Списанието

Изберете рубрика:

 

Тенденцията за здравословно хранене увеличава продажбите на храни без глутен и без лактоза

Брой 8, август 2022

Дата: 02.09.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
Тенденцията за здравословно хранене увеличава продажбите на храни без глутен и без лактоза

Все повече хора страдат на така нар. „болести на съвремието“, за чието възникване в повечето случаи е обвиняван стресът. От друга страна, все повече потребители се замислят за здравето си, провокирани от случващите се през последните години събития и започват да спазват диети, които не са им наложени по медицински причини, възприемайки, че така се чувстват по-добре. Именно този тренд най-много допринася за търсенето и развитието на продажбите на така нар. „специални храни“.  

Безглутеновите храни стават все по-популярни и достъпни

Световният пазар на продукти без глутен се оценява на 5,9 млрд. щатски долара през 2021 г. и се очаква да расте на годишна база с близо 9,8% за периода 2022 – 2030 година, показват данни от доклада на Grand View Research (www.grandviewresearch.com). Нарастващото разпространение на целиакията (бел. ред. – заболяване, при което се налага избягване на консумацията на храни, съдържащи глутен) и други заболявания, причинени от нездравословен начин на живот, се очаква да движат пазара на безглутенови продукти. Консумацията на здравословни храни, за да се предпазим от сърдечни заболявания, диабет, затлъстяване, хронични белодробни заболявания и заболявания, свързани с метаболизма, също ще допринесе за ръста на пазара. Избухването на пандемията от COVID-19 се отрази на консумацията на безглутенови храни, заради нарастващото внимание към воденето на здравословен начин на живот.

Нарастващото разпространение на Синдрома на раздразненото черво и целиакията ще се отрази върху положителното развитие на пазара на тези храни в развитите страни, както и в развиващите се. Тези заболявания са с увеличена интензивност в страни като Северна Америка, САЩ, Европа, Канада, Германия и Франция. Много консуматори, въодушевени от идеята за водене на здравословен начин на живот, спазват диета, която не съдържа глутен, въпреки че той не е противопоказен за тях от медицинска гледна точка.   

Все повече хора се подлагат на новите диети – кето и палео (бел. ред. - палео диетата включва постно месо, риба, плодове, зеленчуци, ядки и семена - храни, които в миналото са можели да бъдат получени чрез лов и събиране. Тя ограничава храните от земеделието като млечни продукти, бобови растения и зърнени храни). И докато при някои хора консумацията на глутен е забранена, поради медицински причини, други потребители спират консумацията на глутеносъдържащи храни, защото си мислят, че така се чувстват по-добре, което ги прави двигателите на този пазар.  

Тъй като светът е свидетел на промяна във възприемането от потребителите и търсенето на по-здравословна храна, те вече могат да персонализират своето пазаруване, за да отговарят на хранителните си изисквания. И, разбира се, подпомогнати от технологичния напредък. В магазините етикетите на храните са оцветени така, че да улеснят подбора на най-подходящите хранителни продукти.

Именно възможността лесно да се намират подобни по-специални продукти, играе голяма роля в промотирането на безглутеновите храни. Технологичният напредък и иновациите в производството правят храните без съдържание на глутен по-вкусни и търсени. Производителите от своя страна се стараят цената им да е достъпна за всеки потребител.

Новите производствени процеси включват екструзионно готвене и загряване, които помагат за увеличаване на твърдостта на продукта и намаляване на загубите при готвене. А варивата се превърнаха в основната съставка, заместваща пшеницата в безглутеновите продукти.

Европа  - от 5 до 15% от населението страда от непоносимост към лактоза

Световният пазар на продукти без лактоза се очаква да нарасне от 10,8 млрд. щ. д. през 2021 година до 11,54 млрд. щ. д. през 2022 година с годишен темп на растеж от около 6,8%, показват данни от доклада на The Business Research Company (www.thebusinessresearchcompany.com). До 2026 година пазарът на тези продукти се очаква да достигне 15,04 млрд. щ. д. с годишен темп на ръст отново около 6,8%.

Хората, които не могат да консумират лактоза се увеличава, което ще допринесе за положителното развитие на пазара на тези продукти. Хранителния проблем с невъзможността на организма да разгражда и усвоява лактозата е причината пазарът на продуктите без съдържание на лактоза да отчита ръстове. Лактозата е карбохидрат, който се съдържа в млечните продукти. Според Националната библиотека по медицина около от 65% до 90% от възрастните консуматори са засегнати от непоносимост към лактозата. В Европа от 5 до 15% от населението страда от това заболяване. Това е причината експертите да прогнозират положителна развитие на пазара на продукти без съдържание на лактоза.


 

„Пазарът ще продължи да расте“

Милен Стоичков, Търговски директор, eBag.bg

 

Увеличи ли се популярността на продукти без глутен и без лактоза през последните години?

Наблюдава се засилен интерес към подобен тип продукти сред клиентите на eBag и поради тази причина сме ги отделили в отделна категория наречена „Специални храни“.

Какъв вид продукти се предлагат от този сегмент?

Продуктите без лактоза са обикновено модифицирани варианти на продукти съдържащи мляко. Най-популярните подобни продуктите са прясно и кисело мляко, плодови и шоколади млека, саламурено сирене и кашкавал, вносни сирена и други. Също така има растителни варианти на горните продукти, които обикновено са на основата на соя или ядки.

Когато става въпрос за продукти без глутен, предлаганите продукти са алтернатива на продуктите, които съдържат пшеница, ръж, ечемик, спелта, лимец и техни производни като брашна, грис, нишесте и други. Съответно предлаганите продукти обикновено са хляб и хлебни изделия, тестени изделия, паста, бисквити, вафли, бира и други.

Какъв е профилът на потребителите, които пазаруват такива продукти, според вашите наблюдения?

На първо място това са хората, които по медицински причини не могат да консумират лактоза или глутен. Към тази група хора се прибавят и тези, които имат леки форми на непоносимост към глутен или лактоза. Все по често има клиенти, които доброволно са решили да не консумират алергени като лактоза и глутен на база на определен хранителен режим или на база на личен избор. В много случаи, ако в дадено семейство има член, който не консумира лактоза или глутен, често останалите членове също консумират подобни продукти.

Какъв дял заемат от продажбите от съответната категория – млечни, месни, хляб и тестени изделия?

Млечните продукти без лактоза заемат 2,3% от продажбите на категория Млечни, докато продуктите без глутен заемат 5,9% от категория Хляб и тестени изделия.

Какви иновации се предлагат в категорията „Специални храни“?

В категория „Специални храни“ включваме различни храни набиращи популярност, които са алтернатива на стандартните продукти. Освен споменатите храни без лактоза и глутен, предлагаме продукти без добавена захар, веган продукти, кето продукти и продукти с повече протеин. В тези групи има доста иновативни продукти, тъй като по същество това са продукти, които се стремят да наподобят вкуса на популярен продукт, но при променени съставки. Примери за такива продукти са – кето шоколад с ниско съдържание на въглехидрати, продукти от подквасено кашу имитиращи млечни продукти, високо протеинов хляб без съдържание на пшенично брашно и много други.

Какви са прогнозите ви за развитие на пазара на тези продукти?

Смятаме, че този пазар ще продължи да расте, заради подобряващата се здравна култура и култура на здравословно хранене на българския потребител.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

BILLA България:

„Нарастващото търсене на продукти без глутен и без лактоза ще ги прави все по-достъпни в бъдеще“

 

Увеличи ли се популярността на продукти без глутен и без лактоза през последните години?

Пазарът на храни без глутен и без лактоза се разраства с бързи темпове в последните години, като наблюдаваме още по-отчетливо засилване на тази тенденция след началото на пандемията. В последните две години и половина вниманието на българските потребители е все по-фокусирано върху грижата за здравето и това ги мотивира да търсят здравословни алтернативи на познатите категории основни продукти.

В допълнение, в периода 2020-2022 г. нараства броят на хората, диагностицирани с непоносимост към глутен и/или лактоза. Fi Global insights сочи, че към началото на 2022 г. около 65% от европейците, които намаляват количеството приемана лактоза, предприемат тази стъпка тъкмо поради здравословни причини.

Тенденциите, които се наблюдават както сред деца и младежи, така и сред възрастните, насърчават все повече семейства да преминат към хранителна диета, съставена от продукти, които изключват глутен и лактоза от състава си, заедно. По този начин, интерес към темата и повишена осведоменост се поддържа сред потребителите на всяка възраст. Както глобално, така и в страната, се насърчава обществения диалог за ползите и вредите от приема на глутен и лактоза.

Какъв вид продукти се предлагат от този сегмент?

Разнообразието от предложения на продукти без глутен и без лактоза в търговската мрежа у нас е все по-голямо. То се развива, успоредно с търсенето на потребителите, които настояват за свежи, висококачествени продукти, с доказан произход на съставките.

През последните години, BILLA България се стреми да поставя по-силен фокус върху здравословния сегмент. Портфолиото на веригата включва кисело мляко и сирене без лактоза, както и различни видове продукти без глутен – растителни млека, брашно, овесени ядки, бисквити, соленки, сурови барчета. Част от тях са обединени под бранда BILLA Bio – собствена марка, съставена от продукти без синтетични багрила, консерванти, ароматизатори и други изкуствено добавени съединения. 23% от артикулите ѝ са изцяло с български произход и това е още една причина те да бъдат все по-често предпочитани в обектите на веригата в цялата страна.

Какъв е профилът на потребителите, които пазаруват такива продукти, според вашите наблюдения?

Българският потребител не се различава съществено от клиентите на BILLA в останалите страни. Неговите характеристики в голяма степен са продиктувани от средното до високо ценово позициониране на продуктите без глутен и без лактоза, спрямо сходни на тях артикули в същите категории. Най-често, те са предпочитани от клиентите, ориентирани към здравословния начин на живот, със средни до високи доходи.

Какви са прогнозите ви за развитие на пазара на тези продукти?

Очакванията на BILLA България са тенденцията за плавен ръст в потреблението на тези продукти да се запази и занапред. Ако в средносрочен период търсенето на храни без глутен и лактоза продължи да нараства, те ще стават все по-ценово достъпни за потребителите.

Това е и ключова причина веригата да инвестира усилия в разширяване на портфолиото от такива продукти – включително и като част от своите собствени марки. В допълнение, тя се стреми да привлича все повече внимание върху артикулите без съдържание на глутен чрез регулярни промоционални инициативи в своите обекти. В своето списание „Кулинариум“, достъпно както на хартия – в обектите на BILLA в цялата страна, така и в онлайн формат, продуктите в тези две категории често присъстват като част от здравословни рецепти и съвети.

И занапред веригата ще продължи да разширява устойчиво разнообразието от предложения за продукти без глутен и без лактоза, като асортиментът в отделните хранителни категории ще бъде изцяло съобразен с търсенето на клиентите. То е водещо и в развитието на собствените брандове на BILLA България.