Списанието
Изберете рубрика:

Предстои празникът на виното – един от най-традиционните родни продукти. В тази връзка попитахме представителите на най-големите търговски вериги у нас какви са техните наблюдения за развитието на пазара и потреблението му.
Винената култура все повече се развива и това логично води до ръст в продажбите на вино
Георги Върбанов, Сомелиер, Метро България
„Винената култура в България все повече се обогатява и развива и това логично води до ръст в продажбите на вино за последните години. Голяма роля в потреблението изигра и COVID-19. Затварянето на ХоРеКа сектора за периода на Пандемията позволи на хората да експериментират с нови вина, да разберат реалните цени на виното и да изградят система за окачествяване и сравнение на напитките. Преди пандемията малко любители или начинаещи потребители на вино са си давали сметка, че „затворените“ винени листи на болшинството заведения силно са ограничавали избора на вината и цената която са заплащали не винаги е отговаряла на качеството на вината. Смея да твърдя, че това рязко се промени и сега все повече ресторантьори започват да използват съветите на професионални сомелиери за изграждане на истински винен лист, а не просто портфолиото на винарска изба „Х“, казва Георги Върбанов, Сомелиер в Метро България.
Според него определено има ръст в продажбите през миналата година. „Като изключим инфлационния ефект, реалният ръст беше и в обеми. Проблем през годината за сектора беше поскъпването и липсата на опаковъчни материали, липсата на реколта за бели вина и розета и логистиката на някои вносни вина. Реално ръстът щеше да бъде много по-голям. Търсенето определено нарасна, липсата на количества ограничи възможностите“.
„Що се отнася до това какви вина се търсят повече, ние в Метро се стремим към баланс между вносни и български производители. Самото ни портфолио е построено в такъв баланс. Субсидирането на чуждестранните производители и политиката на другите държави спрямо сектора правят конкуренцията изключително голяма и поставят родните производители в тежко положение. Ако възприемем подобни практики и у нас, то превес определено ще има в полза на българските вина. Към момента българските потребители подкрепят до голяма степен местните изби и това балансира пазара донякъде“.
Според Върбанов определено се увеличава интересът към по-скъпите вина, а и потребителите са се научили да оценяват вината и това е довело до търсене на по-скъпи такива. Повишаването на винената култура също е допринесло до потребяване на по-скъпи напитки и съпътстващи стоки като цяло.
„Ако до преди десет години имаше сезон за бели вина и сезон за червени, то сега бели вина и розета се пият целогодишно (или поне докато има реколта), а червените вина имат ясно изразена сезонност. Добро впечатление прави и ръстът в регулярните продажби на пенливи вина през цялата година. В Метро подкрепяме производителите на пенливи вина и поддържаме богато от гледна точка на стилове и изби портфолио. Със сигурност има голям напредък в тази част на винената култура на родния потребител. Популярност набират и слабоалкохолните и деалкохолизираните вина“.
А на въпрос дали са се променили предпочитанията на потребителите към определени сортове вино, той отговаря „За съжаление, гледайки продажбите и портфолиата на всички производители от години при белите вина има един водещ сорт и това определено е Совиньон Блан. Плахи опити да отнемат преднината му през годините направиха Пино Гриджо, Ризлинг, Вионие, Тамянка, Мискет и Димят, последните без особено голям успех. Нормално е лесно смилаеми, ароматни сортове със свежа киселинност да доминират предпочитанията на любителите на вино. Голяма роля за популярността на Совиньон Блан изиграха и Новозеландските представители на сорта.
При червените вина няма ярко изразен водещ сорт, може би Мерло и Каберне Совиньон все още държат първенството, но все повече хора предпочитат купажните вина и това също е логично, защото качеството на един купаж лесно може да се поддържа на определено ниво. Виното, за разлика от други алкохолни напитки не е рецепта, а съвкупност от фактори при които най-голямо значение има качеството на гроздето. Няма ли добра реколта трудно ще има добро вино. При купажите е лесно да се „играе“ в процентното съотношение между сортовете, за да се постигне баланс между сладост, танини, киселини и алкохолно съдържание. Това, от друга страна, дава възможност на производителите да представят и популяризират по-малко известни сортове наред с титулярите в купажа и по този начин да обогатят културата на любителите на напитката. Допреди десетина години много хора не бяха чували за Марселан, Каладок, Гренаш или Цвайгелт. Сега реалността е друга и възможностите са все по-големи и обнадеждаващи.
Наблюдава ръст в продажбите на вина от по-високия ценови сегмент
Kaufland България
„Пазарът на вино се стабилизира след проблемите, пред които беше изправен по време на Ковид. В някои категории вече са достигнати, дори надхвърлени нивата на продажби от 2019 а, в други все още се наваксва, но с добри темпове“, казват от Kaufland България. Като цяло продажбите на вина във високия ценови клас са скочили осезаемо, както в България, така и в световен мащаб, но тази категория се изправя пред проблем с доставките от една страна и проблем с реколтите от друга. Очакването, е че търсенето на вина в този ценови клас ще се запази и през 2023 година.
В България продажбите на български вина са в пъти повече от тези на вносните. Нещо интересно, което може да се обобщи за консумацията у нас, е че се наблюдава районираност в търсенето - в региона на Сандански се консумират най-вече вина от Широка мелнишка лоза, във видинския регион от Гъмза, бели по Черноморието и т.н.
„Определено се наблюдава ръст в продажбите на вина от по-високия сегмент. Например, за последния коледно-новогодишен период, ние в Kaufland отчитаме ръст на търсенето на вино в бутилка пред вино в по-икономичната опаковка bag-in-box“.
„Наблюдава се много интересна тенденция, която като че ли опровергава съществуващите доскоро навици, свързани със сезонността на консумацията. По данни от Nielsen за октомври и ноември 2022 година консумацията на розе бележи голям ръст, а бялото вино е с по-големи продажби дори и в този студен вече период, изпреварвайки червеното, което беше немислимо за българския пазар преди години. Вече целогодишно се пие бяло вино, трендът за ръст при розето и пенливото вино от няколко години също продължава и се развива. Червеното вино е с много добри продажби, но е отстъпило малко от позициите си в полза на другите видове вина. Причините са много, като се започне от мода и се мине през това, че консуматорът търси по-лесни за пиене вина, с по-нисък алкохолен градус, по-достъпни за опознаване и съчетаване с храна и повод на консумация“, казват още от Kaufland България.
„В България традиционно потребителите избират добре познатите сортове като Мерло, Шардоне, Каберне Совиньон. В последните години се наблюдава ръст при Совиньон Блан, Сира и до скоро съвсем непредпочитания на нашия пазар Каберне Фран.
Наблюдава се и друга тенденция, която е много позитивна за родния пазар – възраждат се лозови масиви и съответно се произвеждат и търсят от клиентите вина от традиционни български сортове като Тамянка, Мелник, Рубин и др.
Има тенденция в света, която се пренася с годините и при нас – типичен за съответния регион сорт грозде се купажира с добре познат сорт, например Каберне Совиньон. Така се раждат нови, но всъщност доста типични за региона вина, носещи едновременно характера на тероара, но и потенциала за отлежаване и развитие през годините“.
Безспорно най-предпочитани от нашите потребители и през изминалата година остават българските вина
Зорница Иванова, Ръководител управление на категориите „Сух асортимент и нехрани“, BILLA България
„Безспорно най-предпочитани от нашите потребители и през изминалата година остават българските вина“, споделя Зорница Иванова, Ръководител управление на категориите „Сух асортимент и нехрани“ в BILLA България. „Паралелно с това, интересът и любопитството към голямото изобилие от вносни вина на пазара расте, като тази тенденция е най-видима в столицата и големите градове. Вкусовете се променят и по отношение на самото вино – ако допреди няколко години в България се консумираха основно червени вина, в последно време търсеното на бели вина, розе и пенливи вина става все по-голямо. Друга тенденция, която отчитаме, е че по време и след пандемията от Covid-19, традиционната стъклена бутилка от 750 мл. загуби малко от своята популярност, за сметка на вината в Bag in Box опаковка. Това можем да отдадем на факта, че хората прекарват повече време вкъщи, организират домашни събирания и вечери с приятели, а по-голямата, 3-литрова опаковка със сигурност излиза по-изгодно“.
„Изминалата година беше трудна за производителите на вино, поради лошата реколта в Европа, завишените производствени разходи, както и заради ръста в цените на опаковките (бутилки, тапи и т.н.). Въпреки тези предизвикателства пред бизнеса обаче, не отчетохме спад в потреблението, дори напротив. Това се дължи и на факта, че успяхме да предложим на нашите клиенти решение срещу инфлацията в този сегмент, като им предоставяме разнообразни възможности да закупят желани от тях продукти на по-добри цени, като част от специалните оферти в нашите седмични брошури.
Ръководени от потребителските очаквания и предпочитания, за нас е важно, въпреки предизвикателните времена, да предоставяме на клиентите си богата винена селекция от различни краища на света – както в по-ниския, така и в по-високия ценови сегмент“, споделя Иванова.
Тя казва, че по отношение на продажбите делът на родните вина е традиционно по-висок, тъй като голяма част от потребители на BILLA се доверяват предимно на местни производители, предлагащи отлично съотношение цена-качество. Българското производство на вино не спира да се развива и доказателство за това е фактът, че в последните 10-15 години редица български вина намират място и на чуждестранния пазар. Паралелно с това, в последните няколко години наблюдаваме и повишаване на интереса към вносните вина у нас, с превес на пенливите, розето и бялото вино. В нашите по-големи обекти в столицата, клиентите могат да намерят изключително богата гама от френски, испански, италиански вина, както и такива от по-далечни краища на света, като Нова Зеландия, Чили и Австралия.
„Може да се каже, че има ръст в търсенето на премиум продукти. Има потребители, готови да платят по-висока цена, за да опитат нещо ново и екзотично. Те търсят вино, което носи усещане за ексклузивност, такова, с което могат да впечатлят и най-придирчивите гости. Подбирайки своя винен асортимент, в BILLA се стремим да отговорим на очакванията и на тези наши клиенти“.
Както при повечето напитки, и при виното има сезонност. Въпреки, че пенливото, бялото вино и розето се консумират целогодишно, те са особено предпочитани през лятото и пролетта. В по-студените месеци от годината се увеличава консумацията на червените вина, които и по-добре се комбинират с традиционно по-тежките зимни ястия.
„Потребителските вкусове и предпочитания се променят постоянно, ето защо ние в BILLA с интерес следим тази динамика, като се стремим да сме винаги „на една вълна“ с нашите клиенти“.
На въпроса „Променили ли са се в последно време предпочитанията на потребителите към определени сортове вино?“, Иванова отговаря: „Можем да кажем, че най-голям ръст в търсенето има при пенливите вина. Като цяло, клиентите са все по-склонни да експериментират с нови видове и сортове от близо и далеч. Надяваме се, че тази тенденция ще се запази и занапред, за да продължи да се развива този сегмент от пазара и да имаме възможност да предлагаме все по-голям и разнообразен избор от така наречената „Напитка на боговете“.
Отчитаме ръст от 9,7% на нетния оборот и 14,6% ръст в продажбите на брой бутилки вино
Lidl България
„Виното става все по-предпочитан и търсен продукт, както в световен мащаб, така и у нас. Тази тенденция наблюдаваме и в нашата верига от 115 магазина в цялата страна, като конкретно през 2022 г. ръстът на продадените бутилки вино изпреварва с близо 3% този на високоалкохолните напитки спрямо 2021 г. За да улесним нашите клиенти, в Lidl залагаме на внимателно подбран асортимент, в който задължително включваме вина от малки и по-големи български изби, както и разнообразни вносни предложения. Така хората могат да открият лесно и бързо любимия сорт или вино от предпочитан регион, при това с най-доброто съотношение качество-цена,“ казват от Lidl България.
Te oтчитат ръст от 9,7% на нетния оборот и 14,6% ръст в продажбите на брой бутилки вино, което показва повишения интерес на българина да опитва нови вкусове. „Постоянно актуализираме асортимента си, като се стремим да предлагаме целогодишно разнообразие и възможност клиентите ни да обогатят винената си култура с различни предложения от български производители и изби от цял свят, и то на оптимална цена.”
Създаването на нови или затвърждаването на изградени вече предпочитания за сорт или регион е възможно и благодарение на тематичните кулинарни седмици, които са характерни за търговската верига, смятат от Lidl. „Това ни отличава от останалите вериги. През изминалата година имахме 55 такива кулинарни седмици, посветени на различни райони на света, представящи, както интересни и непознати у нас хранителни продукти, така и над 75 ароматни вина, които не са част от постоянния ни асортимент. Именно такова разнообразие и елемент на очакване коя ще е следващата кулинарна дестинация оценяват и търсят клиентите ни“.
Наблюденията показват по-отчетлив интерес към чуждите вина, в сравнение с българските, може би поради факта, че клиентите на търговската верига свикнаха да намират в магазините им разнообразие от различни сортове и изби като част от тематичните седмици.
Сред най-търсените български вина в Lidl са бутилирано бяло вино на собствената ни марка Родна стряха - Мискет & Димят, както и розе Мавруд & Каберне фран, розе сорт Широка мелнишка лоза, както и червено вино Родна стряха Мавруд & Мерло. От чуждите вина с най-голям интерес се ползват бялото Пино Гриджо от Сицилия, Италия, Совиньон блан от Южна Африка, розетата от Франция и Калифорния, както и червеното вино сорт Зинфандел от Пулия, Италия, в стандартна бутилка от 0,75 l.
„За последната една година, в контекста на предизвикателната икономическа среда, все повече расте интересът у потребителите към по-изгодни предложения, в това число и към по-бюджетни вина - именно тези на собствените ни марки, за сметка на пониженото търсене на по-скъпите търговски марки. Нашите клиенти наистина ценят и разчитат на оптималното съотношение качество-цена, което намират при нас и продуктите, които предлагаме. Това е знак, че усилията ни са в правилна посока“.
На въпроса „Има ли сезонност в продажбите на вино и в кой сезон кои видове вино са най-популярни?“ от Lidl България отговарят, че определено наблюдават сезонност в предпочитанията на потребителите. През топлите месеци се консумира предимно бяло вино, докато през студените месеци - червено. Същевременно отчитат целогодишно потребление на розе и нарастващо търсене на пенливи вина извън характерните периоди за тях около коледните и новогодишни празници. „За по-голямо удобство на клиентите предлагаме пенливи вина в малки и удобни разфасовки - кенчета от по 0,2 l и в бутилки от 0,25 l. Сред най-търсените пенливи вина са именно пенливото бяло вино и розе в кен опаковка, както и Просеко Фризанте и Просеко спуманте Конелиано Валдобиадене Супериоре в бутилки от 0,75l.“
„Виното и сладките изкушения, разбира се, са традиционен акцент в кошницата на българите и по време предстоящия Трифон Зарезан и празника на влюбените - Св. Валентин. Именно затова сме подготвили изненади за нашите клиенти през мобилното ни приложение Lidl Plus през седмицата преди двата празника. Всеки ден потребителите му ще откриват нов купон-изненада, наречен Тайна Валентинка, който ще им носи до -27% на тематични продукти, с които те, на свой ред, могат да изненадат любим човек“.
„А дали са се променили предпочитанията на потребителите към определени сортове вино? Нашите наблюдения показват, че при белите вина сортът Совиньон блан е по-търсен, докато при червените по-предпочитани са Каберне Совиньон и Мерло. Заслужава си да отбележим, че сред родните предложения в постоянния ни асортимент клиентите често избират българските вина от малки изби.
Чуждите региони и сортове, които се отличават като най-разпознаваеми от нашите клиенти, са - на първо място Нова Зеландия с Марлборо Совиньон блан и на второ Италия с Кианти, сорт Санджовезе. Трети са френските вина от региона Бордо".
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай