени и пушени сирена (+41,4%), пакетираното прясно мляко (+15%), а най-голям спад има при пресните сирена, включително извара (-22%) и млечните мазнини (-2%).

Водещите компании по приходи от продажби в бранша „Производство на млечни продукти” за 2015 г. са: „Обединена млечна компания” АД, „Тирбул” ЕАД, „Меггле”. Като цяло общите приходи от продажби на водещите 20 компании в бранша бележат постоянен ръст през последните години, но през 2015 г. продажбите бележат спад от 6% на годишна база, достигайки 497 млн. лв., като основната причина е сериозният спад на цената на суровото мляко и дефлацията, която регистрира категорията. Най-сериозен ръст в оборота от водещите компании в бранша в процентно отношение за периода 2014-2015 г. отбелязват „Лактима” и „Интер ЕС 2000”, съответно с 35% и 32%.

Интересен детайл за всяка една фирма, която работи с производители на млечни продукти, представлява оценката на способността на компаниите да погасяват своите дългове и/ или рискът да обявят банкрут до една година (оценка на кредитния риск). Тази оценка е базирана на анализ на търговска и финансова информация предоставена от официални източници и сравнение на компанията с други подобни от същия сектор.

Компания „ИКАП България” прави оценка на кредитния риск на компании като позиционира компаниите по следната легенда:

Кредитната оценка на водещите 20 компании в млекопреработвателната индустрия в България показва, че рисковият профил на предприятията се подобрява на годишна база и по-голямата част от тях имат сравнително стабилно финансово състояние и добра перспектива да покриват задълженията си. Забелязва се намаляване на компаниите със завишен риск и увеличаване на тези със среден риск.